Stressad/rädd hund?

Sv: Stressad/rädd hund?

Jag tror snarare att man reagerar för att man är orolig/förberedd på att den egna hunden kommer uppföra sig illa, och då blir man nervös eller spänd inför mötet, och hunden märker av det. Inte beroende på vad för hund man möter, utan på ATT man möter en hund.

Jag skrev mitt inlägg mest för att TS skrev att hunden inte reagerar på alla hundar...

Ok. Min hund blänger inte på alla, men definitivt om den andra hunden tittar eller grymtar eller ännu värre, drar emot henne. Men självklart spelar min egen reaktion in också.

Jag vet själv eftersom min sch/bc är "aggressiv"..kommer det hundar ala knähundsstorlek bryr jag mig inte och inte han heller, men när dom blir lite större så blir jag mer på min vakt, å han med :angel: :D ....såklart.....
Jag har ju min lös jämt o småhundarna går han fint fot..men jag litar bara 95% på honom med de större och den osäkerheten på 5% märker han direkt, och koppplar jag honom reagerar han ännu mer...jag kan sätta honom (lös) eller gå åt sidan lite , då bryr han sig inte, men det är så tydligt att det minsta man är osäker, plockar dom upp direkt.
Jag är ganska säker på att han inte skulle göra nåt om jag lät honom vara...men eftersom han låter så hemsk när man tar "upp" honom vid möte så vågar jag inte riktig , till respekt för den andra hundägaren.
Jag kan efter bara en enda meter släppa honom lös efter mötet och han skulle aldrig vända om och gaffla om nåt i det läget och när han är lös.

Jag kan efter bara en enda meter släppa honom lös efter mötet och han skulle aldrig vända om och gaffla om nåt i det läget och när han är lös.

Nej, det är lustigt. Samma här. Glömt är glömt liksom, och då kan hon jubilera med sin boll och springa i stora cirklar och alltså se den hund hon nyss blängde på, men det är inte längre öga mot öga, utan ok.

Jag tror kan vara så att det är dagsformen på mig och hunden som avgör hur han reagerar, har promenaden funkat bra och vi båda är på gott humör, brukar mötena gå bra, har vi däremot tillbringad promenaden med drag kamp eller nåt annat trist, blir nog både jag(omedvetet) och hund spända vid möte.
Storlekarna på hund vi möter spelar ingen roll..

Däremot kan vi ta oss igenom poängpromenader och liknande med drösvis med hundar utan att han stirrar upp sig, då accepterar han att det finns hundar bakom och framför!:)

Har vid nåt tillfälle haft han lös då vi passerade några lösspringane hundar, då gav han dom bara en blick och gick sen vidare vid min sida trots att jag var lite lagom nervös...:angel:
Skulle vikja prova att möta hundar med honom lös, då han är en helt annan hund utan kopplet på, jättelydig, glad och trevlig på alla sätt men eftersom jag inte litar på honom fullt ut vågar jag inte och jag vet inget i dagsläget med hund som kan ställa upp!

Kan det vara så att han kan känna sig instängd när han är kopplad och känner då ett behov av att försvara sig?:crazy:

Min teori på detta är att,hunden får "stöd" av mig när han är kopplad.
Plus att han känner att jag är spänd,då ska han "försvara mig".

Min ena hund blir "aggressiv" kopplad...lös känner han sig tryggare tror jag så därför har jag sällan koppel på honom övht...men det är just de sista % som gör att kopplet kommer på vid möte.
Det är då han spänner upp sig.Har jag 5-10 meter mellan hunden o oss så är det inga problem , utan det är hund mot hund möte.

Min ena hund blir "aggressiv" kopplad...lös känner han sig tryggare tror jag så därför har jag sällan koppel på honom övht...men det är just de sista % som gör att kopplet kommer på vid möte.
Det är då han spänner upp sig.Har jag 5-10 meter mellan hunden o oss så är det inga problem , utan det är hund mot hund möte.

Efter som vi är i stallet nästan hela dagarna,så är Laban oxå lös jämt.
Det är när vi är i samhället som jag har honom kopplad,för att jag inte litar på honom.Och det tror jag att han "känner".

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 252
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka