Stressad häst ägare

T

tuffer

Hejsan!
jag är relativt ny här, så hej, hej på er allihopa. jag undrar hur folk hinner med allt!!
jag har ett heltidsjobb och häst. När jag kommer hem på kvällarna är jag helt slut:( Jag hinner inte rida så många ggr i veckan och funderar på att skaffa en medryttare.
Men så allt detta tjat om att man ska träna, äta rätt. För att inte prata om att man dessutom ska se snygg ut också:confused: jag skulle jättegärna vilja träna yoga eller nåt, med det känns lte ironiskt att stressa för att hinna med ett avslappningspass! Då lägger jag hellre tiden på min häst.
Jag är glad om jag HINNER äta, handla mm.
Den enda dagen i veckan som jag kan slappna av är söndagar,då spenderar jag mkt tid hos min häst där man kan vara precis som man är. Han gillar mig ändå:banana:
Är det ngn mer än jag som känner så här?

Sv: Stressad häst ägare

känner igen mig lite grann, jobbar 9-18 alla vardagar, är som tur var inte trött efter det så jag hinner mer än väl med hästarna...
varför är du så trött efter en arbetsdag, kanske beror på ngt mer än att du bara jobbat?

Jag har lång resväg så det kanske är det. Sedan kanske det beror på luften på jobbet och miljön allmänt.....Jag fattar ändå inte hur man ska hinna med allt i denna stressande värld!:cry:
Försöker att tänka positivt och att hitta små bra saker varje dag:rofl:

Det jag tycker är värst är det konstanta dåliga samvetet över att jag inte har någon tid över till sambon. En bra dag så äter vi frukost tillsammans, en snabb middag innan jag åker till stallet och sen ses vi en kort stund innan det är dags att sova. Utan medryttaren (1-2 dagar i veckan) skulle det inte finnas en chans att hinna med ett normalt liv.
Men när man får vara med sin underbara häst så glömmer man ju allt annat och då känns det så otroligt värt tidsbristen ändå.

Det är inte alls lätt å jobba mkt å vara hästägare.. Man vill hinna med men tiden räcker bara inte till..

Känner verkligen igen det här...

Jobbar iofs hemma och kan styra min tid men i princip varje dag är det någonting som jag verkligen behöver hinna med som inte hinns med.

T ex måste jag jobba 8 h, hinna rasta hunden (2*30 min), ta hand om hästarna (bara det nödvändiga som mockning och fodring och tillsyn tar i alla fall minst 1 h), har också hand om i princip hela hushållet som inköp, matlagning, disk och tvätt eftersom sambon tar hand om allt ute (vedhuggning, byggnationer etc) - traditionellt jag vet men just nu gör vi så för att rationalisera - och någon gång vore det ju kul att sova 8 h...

Försöker komma upp vid 5 eller 6 för att hinna med en del sysslor på morgonen men det är inte så ofta det lyckas...är oftast lite för trött för sådana ambitioner...

Ett yogapass då och då vore underbart men jag håller med: hellre lägger jag de minuterna på att umgås med en häst...

tuffer skrev:
Hejsan!
jag är relativt ny här, så hej, hej på er allihopa. jag undrar hur folk hinner med allt!!
jag har ett heltidsjobb och häst. När jag kommer hem på kvällarna är jag helt slut:( Jag hinner inte rida så många ggr i veckan och funderar på att skaffa en medryttare.
Men så allt detta tjat om att man ska träna, äta rätt. För att inte prata om att man dessutom ska se snygg ut också:confused: jag skulle jättegärna vilja träna yoga eller nåt, med det känns lte ironiskt att stressa för att hinna med ett avslappningspass! Då lägger jag hellre tiden på min häst.
Den enda dagen i veckan som jag kan slappna av är söndagar,då spenderar jag mkt tid hos min häst där man kan vara precis som man är. Han gillar mig ändå:banana:

Nu jobbar jag visserligen inte heltid, men jag har ett krävande jobb, 2 småbarn och häst. Det funkar, bara för att jag vill att det ska göra det. Nu har jag precis fått en medryttare. Hon verkar gilla min häst så jag hoppas att det kommer funka. Det kommer vara jätteskönt att kunna vara hemma 2 kvällar i veckan, visserligen kommer jag åka till gymet en av kvällarna istället, men gymet går fortfare än stallet.
Annars har det varit så att jag lagt in en vilodag i veckan, en del dagar stressar jag och gör bara det mest nödvändiga. Borstar av den synliga skiten, sadlar, rider, mockar och gör mat. En dag i veckan brukar jag vara i stallet lite längre och pyssla. Brukar tex göra iordning extra höpåsar och hinkar så jag slipper göra iordning foder en dag när jag är trött och vill skynda mig hem.

Gött då är det inte bara jag som känner så här:p
Ibland känns det som man måste vara ngn slags supermänninska.
Ska framöver coola ner lite och tänka mer på mig själv och vad jag behöver. Nu kan vi i varje fall se i framemot en ljus och varm vår:rofl:

Hej!

Jag pluggar på andra sidan stan, dvs det tar minst 2 timmar dit och 2 timmar hem, skola från 9-16 nästan varje dag. Dessutom blir jag åksjuk om jag läser när jag åker, så jag kan bara "sova" på tåg/t-bana/pendeltåg. Jag har egen häst som ska fixas varje dag (har en fodring/vecka och måste göra mat och mocka varje dag åt min tjej)

För att hinna med (och orka med) har jag skötare 2 dagar i veckan, hon rider en dag, häst vilar den andra.. Häst rids 2 dagar, vilar 1, så jag har lite vilodagar ibland med henne.. Jag försöker rida de dagar hon ska ridas, då får hon ridas ordentligt, vilodagarna brukar jag mest mocka och åka hem igen (hälsa lite på henne, såklart).

Jag pluggar på kvällar och sover nattetid (behöver ca 8 timmars sömn/natt annars somnar jag dagtid istället). Som du förstår är mina dagar ganska fulla, lyckligtvis har jag en underbar sambo som lagar mat, så jag har middag/lunch varje dag. Äter också mellis innan stallet, för att orka med.

Men visst är det jobbigt ibland (ganska ofta, ffa i tenta-perioder), men det är så väl vart det. Blir det totalt kaos brukar jag ringa min skötare, så tar hon en extra dag.. Jätteskönt!!!

Ska sova nu.. skola imorgon../ Lavinia.. stressar vidare

Jo nog är det många som känner så här. Jag känner igen mig helt o hållet! Med tre hästar i stallet(två som jag rider), två hundar som ska ha sin uppmärksamhet, jobb i vården med tider både helger o kvällar nästan heltid så är man bra uppe i varv hela dagarna. Utöver detta har man ju sin älskade familj med sambo och barn så har jag fått frågan många ggr, hur hinner/orkar du...........Svaret blir enkelt, tidiga morgnar och sena kvällar sen är det bara stupa i säng sova för att ta itu med en ny härlig dag!!;) Men visst är det värt det??:love: Är det inte såhär vi är? Ha det gott!!

mhmm!!! mycket väl!
själv jobbar jag natt, heltid. har 2 travhästar och en labrador pojke. och jobbar i travstall 3 dagar/vecka...:angel:

d dagar jag är ledig från vaket, jobbar jag i stallet, och hinner med mina egna sent på e.m.

när jag vakar sover jag på f.m. och åker till de egna hästarna på e.m.

och min gamla valack, som är korsförlamningshäst behöver dessutom röra på sig nästan alla dagar för att må bra...:crazy:

tilläggas kan ju till detta att mina förhållanden har en förmåga att avslutas på jobbiga sätt...:confused: undrar varför?? :crazy:

tror arbetsnarkoman bara är förnamnet... allt jag är ledig är varannan helg,och då, som alla dagar har jag ju dom egna hästarna.

men, detta har jag valt själv och kommer också att fortsätta med så länge jag orkar och det funkar!

Jag tror att de flesta av oss har det så här! Vi är som ekorrar i ett hjul:( Jag längtar så till den dagen jag bor på en gård och kan ha mina djur på hemmaplan, så man slipper åka omkring så mkt.
Det som jag tycker är så tråkigt är att jag hela tiden gör ngt för att det ska komma ngt bättre sedan!!! Jag planerar så mkt om hur det ska bli sedan, istället för att leva i nuet. Fast å andra sidan brukar det också bli så som jag planerat:D Och ibland även bättre:D Och vissa gånger får man ändra planerna.
Men jag är kass på att bara njuta av det jag gör nu!! Springer liksom bara på och väntar på "imorgon".
Sedan blir jag så stressad av att det är så mkt måsten. Måste vara snygg(typ träna till badsäsongen) Måste sola( ser ut som ett vandrande lik) Så måste man ha snygga kläder oxå( jobbar i butik)
Det är sådan dubbelmoral. Alla stressar runt som attan för att hinna med det perfekta livet, sedan ser man hur cool ut som helst och bara
låtsas att detta är väl inget!!! Tänker ibland att det hade varit gött att varit en katt!!!:rofl:
Hoppas att ni förstår vad jag menar, blev lite konstigt.
Vad tycker ni om detta stressiga samhälle?

tuffer skrev:
Hejsan!

Jo, det blir lite stressigt ibland...går upp 03.45 på morgnarna, för att hinna till jobbet i Stockholm. Jobbar till 15.30, vissa dagar 16.30, sedan har jag två timmar hem. Käkar middag och tar hand om mina fyra hästar, rida, köra och fodra...sen är det en ny dag och samma sak igen...:banana:

Jag är också en tjej som får stressa järnet för att hinna varje dag.
Jag jobbar/utb mig till frisör och mina dagar ser ut såhär:
06.00 Fodring och utsläpp av hästar,Mockning mm
07.00 Hemma,duscha,äta
08.30 Till stan för att hinna med...
09.00 Tåget till Skåne
10.15 - 17.30 Jobb/utb
18.00 Tåg hem
19.00 Framme på stationen
19.30 Hemma
19.45 I stallet, släpper in,fodrar mm

Är ledig lör,sön,mån som det ser ut nu iaf. Så visst är man trött och stressad, skulle dock ändå inte vilja ha medryttare

Nä, du är inte ensam! Det är nog bara barn och tonnåringar som har obegränsat med tid, inga måsten utan kan roa sej som dem vill.
Har du familj har du också fler som är beroende av dej. Du kan inte vara hemmifrån och har tusen mer måsten.
Jag har löst det med att jobba natt.
Har du ingen möjlighet att jobba mindre. Man klarar sej rätt bra som "fattig" med.

Hej Tuffer! :)

Du är inte ensam, om det kan vara till någon tröst för dig.

Har du funderat över om det finns något sätt för dig att få mer tid för dig själv - och kanske din häst?

Själv upplever jag en stor förändring av livskvalitet och hälsa sedan jag valde att minska min arbetstid och vara ledig en dag i veckan.

/Cecilia :)

just nu har jag ingen möjlighet att minska min arbetstid. jag jobbar ca 176h/ mån men jobbar som butikschef så det är liksom bara att bita ihop och köra på. skulle gladeligen jobba mindre, men får nog se mig om efter ett annat jobb då:( Sedan har jag resväg på 50min/ dag.
Hoppas att det blir lite lättare till våren. När dagarna är ljusa lite längre hinner man mer.

Det är så tråkigt att man inte bara hinner att vara:crazy: Om ni förstår vad jag menar.

Men det är väl så här det är att vara vuxen. Det verkar som om de flesta har det så här.
Fast jag blir grymt arg när kompisar blir sura för att de måste jobba helger, när de är lediga hela veckorna:mad:

Ha de gött på er i vinter sverige så jobbar vi vidare mot våren!!:D

Joo - jag var det. Jobbar 45 h / vecka eftersom jag är lärare. Sedan började jag på personalgympan, och efter att den värsta träningsvärken gått över upptäckte jag att jag var mycket piggare de dagarna! Jag var helt avslappnad resten av kvällen och fick mycket mer gjort. Då kom jag på den brillianta :idea: idén att träna lite hemma innan ridningen. Så jag kör lite armhävningar och/eller situps, höga knän, springa på stället, lyfta petflaskor (små), ett träningsprogram från tidningen MyHorse...

Nu har jag lånat några Yoga filmer och håller på att lära mig lite olika träningsprogram. Varje dag tränar jag på något sätt. Det behöver inte vara så länge; en kvart räcker. En timme blir det på helgerna, och torsdagar på personalgympan. Plötsligt orkar jag MYCKET mer! Mangis vilar max en dag i veckan (förut blev det ofta minst två dagar i veckan då jag inte orkade åka ut) och jag behöver inte ens sova lika länge längre (?!). En bonuseffekt är att jag kan äta Nutella :love: till frukost varje dag och har ändå gått ner fyra-fem kilo sedan oktober...

hej Mangis!

Det låter ju toppen!
Jag ska verkligen försöka ta mig tid till träning. Men jag måste åka till min häst varje dag efter jobbet.Jag är i stallet 19:00 om jag åker direkt från jobbet. jag mockar och gör iordning mat varje dag till Tuffer. Men nu letar jag med ryttare så att jag kan få nån dag till bara mig.
Ibland brukar jag träna pilates hemma efter en video, men tycker att detta är dötrist. jag vill liksom verkligen svettas och få upp lite flås:o
Men man ska inte klaga, jag är frisk och sund förövrigt:banana:

måste inflika med att vi tonåringar också har det stressigt, och då pratar jag om att man ska se ut på ett visst sätt, anpassa sig och hela den grejen precis som ni, dessutom tar skolan också mkt tid och kraft. Ingen ledig stund. Direkt när man kommer från skolan är det bara att äta och sedan sitta framför skrivbordet och plugga. Och
Så är det för många tonåringar som är så ambitiösa att det nästan är sjukt. De har sådana ångest. SE bara på hur skolan är idag. Jag känner många av mina vänner som dagligen har migrän, magkattarr, svimmkänslor och det ena efter det andra. SÅ jag ville bara inflika med det.
Men jag håller med om att tonåringar har inga skyldigheter till att betala hyra eller handla o.sv o.s.v. DE har inget jobb att sköta.
Men där måste jag säga att det finns tonårin gar som är ansvarsfulla som jobbar. Glöm inte bort de!
Jag kanske tolkade din tråd lite fel, men det är såhär jag uppfattade den. Ville bara ge min synpunkt.
/ stressad pluggis och hästägare

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 640
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka