Stressad häst ägare

Sv: Stressad häst ägare

Det är tack vare hästarna 4 st som jag får kraft o ork att vara en bra mamma o hustru, jobba heltid, gå på gympa mm
Dessutom slipper jag övervikt o sömnproblem. Får Madonna armar (av alla höbalar man lastar) o spånbalar man släpar hi hi
Men se på tv...snark:crazy:

Jag håller verkligen med om detta. Vet inte hur jag skulle orka jobba om jag inte hade hästen. TV - vad är det??? ;)

Jag jobbar heltid, åker långt mellan hem, jobb och stall. Går upp 6 på vardagarna och är sällan hemma före 22 de dagar jag är i stallet. Jag har medryttare 2 dagar i veckan, vilket är en förutsättning för att få det att gå ihop med sambo, jobb och vänner.

Tricket är, tror jag, att man måste sluta jaga. Man får helt enkelt acceptera att lägenheten inte blir lika tjusig som vännernas (de har inte häst). Varför ska jag gymma? Jag tränar ju hela kroppen i stallet 5 dagar i veckan. Lattefrukost på stan en lördagmorgon är lyx - inte en vardagshändelse.

Sedan är det bonus med en förstående livskamrat som också har tidsslukande intressen. Jag skulle aldrig funka ihop med någon som ville hålla handen 5 dagar i veckan...

Ja, det är inte alltid lätt att pussla ihop all tid! Det är lite lättare nu när det är ljusare ute på kvällarna + mina hästar går ute dygnet runt nu. Det jobbigaste är vardagkvällar när jag får dåligt samvete av att jag måste åka ifrån sambo och barn för att vara i stallet minst 2h. Blir inte mycket tid tillsammans innan man ska sova.. Jag jobbar heltid men funderar på att gå ner till 75% till hösten. Har ett barn med stora funktionshinder så det hindrar mig att kunna ta med mitt barn till stallet, ( det hade underlättat för mig enormt! ) så min sambo kan bli ganska bunden vid hemmet när jag är iväg och rider. Oftast är han väldigt förstående med detta, men det känns viktigt att han också ska få sin fritid. Jag brukar försöka rida tidigt på morgonen ( runt kl 07 ) på helger, så att vi har tid med annat under dagen. Har precis fått en inackordering till mitt stall och det underlättar för tjejen är jättebra och hjälper mig när jag har svårt att komma ifrån. Tackar och bockar för henne! :)

Jag håller med om detta! :) Har inte på långa vägar ett modernt och tjusigt boende! Mina vänner som kommer på besök (som tur är bor vi långt ut på landet..) får stå ut med damm i hörnen + disk i vasken! Att ha en modern och trendig garderob ska vi inte tala om! Är glad om jag köper ett paket strumpor en gång om året! Visst, det kan kännas trist ibland när man ska på fest och inte har något att ta på sig. Men vad är egentligen viktigast? Att jag mår bra och får ny energi efter att ha tillbringat ett par timmar i stallet eller att jag köper de där trendiga jeansen som ändå är omoderna om en månad!

Från en otrendig hästnörd som trivs med livet!:D

Det är tack vare hästarna 4 st som jag får kraft o ork att vara en bra mamma o hustru, jobba heltid, gå på gympa mm
Dessutom slipper jag övervikt o sömnproblem. Får Madonna armar (av alla höbalar man lastar) o spånbalar man släpar hi hi
Men se på tv...snark:crazy:

Hi hi :D Har oxå fått höra att jag har madonna-armar många gånger! :D Avundsjuka tjejer som undrar hur jag bär mig åt, de kämpar på gymet och inget händer... Kom till stallet säger jag bara!

Jobbar också mycket men har stallet som mitt andningshål! Utan det hade jag aldrig orkat!!

Hästen ÄR i princip yoga för mig. Nåja, inte riktigt, men man rör sig fysiskt och det blir nästan lite meditation när man mockar och kan sköta jobbet per automatik och få en stund för sig själv att tänka lite (dessutom är jag apkass på att stressa med såna sysslor även om det behövs! har hjärntvättat mig själv tror jag..)
Mår mycket sämre både fysiskt och psykiskt än när jag inte haft häst, och har visserligen haft mer tid att lägga på mig själv och tid att jobba extra om jag vill ha mer pengar, men vad ska jag använda pengarna på? :p Hästar är mitt liv, visst skulle jag överleva utan, men just då skulle livet kännas mindre betydelsefullt - en hästmänniska utan häst liksom.

Så jag ser det snarare som att det är allt annat som tar tid från min hästtid! :angel: spenderar 2-4 timmar i stallet per dag och mer om det är något särskilt t ex träning. Känner jag att jag behöver vara ute i stallet till 23 på kvällen så är jag det även om jag inte kommer hinna med något mer den dagen och blir lite trött på jobbet dagen efter.

Jobbar alltså heltid, pluggar på distans, har eget företag (fast halvt vilande för tillfället och har aldrig varit så aktivt att det krävt mycket tid) och två hästar. Skulle gärna lagt lite mer tid på skötsel och träning per vecka (ena stackarn aktiveras max varannan dag) men orken skulle inte räcka.
Förstår dom som har familj och barn ffa, då behöver man ju ta sig tid för barnen också och kan inte bara tänka på sig själv.

Nu HAR jag iofs stressymptom... Stressmage (eller orolig mage som det kallas) och har fått ta hand om mig själv bättre gällande mat och stress. Men det funkar med lite planering.

Angående Yoga/Pilates och dylikt kan jag rekommendera att man tar en liten stund på kvällen innan man går och lägger sig.
Bara ett par övningar utan att ta det för seriöst för att komma ner i varv lite. Gärna avslappningsövningar för nacke och rygg och lite stretchande för ryggen. Brukar själv göra det ca 5-10 minuter innan jag går och lägger mig iom att jag ändå aldrig kan somna direkt när jag kommit hem och inte hunnit varva ner - känner mig mycket fräschare i nacke och rygg efteråt och får lättare att somna! :)

Lovar att du inte är ensam. Mina hästar står hos mor och far på deras gård och jag hinner inte ofta ut för att jag pluggar på universitet och pendlar. Letat efter medryttar men inte hittat nån. Folk säger dom ska komma och testa sammarbetet, men sen händer inget. Så jag har slutat att hoppas. Har mest dåligt samvete.
Men jag tänker att så länge som dom går ute och mår bra så lider dom inte, det är mest jag som gör det.
Önskar bara jag hade mer tid för gos och kel, för det känns mest som man slänger på sadeln och sen är det gjort om du förstår?

Men yoga rekomenderar jag!
Det har hälpt mig oerhört att slappna av. Bara nån övning då och då. Har jag tid kör jag ett helt pass.

Lycka till!
Lev i nuet och tänk att varje sekund du tar det lugnt och gör något ostressad är värt så mycket mer!

Vi är visst många som har det som du. Heltidsjobb för man behöver lönen för att ha råd med hästen, dåligt samvete för att gubben blir "hästänkling" nästan alla dagar i veckan o.s.v. :)Men pållan är mitt allt :love:, min guldkant, min yoga, mitt andningshål, ja utan henne är jag inte. Men, jag har frågat mig ibland när kraven på att jag ska så himla mycket med min häst, vad som egentligen är härligast med henne och kommit fram till att det är samhörigheten, naturupplevelsen och det fantastiska att kommunicera med en annan varelse på det sätt som vi gör, inte att jaga runt på tävlingar och delta i allsköns aktiviteter (men jag dressyrtränar 2ggr/mån, bara för att det är kul). Hemma har jag ofta rörigt och ostädat och garderoben förnyas inte särskilt ofta och det blir inte mycket umgänge med folk:grin: men det är det liv jag valt.:laugh:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 639
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat