Stressad och spänd skritt??

J

jonnanilsson

Hoppas att tråden hamnar på rätt ställe nu och att nån har lust att hjälpa till!

Jag rider för tillfället ett halvblodsto på 14 år. Hon kommer ursprungligen från Tyskland och har tydligen gått medelsvår dressyr där och blev sedan såld till Danmark. Så mycket mer vet inte ägaren om hästen och därför vet inte jag heller mer.

Så till problemet.
Hästen i fråga har en väldigt flott gång, framförallt skritt och trav. Problemet med den stressade skritten som rubriken pekar på uppkommer endast då man rider. Går man bredvid eller tömkör är skritten otroligt taktmässig, lugn och med bra övertramp. Men sitter man på stressar hon upp sig och till följd blir skritten otroligt spänd och ibland känns det till och med som om hon haltar. Skrittar man på lång tygel blir det bättre. Skritten är då taktmässig men fortfarande mycket överilad. Samlar man upp tyglarna "spänns fjädern" och skritten blir oerhört spänd. Ute i skogen blir det ännu värre.

Vad tror ni är problemet och hur kan man rätta till detta? Jag bör väl också tillägga att problemet inte finns alls i traven. I traven är hon som en annan häst, avslappnad och arbetsvillig.

Jag måste säga att jag blir väldigt fundersam. Har självklart funderat på om hon har ont, men det verkar underligt att hon kan gå så pass bra i traven om hon har ont.. Till en början trodde jag att hon var öm i fötterna (hon var helt barfota då hon kom) så vi skodde henne runt om, men det har inte hjälpt. Munnen är även den kollad.

Är det någon som har haft liknande problem? Och vad gör man åt det? Är hon bara stressad för att hon "vill iväg" eller sitter problemet på det fysiska planet??
Är mycket tacksam för svar!

Kram.

Sv: Stressad och spänd skritt??

Ingen som känner igen sig eller har några tips som kan vara värt att testa? Kanske skulle man låta någon leda hästen medan man sitter på.. *hm*

Det är ju nästan alltid omöjligt att säga något om det man inte ser, utan det får då alltid bli en mer eller mindre kvalificerad gissning.

Utifrån att hästen kommer från Tyskland så slås jag genast av att de rider på ett annat sätt i hästnationer.
Jag hade ett par bekanta som importerade riktigt fina hopp-ponnies från Irland, men i krocken med den svenska ridningen så for de runt halvt hysteriskt i ridhuset, beroende på att den svanska hjälpgivningen inte var så finstämd som de var vana vid .

Händer också ofta med min egen häst när man släpper upp en ryttare som rider för mycket med underskänkeln, elelr skanar balsn så att den "råkar" inverka.

Så enligt mina erfarenheter då...
Är hästen utbildad med vikthjälper så är den van att formas och ridas i huvdsak med sitsen - skänkeln betyder mera aktivitet!!!!

"Håller du om" på en sådan häst blir den spänd - ryggens rörelser blir blockerade, den tapapr sin losgelassenheit, och hästen kan till och med börja "passa" i skritten.
Det KAN ju vara så att när tygeln kortas så "förbereder" ryttaren något och ändrar något i hur hon sitter.

Eller så - är det helt enkelt sadeln som klämmer på manken.
Kan du få in en hand under framvalvet och dra uppifrån och ned med handflatan mot sadeln när någon sitter i sadeln?
Om sadeln vore fel så borde du också ha preoblem med galoppen tycker jag.

Ofta får man ett bättre svar med uteslutningsmetoden.

Vad händer om man släpper upp ett barn som inte kan rida och som "åker häst"?

Vad händer om man rider barbacka?

Du får helt enkelt prova dig fram

Tack så jätte mycket för ditt svar! Har gått och funderat på det här ett tag nu och ditt svar gav mig verkligen lite nya perspektiv. Men också nya frågor så klart :)
Det som du säger om importerade hästar verkar helt klart vettigt. Kanske är hästen helt enkelt inte van vid mitt sätt att rida. Hon är mycket känslig för skänkeln (flyttar till exempel näst intill perfekta skänkelvikningar bara man "tänker" skänkelvikning) och kanske är jag van vid att rida med mer skänkel än denna häst behöver. Frågan är nu hur man ska göra på en sån här häst, om vi utgår ifrån att den har blivit riden på ett annat sätt.
Du undrar hur hon beter sig om man "åker häst". Och visst är det så att skritten blir bättre och mer avslappnad då jag som ryttare b-a-r-a sitter på henne, men den är fortfarande överilad. Hon är alltså inte fullt lika spänd, skritten är väsentligt mycket bättre men skritten är fortfarande för snabb. Hur ska jag då göra när jag vill samla upp tyglarna? Har försökt med massor av avbrott. Skitt, halt, skritt, halt, skritt, halt. Vilket fungerar ganska bra efter ett tag, dvs att jag kan göra halt endast med sitsen. Men samtidigt blir skritten kortare och kortare ju fler avbrott.. Och en frammåtdrivande skänkel i det läget gör ju bara saken värre.. Det är som om hon väntar på något hela tiden, om du förstår vad jag menar (typ galoppskänkel)... Bör kanske tillägga att allt lösgörande arbete i skritten är bortkastat. Har verkligen försökt allt; volter, skänkelvikningar, öppnor, slutor. Hon är spänd som fjäder vad jag än gör... Jag kan även tillägga att vi även har problem i avbrotten. Då slår hon upp huvudet och spänner sig även där.. Kan detta hänga ihop?
Hur som helst ska jag nog prova det jag själv föreslog och låta någon leda. Kanske blir hon lugnare då.. Ska även försöka att tänka mer på hur jag rider. Testa lite olika. Annars är jag väldigt öppen för fler förslag. Vad skulle du själv gjort? Är mycket tacksam för svar! Känns bra att ha någon att bolla med!

Kram.

Jag skulle kolla sadeln ordentligt om hästen som du säger gärna slår upp huvudet till och med när den står still.
Prova som sagt barbacka, är du för fisig brukar det alltid finnas villiga och djärva testpiloter man kan hiva upp :)

Om skritten känns stel då är det en rörelse som hsäten tycker är behaglig att utföra, oftast brukar det vara den axiala rotationen.
Tänk dig att du sitter på en stor tunna som rullar omväxlande höger - vänster.
Du känner den tydligt på lång tygel, försök behåll just denna rörelse när du kortar tyglarna - för det är när den rörelsen försvinner som skritten blir passartad.

Men jag lutar mer och mer åt att det är sadeln som klämmer, särkilt om den inte vill lösgörande, typ volter och så.
Hästen har ändå svårare att få plats i en för smal eller för rak sadel på böjt spår än på ett rakt.

Lycka till! Susanne

Tack igen för ditt svar!
Vet inte om du missförstod mig lite. Var kanske lite otydlig.
Hästen slår inte upp med huvudet när hon väl står still utan endast i avsaktningar (och då speciellt från galopp till trav, så klart). Själv tror jag att detta är en övningsfråga och kanske också en styrkefråga för hästen. Jag funderade bara på om detta kunde hänga ihop med den stressade skritten?
Därtill måste jag också säga att hon ju bara har problem med det lösgörande arbetet i skritten. I traven dansar hon fram i öppnor, skänkelvikningar och gud vet allt. Det är just skritten där allt verkar låsa sig *funderar* Tror du sadeln kan vara problemet i alla fall, trots att det lösgörande arbetet går bra i traven?
Den här "tunnan" som du pratade om har jag hört talas om och även provat har jag för mig, fast på en annan häst. Jag prova det idag!
Jag ser fram emot ditt svar!

Kram.

Om hon gått medelsvår så borde hon ju klara övergångar.

Ryggen rör sig ju mindre i trav än i galopp är en tanke.

Hur går hon på böjda spår i galopp?

Hästen slår gärna upp huvudet om den blir klämd i manken.

Men kan också slå upp huvudet för att den tappar balsnen i avsaktningen/övergången - ofta för att ryttaren inte har riktigt koll på sin balans.

Men som sagt - det blir bara gissningar eftersom jag inte ser det.

Har du någon tränare?

Vad jag förstår så äger du inte hästen
hur går den när ägaren rider?

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 661
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 717
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka