Stressad/rädd hund?

golden_tinka

Trådstartare
Hyper energisk, otroligt vaktande, besatt av andra djur, blir lätt blockerad och okontaktbar!

Vad gör man?:crazy:

Igår kände jag att jag fick nog när hunden flög på och bet katten, hans besatthet gentemot andra djur såsom hästar, kor och får har släppt, men katten, kaninerna och andra hundar gör honom totalt blockerad!

Trots att man säger till honom och han vet att han ska lyda så kan han inte.

Katten: ligger katten i mitt knä, vill han sitta bredvid och tvätta kattens öron, är katten på golvet eller ännu värre möter han på katten utomhus försöker han ta den!

Kaninerna: är besatt av att vakta deras burar/ göra utfall mot dom och hugga mot nätet, det första han gör när man går ut med honom är att springa bort till kaninerna likaså det första han gör när man kommer hem eller om nån annan kommer när han redan är hemma!
Är han däremot ute själv bryr han sig inte om dom överhuvudtaget!:grin:

Hundar: Gör han utfall mot, och skäller/skriker mot mot dem långt innan dom passerat!
Ser ha en hund, kan han inte släppa blicken ifrån.

Eftersom det inte går att få kontakt med honom i dessa situationer, måste man ju ta tag i honom för att få uppmärksammheten, tar man i honom när han är uppstressad blir han rädd och hugger!
Så vad gör man?

Vi har arbetat mkt på ledarskapet och det blir bara bättre och bättre, men detta problem kvartstår!:(

alla tips och funderingar välkommnas!:)

Sv: Stressad/rädd hund?

Alltså så tror jag att det är skitsvårt, nästan omöjligt att få hunden "katt/kaninsäker" när katten/kaninen inte är i ett knä eller dyligt..

Däremot hundmötena går det säkert att göra nåt åt, ,men du bör ta hjälp av nån rutinerad som visar dig hur man gör..svårt att ge råd på nätet

träna på ledarskap är svårt...VARA ledare är rätt. det är en inre känsla att ha ett ledarskap över ett djur...det har med självsäkerhet o trygghet att göra...du kan få din hund trygg genon dig själv med mötena, idag verkar han osäker och tycker att anfall är bästa försvar vad det verkar, han ska inte ens behöva känna så.

Tack för ditt svar!
katt och kanin säker tror jag inte heller att han nånsin kommer bli, men jag skulle ändå vilja att han kunde acceptera dom och låta bli att hetsa upp sig när han ser dom, tror du det går att visa att kaninburarna är tabu belagt område genom att ge honom en dusch med vattenslangen när han är där och vägrar gå därifrån?

problemet med hundmötena beror nog mkt på att han är så himla rädd och osäker, har provat det mesta, självklart hade det bästa varit att ta hjälp av en hund coach eller liknande!
Han är ju brorsans igentligen och dom har ytterligare en hund och han funkar ju bra ihop med andra hundar, trots att han tycker dom är lite skrämmande!

Problemet är ju att kommer man med en helt galen hund hängandes i kopplet så är det ju ingen hundägare man möter som vågar låta sin hund hälsa på våran, hade han fått hälsa på hundarna han möter hade det säkert avdramatiserats ganska fort, för så fort han är en meter ifrån den mötande hunden och han vet att han ska få hälsa på den blir han lugn och beter sig som han ska!

Ja buren kan du garanterat få honom att låta bli, det är bara att "mutera marken" ...det är INTE hans...det är inte så svårt om man MENAR vad man visar.
Hundmötena ska han ju inte få gå fram o hälsa, däremot kan du kanske få nån som möter dig med hundar och sätter ner honom helt enkelt och visaratt han inte ska bry sig..bra är ju om den andra hunden är trýgg själv så inte den börjar sno runt o gafflar....avdramatisera mötena...
'den största anledningen till att hundar "beter" sig i möten är faktiskt den som håller i kopplet.

Antar att han inte lyssnar på ett nej om han är på väg mot kaninburen/efter katten.

Ha isf sele och lina på och om han inte lyssnar på nej så kan du fysiskt stoppa honom. Om han "lyckas" genom att ignorera ett nej kommer han aldrig sluta, utan säger du nej så ska det vara omöjligt att komma till kaninerna!

Finns det något avstånd på vilket han klarar ett hundmöte eller räcker det att han ser en hund på långt håll så blir han okontaktbar??

Om man klarar ett visst avstånd så börja träna på att vara så långt ifrån andra hundar och ignorera dem! Han ska vara fokuserad på dig och du måste vara lugn och känna dig övertygad om att det kommer gå bra.

Men som du sa i ditt första inlägg så tror jag det är en bra idé att kontakta en tränare, och få lite proffshjälp av ngn som ser hunbden och dig tillsammans.

Lycka till

Jag tror det gäller att du får till ett bra brytkommando. Ett riktigt "nej" som verkligen betyder att han ska avbryta allt han gör genast.

Själv hade jag nog kört med vatten, för att bryta honom i stress och sedan ge honom tillfälle att göra rätt.

Ett skarp nej förstår han och det går numer att stoppa honom från att jaga både vilt, fåglar och även katten om man bara är uppmärksam och ser jaktbytet i tid!

Förr var det jämt full fart mot kaninburen som gällde, nu vänder han om man säger nej. men jag vill ändå på nåt sätt visa att han skall hålla sig därifrån! och att man inte jämt ska behöva påminna honom om att låta dom vara!:)

Jag tycker du är på god väg? Ibörjan får man nog säga åt "nej, nej, nej" men tids nog lär han förstå att det inte är så spännande.

Till dig och martha!

Det är så himla olika på vilket avstånd och gentemot vilka hundar han reagerar kraftigt mot, det har till och med hänt att han kunnat gå förbi helt tyst!:cool:

Vi höll på ett tag med att försöka sätta honom vid möte med annan hund, vilket gick sådär, godis är han inte så jätteintresserad av...
vi pratade på om man skulle haft med en liten vattenpistol (han avskyr vatten) och sprutat på honom då han börjar hetsa upp sig!
Vattenflaskan funkar jättebra hemma när man vill att han ska skärpa sig och lyssna!

Vattenflaska är mitt tips, det brukar fungera på de flesta dumheter. Sen bör man inte missbruka den, vattnet och ett rejält "NEJ!" ska räcka för ett tag liksom. Man vill inte gå och småspruta; "nej Ludde. nej.. sprut.. nej." Då tappar det överraskningseffekten.

Okej, då kan det vara värt att pröva med andra ord, än så länge har det fungerat jättebra och man märker att han förstår att det kommer ett stänk vatten när han gör fel och han försöker då skärpa sig!:)

Min uppfattning är att de allra flesta hundar blir mer stressade av att bara sitta och titta på den andra hunden. Istället gäller det att få honom fokuserad på dig, gå fot och vända ofta, leka med en boll eller bara kräva att han har ryggen mot andra hund och fokus på dig...

Kanske precis detta du redan testat...

Ett annat tips är att vara mkt på hundklubbar odyl där det finns många hundar. En hel del hundar blir lite spaka och vet inte hur dom ska göra när det är så många hundar att skälla på, så flertalet väljer att vara tysta. När han är avkopplad och lydig/fokuserad i den miljön kanske enstaka hundar börjar gå bättre oxo, samt att när ni möter en enstaka hund så vet du att han kan uppföra sig fint och en tillsägelse från dig blir inte bara sluta med det där, utan börja med ditt vanliga (nya) fina uppförande...

Hoppas du får nån nytta av något tips...

Är det så att du själv agerar olika beroende på vad för hund ni möter..har det nån betydelse om det är en liten hund eller en modell större?

Är det så att du själv agerar olika beroende på vad för hund ni möter..har det nån betydelse om det är en liten hund eller en modell större?

Jag tror snarare att man reagerar för att man är orolig/förberedd på att den egna hunden kommer uppföra sig illa, och då blir man nervös eller spänd inför mötet, och hunden märker av det. Inte beroende på vad för hund man möter, utan på ATT man möter en hund.

Jag gjorde det!
Mötte vi en liten hund så reagerade inte jag,för att jag visste att Laban inte brydde sig om små hundar.Men,var det en stor hund så spände jag mig omedvetet,och Laban kände det och blev "galen".

Ok. Ja, visst kan det säkert vara så. Min blänger gärna två gånger på hundar av alla de storlekar, så för mig har det varit hund som hund, så jag har nog sett på alla hundmöten som samma sorts händelse.

Jag har liknande problem med min hund.
så följer gärna tråden för att själv få ideér.

Ok. Ja, visst kan det säkert vara så. Min blänger gärna två gånger på hundar av alla de storlekar, så för mig har det varit hund som hund, så jag har nog sett på alla hundmöten som samma sorts händelse.

Jag fick tänka igenom varför Laban reagerade som han gjorde,och kom fram till att det var mitt eget fel.Möter vi en stor hund idag,så fokuserar jag på att gå fram åt och inte titta på den andra hunden.Det funkar för oss.Laban kan snegla på den andra hunden ,men han gå snällt med mig utan att bli "galen".

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 747
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 252
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka