Stressad på promenader

Speciella_tina

Trådstartare
Lilla Ella är bedårande söt inomhus, hon är lugn och lätt att ha och göra med men samtidigt med på noterna så fort det händer något.

Men utomhus är hon hunden från helvete... Så fort det kommer andra undar gör hon rejäla utfall. Det började i 7månadersåldern och sen har jag inte fått rätt på det. Hon har aldrig haft några jobbiga upplevelser med andra hundar, och när hon träffar andra hundar lös är det inte heller några problem. Jag uplever inte att hon är aggresiv, utan mer att hon känner sig tuff i stödet av kopplet.

Det känns so om jag provat allt nu. Jag har provat att sätta henne ner och smeka henne på bröstet, funkar inte, hon bara hänger sig framåt och vill komma iväg. Jag har provat att ta tag i henne rejält och ryta till, men det fungerar inte heller, hon är så stressad så hon tar verhuvudtaget inte åt sig.

En del av problemet är att efter ett hundmöte går hon inte ner i stress igen, utan sen är hon rejält stressad. Just nu gör jag så att jag håller fast henne i sittande ställning tills huden är borta, sedan lägger jag henne ner och håller henne så samtidigt som jag smeker henne tills att hon är lugn igen. Observera att det är inget kasta omkull och visa dominans det handlar om utan jag lägger henne ner försikigt på sidan, och sitter så med henne tills hon är lugn. Men så fort hon får resa sig stressar hon upp sig igen. Igår bestmde jag mig för att vara riktigt koskvent och göra så här varje gåg hon stressade, en promenad som borde tagit 10 miuter tog över en timme.

Så vad tycker ni? Ska jag fortsätta med detta eller har någon något annat bra tips?

Sv: Stressad på promenader

Nummer ett: Klappa/smek aldrig en hund i stress, du förstärker beteendet.

Nr två: Här gäller det ju att komma fram till och få grepp/kontakt om hunden innan hon bestämmer sig för att hänga som en furie i kopplet.

Du kan alltid höja nivån på allmänlydnaden på hunden, så hundens "lägsta-nivå" helt enkelt blir högre och högre.

Både vad det gäller allmänlydnaden och kontakten som måste uppnås vid hundmöte skulle jag nog ta hjälp för att finna. Har du inte någon brukshundsklubb i närheten?

Annars är ju en supersimpel kontaktövning att ögonkontakt alltid skall uppnås innan: hunden får mat, får på sig kopplet, innan ni går ut osv.
Så blir målet, först platssittning och ögonkontakt vid möte. Sen ska platssittningen inte behövas. Men kontakten kvarstår.

Sist: Nej, du ska inte lägga ner henne om det inte fungerar.

Senast ändrad:

Hur gammal är huden?

Jag tycker att det verkar som att du inte är en trygg ledare i er relation. Om du varit ledaren i situationen så hade hunden inte behövt bli stressad och ta kommando, för det är precis det hon gör.

Jag hade tagit tag i vår relation på djupet. I vardagen. Vilken position har du eg? Vad signalerar du till din hund? När relationen var stabil hade jag tränat hundmöten och skapa en konsekvens som innebär att hunden inte får ta kontakt med andra hundar utan tillåtelse. Att du alltid ska kunna hälsar först (då ska hunden vänta snällt) och att hunden aldrig får ta kommando när det kommer hundar eller nånting annat.

För min del brukar jag ta hunden "fot" (inte lydnadsfot utan vardagsfot, dvs: gå intill mig och invänta signal). Detta för att det förtydligar våra positioner (jag som den dominanta och med kontroll över situationen) och det gör honom trygg att känna det. Men också för att han då vet precis vad som gäller. Det finns ingen tvekan för honom att han ska invänta signal innan han gör något annat.

Med den konsekvensen så nu när vi möter hundar, så istället för att springa fram så stannar han, signalerar med sitt kroppsspråk att nu kommer någon och sen vänder han uppmärksamheten till mig innan han agerar. Efter som att han vet att när vi möter någon kommer inkallning och fot - alltid! Och det på ett trevligt och roligt sätt. Jag ger honom en uppgift, jag samlar in flocken och vi går tillsammans, vi jobbar, och när vi är klara får han varsågod och får lite utlopp för energin som han samlade på sig genom att gå fot. Hunden måste känna att ni har ett samarbete (aldrig aggressivitet eller rädsla inblandat), att det du ber honom om är uppgifter som gör honom viktig och att sen eftergift alltid kommer efteråt.

Jobba med er relation så kommer problemet enkelt att kunna kontrolleras tror jag. Jag har själv haf småproblem med min hund förut. Och jag förstod inte varför för han är en förarvek hund som alltid ville jobba och aldrig eg ställde till med problem. Men i såna här situationer tappade jag kontrollen över honom. Det berodde på att mitt ledarskap inte var befäst men i de flesta situationer gjorde han gärna som jag sa. Jag började titta på småsaker - vem går in först i huset (han), hur beter han sig när jag kommer hem (kom aldeles för nära utan tillåtelse/stressade), vad gör han om jag häller upp mat utan att säga "vänta" (äter direkt fast jag står kvar)... Har jag nånsin krävs mitt utrymme? Njae, inte direkt.

Genom att tänka på hur en dominant individ ska bete sig och genom att kommunicera mer med min hund så skapade jag en mycket bättre relation med mig som befäst ledare. Och vi både mår mycket bättre av den relationen. Det var inte ens svårt att ta sig dit.

Nummer ett: Klappa/smek aldrig en hund i stress, du förstärker beteendet.

Okej, finns detta att läsa någonstans? På alla kurser jag har gått så har jag fått lära mig att om en hund är stressad ska man sätta den mellan sina egna ben, sitta på huk bakom den och smeka den lugnande på bröstet. Känns konstigt att jag fått höra detta av minst tre av varandra oberoende instruktörer om det är så att det förvärrar situationen.

Nr två: Här gäller det ju att komma fram till och få grepp/kontakt om hunden innan hon bestämmer sig för att hänga som en furie i kopplet.

Det är väl lite här problemet ligger hur god kontakt hon än har innan, vad för kul vi än gör så brister det när hon får syn på andra hundar.

Du kan alltid höja nivån på allmänlydnaden på hunden, så hundens "lägsta-nivå" helt enkelt blir högre och högre.

Både vad det gäller allmänlydnaden och kontakten som måste uppnås vid hundmöte skulle jag nog ta hjälp för att finna. Har du inte någon brukshundsklubb i närheten?

Vi har gått kurs för privatinstruktör innan, och allmänlydnaden tycker jag själv är väldigt god med tanke på att det är en Dobermann under året. Men som sagt så brister den vid hundmöten

Annars är ju en supersimpel kontaktövning att ögonkontakt alltid skall uppnås innan: hunden får mat, får på sig kopplet, innan ni går ut osv.

Också detta gör vi redan. Tränar mycket kontakt på promenader också, när det är lugnt omkring oss. Det är därför det börjar kännas så hopplöst, eftersom vi alltid har så god kontakt annars. Min spontana tanke är ju att då träna hunmöten på långa avstånd men jag tycker det spelar ingen roll hur långt avståndet är så låser hon sig på den hunden. Jag har provat att leka med världens bästa leksak, sedan närmar sig den andra hunden och då släpper hon totalt. Jag har provat att klicka kontakt, går hur bra som helst, Ella kan sitta framför mig och vi har perfekt ögonkontakt, belöningen för bra kontakt är mattes översvallande beröm och en god köttbulle, men så får hon synd på en annan hund och då brister det.
Så blir målet, först platssittning och ögonkontakt vid möte. Sen ska platssittningen inte behövas. Men kontakten kvarstår.

Sist: Nej, du ska inte lägga ner henne om det inte fungerar.

Suck det känns så himla hopplöst, känns som att man provat allt. Det har jag ju säkerligen inte, men jag är så sjukt trött på detta nu!...

Håller inte alls med om att man inte ska smeka en hund i stress. Det beror helt på var. Att smeka på kinden och bröstet är lugnande.

Där håller jag inte med dig där faktiskt.

En hund som visar underkastelse slickar den andre i mungipan eller strycker/tyr sig på annat sätt nedanför munnen/bringan. En tik som uppfostrar sina valpar slickar dem ofta PÅ huvudet när de inte sköter sig, eller agerar på annat sätt ÖVER dem.

Det är oftast ett ranglågt beteende att gå ner under hunden och ett ranghögt beteende att gå upp ovanför den.

Och att underkasta sig en osäker hund inger ingen som helst trygghet. Om en hund som har en trygg ledare blir osäker tyr den sig i regel till sin ledare och blir "låg", den slickar lågt och tittar "upp" på ledaren. I detta fall brukar jag ge hunden en uppgift. Tex att sitta/ligga, eller att gå upp bakom mig, uppgifter som är enkla och som inbjuder dem till att varva ner. Dessutom inger det trygghet att jag agerar dominant i situationen. Jag skulle inte i första hand smeka den på bringan/kinden i en osäker situation.

Varför inte klappa en stressad hund, ja jag tycker det är skitenkelt.

Klappa=positiv förstärkning och beröm. Dvs: "Matte klappar på mig, betyder att hunden gör rätt"

Hunden går upp i stress, du klappar, och du säger alltså: "Duktig hund" Hunden tycker alltså att den gör rätt.

Jaha, du har provat allt. Då skulle jag ju lätt kunna säga, "Gör hunden rätt?" Blir svaret "nej", så har ju du gjort fel. Svårare än så är det inte.

Jag skulle inte haka upp mig på själva hundmötena utan jag vill påstå att du måste träna på andra saker. Om din hund inte andas eller skiter på annat än kommando (för att hårddra det hela) så skulle den inte heller ta kommandot vid hundmöten.

Precis som tidigare, öka din krav och sänk lägstanivån. Platslägg hunden, säg att den klarar det i fem minuter, kräv tio. Det går alltid att förbättra allmänlydnaden.
I övrig så tycker jag att tintilar hade ett bra inlägg.

Det handlar inte om köttbullar, som hundar för övrigt inte ska äta, eller skojiga leksaker. Det handlar om att bli den som bestämmer - i alla situationer.

Varför inte klappa en stressad hund, ja jag tycker det är skitenkelt.

Klappa=positiv förstärkning och beröm. Dvs: "Matte klappar på mig, betyder att hunden gör rätt"

Hunden går upp i stress, du klappar, och du säger alltså: "Duktig hund" Hunden tycker alltså att den gör rätt.

Jaha, du har provat allt. Då skulle jag ju lätt kunna säga, "Gör hunden rätt?" Blir svaret "nej", så har ju du gjort fel. Svårare än så är det inte.

Jag har aldrig skrivit att jag provat allt jag skrev det känns som att jag har provat allt

Jag skulle inte haka upp mig på själva hundmötena utan jag vill påstå att du måste träna på andra saker. Om din hund inte andas eller skiter på annat än kommando (för att hårddra det hela) så skulle den inte heller ta kommandot vid hundmöten.

Men det är ju just hundmötena jag har problem med. Hon går inte ut genom dörren förrän jag säger till, hon går inte ner för trappen förrän jag säger till, hon letar inte upp ett kiss-ställe förrän jag säger till, hon äter inte förrän jag säger till, hon kommer inte in i mitt sovrum förrän jag säger till, hon hoppar inte upp i min säng förrän jag säger till. När jag äter ligger båda hundarna platsade på golvet, när jag tränar med den ena hunden ligger den andra fastbunden och platsad.

Precis som tidigare, öka din krav och sänk lägstanivån. Platslägg hunden, säg att den klarar det i fem minuter, kräv tio. Det går alltid att förbättra allmänlydnaden.

Jag tycker det finns en gräns för hur hårda krav man ska ha på en valp. Och vad är det du menar att jag ska höja kraven på? Som jag skrivit innan så är det bara hundmötena allmänlydnaden brister i, allt annat när det gäller vardagen är jag mycket nöjd med.

I övrig så tycker jag att tintilar hade ett bra inlägg.

Det handlar inte om köttbullar, som hundar för övrigt inte ska äta, eller skojiga leksaker. Det handlar om att bli den som bestämmer - i alla situationer.

Varför skulle inte hundar kunna äta köttbullar? Alldeles utmärkt tränigsgodis. Jag tycker det handlar om att jag ska vara mer intressant än det hunden vill till, i detta fallet en annan hund. På valpar så tycker jag att första steget är att avleda genom lek eller t. ex kontaktträning med godis. När inte detta fungerar får man ju se sig om efter andra sätt, och det är det jag ber om tips på. Om jag nu är den som bestämmer i alla andra situationer, hur tycker du då att jag ska bli den som bestämmer även vid hundmötena? Det är det jag undrar.

Tio tecken

Och så kommer jag och hade velat köra en helt annan metod än föregående :o

Som vanligt tycker jag vatten är suveränt. En flaska med vatten, med en "pip" på. Så fort hon spänner sig (nacke, svansföring, stel gång och blick osv osv) ett rejält sprut mitt i huvudet (flaskan har du inte framme hela tiden, utan gömd). Och ett hårt "Nej!!". Så fort hon lägger av och vänder upp så berömmer du jättemycket med rösten. "Braaa, vad duktig du är. Nu går vi."

Jag tycker vattnet fungerar bra för att bryta en hunds låsning, istället för att rycka i koppel, korrigera med nävar, skrika, eller tjata; "Nej, nej nej. Fido. Nej. Fot. Foooot. Men fot. Hallå? Fot"

Och så kommer jag och hade velat köra en helt annan metod än föregående :o

Som vanligt tycker jag vatten är suveränt. En flaska med vatten, med en "pip" på. Så fort hon spänner sig (nacke, svansföring, stel gång och blick osv osv) ett rejält sprut mitt i huvudet (flaskan har du inte framme hela tiden, utan gömd). Och ett hårt "Nej!!". Så fort hon lägger av och vänder upp så berömmer du jättemycket med rösten. "Braaa, vad duktig du är. Nu går vi."

Jag tycker vattnet fungerar bra för att bryta en hunds låsning, istället för att rycka i koppel, korrigera med nävar, skrika, eller tjata; "Nej, nej nej. Fido. Nej. Fot. Foooot. Men fot. Hallå? Fot"

Detta har jag funderat en del på idag faktiskt! Det blir till att införskaffa vattensprutande redskap.

Vad tror du är bäst att använda? Kanske nåt som vattnet sprutas ur snabbt ur? En vanlig blomspruta fungerar nog inte, för häromdagen när jag stod i duschen så gick hon in och drack i toastolen då duschade jag henne i huvet men det verkade inte bekomma henne! Kanske en tom Bliw-tvål? Där blir väl rätt bra sprut i dem?

hade detta problem med min dobbis. Fick otroligt bra hjälp av en kompis till en bukemedlem. Funkade super och hunden genomgick en stor skillnad redan på plats. det handlar helt enkelt om att KRÄVA hundens uppmärksamhet och sen beröm...jag sa, de GÅR inte. tro mig de går.

Senast ändrad:

Köttbullar är inte lämpliga för att de innhåller lök. Lök innehåller ett näringssalt som heter thiosulfat, hundar saknar det enzym som krävs för att bryta ner thiosulfat. På sikt ger det anemi.

Du verkar ju i övrigt inte tycka att du har några ledarskapsproblem, så varför inte fortsätta att sitta på den.

Köttbullar är inte lämpliga för att de innhåller lök. Lök innehåller ett näringssalt som heter thiosulfat, hundar saknar det enzym som krävs för att bryta ner thiosulfat. På sikt ger det anemi.

Du verkar ju i övrigt inte tycka att du har några ledarskapsproblem, så varför inte fortsätta att sitta på den.

Ja, lök är farligt för hundar, men färdiga köttbullar innehåller en så liten mängd lök att det inte är någon fara.

Du verkar ju ha bestämt dig för att jag är en så skitdålig ägare för min hund, så jag vet egentligen inte varför jag bemödar mig att svara på dina frågor. Jag har beskrivit hur min och hundens övriga vardag ser ut och frågat var du tycker att jag ska höja kraven, men det passar visst itne att svara på? Alla problem man har måste inte grunda sig i ett dåligt ledarskap.

Om jag hade skrivit att jag hade problem för att hunden var skotträdd, hade ditt tips varit att jag skulle befästa ledarskapet då med? För om man är en tillräckligt stark ledare förstår ju hunden att den inte ska vara rädd för smällare om jag säger åt den att inte vara det?

I en tråd om skotträdsla får man tips om hur man kan träna bort den i en tråd om problem vid hundmöten får man veta att man är en dålig ledare för sin hund.

Jag sökte efter tips om hur jag kunde få ner stressen vid hundmötena, men du tycks ha hängt upp dig på att jag måste vara en skitdålig ledare för min hund, men om du vill tro det så är det helt okej för mig, jag vet att jag inte är det.

Förresten, en nyfiken fråga! Hur kommer det sig att du inte berättade för den här TS att den var en dålig ledare? Här verkar du ju inte lika angelägen att till varje pris misstro TS angående dennes ledarskap. http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11239881&postcount=4

Senast ändrad:

Ja det måste ju gå! :) Det känns bara så jävla hopplöst när man är inne i det! 10-månaders dobermann, ja du vet ju hur det är! ;)

Problemet är att hon låser sig, hon varken hör eller känner. Jag har provat att ta tag i henne ganska rejält för att få hennes uppmärksamhet, men hon tar överhuvudtaget inte åt sig. Precis som Aliide skriver så hjälper det föga att ta till varken röst, koppel, eller för den delen nävar.

Jag har också kommit på en annan sak, det är i rörelse och på långt avstånd det blir så. Om vi står stilla kan hon sitta lugnt vid min sida på slakt koppel när jag pratar med en annan hundägare (som har sin hund med sig givetvis). Visst, hon vill ju gärna fram, men hon sitter ändå stilla.

Nä, jag ska nog prova med vatten ett tag.

Hahaha jag blir ju full i skratt när jag läser detta i denna tråden:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=908072
Jag har ofta en boll i fickan, det tar jag fram vid hundmöte och retar min hund med typ: "Kolla va matte har!" När den andra hunden passerat utan att min hund gjort något så får han bollen som beröm.

Detta har jag funderat en del på idag faktiskt! Det blir till att införskaffa vattensprutande redskap.

Vad tror du är bäst att använda? Kanske nåt som vattnet sprutas ur snabbt ur? En vanlig blomspruta fungerar nog inte, för häromdagen när jag stod i duschen så gick hon in och drack i toastolen då duschade jag henne i huvet men det verkade inte bekomma henne! Kanske en tom Bliw-tvål? Där blir väl rätt bra sprut i dem?

Mina hundar badar gärna i vattenspridare, vill in i duschen med mig osv. Men vet hittills ingen hund som inte blivit chockad och stannat upp i ett beteende med ett rejält sprut och ett vrålande "Nej!". Sprutar man bara lite halvdant och är mjäkig så får man förmodligen ingen effekt heller!

Jag har en sportflaska, bliw-tvål, milda-margarin osv. Man har ju resurser :D

Jag håller nog med i att din allmänlydnaden inte är total;)

Om den vore det så skulle hunden inte ha problem med att möta andra hundar för då skulle den lyssna på dig, det är den krassa sanningen. Det är den krassa sanningen för oss alla då våra hundar inte lyssnar på oss.

Största felet är att vi som hundförare inte är tillräckligt konsekventa!! Vi slarvar!!

Vad är de viktigaste kommandon en hund och även en valp behöver kunna?
I min värld är det:

BRA= Fortsätt med det du håller på med.
NEJ= Upphör med det du gör och återgå till det du gjorde.
KOM= Du skall komma till mig i alla lägen oavsett vad som händer runt omkring!!

Dessa kommandon är för mig superviktiga och skall åtlydas. Slarvar jag med dessa kommandon och inte kräver åtlydnad ja då tappar jag min allmänlydnad!!!

Viktigt är att aldrig tjata. En hund, ett kommando sedan gäller det att åtlyda detta kommando. Att tjata nej, nej, nej, nej......... vilket av nej:en är det som gäller?:confused:

Lyssnar inte den inte på första kommandot så kostar det för min hund. Vilken form av korrigering man använder är upp till var och en bara den leder till att hunden lär sig av det. Det må vara en blomspruta, en bomullsvante eller en fet smäll det viktigaste är att hunden tar åt sig av korrigeringen. Annars är det ju meningslöst.

Vilken typ av korrigering jag väljer är oxå viktigt. Hunden skall veta vad det kostar att göra fel eller inte åtlyda mitt kommando. Den skall inte bli överraskad av en massa olika konstiga saker varje gång den gör ett fel, då blir den orolig. Att veta vilken typ av korrigering man kommer att drabbas av om man gör fel skapar en trygghet faktiskt, även för oss:-))

När sedan hunden återgår till rätt beteende så belönas detta helt enkelt med ett BRA och möjligtvis en klapp:-)) Rösten har jag alltid med mig. Mycket kärlek skall våra hundar ha:-))

Allt handlar om att vara svart eller vit, himmel eller helvete:-)

Så i praktiken om min hund (även om den är valp) skulle brusa upp mot en mötande hund så skulle jag bryta detta beteende direkt!!! Felaktiga beteenden bör brytas så fort som möjligt och rätt beteende belönas. Krävs det att jag måste låta "himmelen trilla ner" på min hund en gång om den inte lyssnar ja då skulle jag göra det. Huvudsaken är att den upphör med skitbeteendet.

Ju längre man väntar med att ta tag i sådana här problem ju svårare är det att få bort det.

Lydnad och regler skapar en lugn och trygg individ!!

Lycka till med din tjeja, hon är ju ännu ung så det borde vara ganska lätt att komma till rätta med:-)

Blandrastik tror jag inte tycker du är en dålig hundä'gare, utan du själv tycker det :idea: , iallafall när det gäller det du inte kommer till bukt med,
Jag håller med om allt blandrastik säger..förstärk aldrig negativa saker.
Jag har en lika, eller inte like men en sch/bc som blir galen vid möten med typ större hundar, i KOPPEL..jag har löst det med att ha ha lös :angel:
Så fort man tar tag i han med koppel blir han förbytt..men till skillnad mot din så räcker det att gå ETT enda steg förbi hunden han tänkt mörda så bryr han sig inte.

Det kan ju även vara så att du spänner dig, för du anar vad som kommer att hända? Detta snappar hunden upp direkt. Försök utgå från att din hund litar på dig och att du litar på den om det går.

( Min hund har varit ute för ganska otäcka överfall från andra hundar så det är därför han beter sig)

Eftersom du håller med i det så skulle kanske du kunna berätta för mig var i övriga vardagen jag ska träna mer på allmänlydnaden. För som jag redan skrivit så har jag och hunden ett väldigt bra sammarbete i övrigt. Om vi går förbi ett kadaver så vill hon fram i det, ett skarpt nej i detta läge så avbryter hon och söker kontakt med mig, detta följs av ett braaa och översvallande beröm. Jag har tränat väldigt mycket Nej-övningar genom att placera ut saker hon vill åt och sedan gå förbi dem om hon visar intresse att gå dit ett NEJ! och om hon inte bryter ett nyp i sidan. När hon följer Braaa! Så korrigeringen är konsekvent. Men när det kommer till hundmöten så varken hör hon mitt nej eller känner mitt nyp.

Det är väl självklart att dåliga beteenden ska brytas och det var det jag frågade efter tips på, hur jag skulle bryta dessa dåliga beteenden.

Ställer också frågan till dig: Om mitt problem hade varit att min hund var rädd för smällare, hade du ansett att min allmänlydnad var dålig då med? För annars hade jag ju kunnat bryta hundens stressbeteenden då.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 843
Senast: Otherside
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: Nota
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 709
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 626
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?