Stressad häst

T

Tess_P

Måste få hjälp!!

Jag har ett vbl, valack 12 år. Han är jätte stressad och spänd jämnt. Jag har haft han i 2 år nu och jag har jobbat väldigt mkt från marken och där har han full respekt och skulle aldrig ens tänka tanken att gå ett steg förbi mig hur het han än är. Men ngt händer när jag hoppar upp på ryggen, huvudet högt och rädd för ALLT. Jag har tagit dit en tjej som kollat igenom honom så han ej ska ha ont och hon hittade inget fel alls.

I hagen kan han inte stå själv, då river han den. Så hon jag delar stall med får alltid ta in honom om han ska ut med sin häst. Men där är det inge bättre, han snurrar runt runt, sparkar med framhovarna... dom första minuterna står han mest och skakar och det ser ut som han ska hoppa över. Det här är jätte jobbigt och jag blir jätte begränsad. Då jag ska göra i ordning honom är det samma sak eftersom han skiljs från flocken. Men när jag tar han i grimman och kanske går ut och går med han reagerar han inte på att flocken inte är med.

Är det snälla någon som har tips innan jag ger upp. Vad ska jag göra! Många anser att jag ska slakta och köpa en lugn häst, jag har själv varit inne på det då det nuförtiden bara blivit jobbigt att åka dit upp. :cry:
Jag har till och med kollat vad det skulle kosta med en avlivning. Brukar inte ge upp det jag tagit på mig!
Ni är mitt hopp!!

Tack på förhand! // ledsen och förvirrad hästägare som är påväg att ge upp

Sv: Stressad häst

Jag är ingen expert (än haha :cool: ) på stress hos djur, men det finns massor med litteratur om det! Tipsar om Per Jensens bok Stress i djurvärlden, det finns alltid något man inte visste innan.
Jag tipsar även om PNH-tjatter tråden, där har problemet med "separationsångest" varit uppe.

Vad jag tror du kan göra är nog helt enkelt att vara lugn, inte begära någonting av hästen och lägga massor av tid, energi och tålamod på att bara vara med hästen. Det är svårare än det låter för många, att bara vara med sin häst i ur och skur utan att se den som något annat än just en häst. Det finns massor med bra, vetenskaplig litteratur om hur hästar fungerar. Per Jensen är bra (och på svenska :p). Bibliotek är bra att ha ibland :D
Japp, jag har snöat in mej på att läsa, skyller allt på SLU. Men man kan lära sig massor som man inte tänkt på innan, och förhoppningsvis kan man dra lite slutsatser också.

Sv: Stressad häst

Det låter jättejobbigt!

Det är alltid svårt att råda när man inte träffat hästen. När jag läser detta känns det som om han är osäker och saknar självförtroende när han inte har flocken bredvid sig. Du är del i hans flock när du går men inte när du sitter på. Jag har själv haft en häst som bara fungerade med mig på marken. Hon hade blivit väldigt illa behandlad tidigare och hon fick gå som avelssto eftersom hon led av att jag utsatte henne för saker hon upplevde som jobbiga.

Jag tycker att du ska börja med att se över foderstaten ordentligt om du inte vet med dig att den är helt rätt, för att se till att han inte får i sig på tok för mycket energi. Det löser nog inte problemet i sig, men om så är fallet kanske han kan slappna av en aning iaf.

(Vår 12 vbl valack äter ex hö, lucern, mineraler och soyaprotein. Havre är inte ens att tänka på för dess energimängd.)

Du kan ju alltid lyssna av med din bekantskapskrets om det kan finnas någon person där omkring som är duktig på att läsa av hästar och deras beteende.

Själv skulle jag nog höra mig för om någon som är väldigt kunnig i NH. MEN kolla upp denne person ordentligt så att den verkligen har goda vitsord. Det finns många mindre bra som verkar inom området.

LYCKA TILL

Fortsätt gärna att skriva i denna tråd så vi får veta hur det går.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 654
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 605
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 355
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 534
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka