Stressad häst ägare

Sv: Stressad häst ägare

hej Carmen.

Jag håller med dig oxå! Jag tog studenten-05 och under hela gymnasietiden jobbade jag hårt för att klara mina ambitioner och hålla panikångesten i schack!!

När man studerar är det ju mkt i huvudet med inlämningar och prov och dessutom är man väldigt mån om hur man ser ut när man pluggar, Alla runt omkring en lägger ju väldigt stor energi på detta:mad:

Nu när jag har börjat jobba så är det helt andra krav som ställs på en!! jag flyttade hemifrån när jag var 16, så den biten är cool lugnt, Men jobbar man mkt så får man försaka mkt av sina egna intressen och det känns ibland som om man bara springer på i ett ekorrhjul!!

Fast det är bara att inse att det är så här när man jobbar:crazy:

Men jag kommer nog snart underfund med en lysande överlevnadsstrategi :idea: Då ska jag ta patent på den och sälja den dyrt:rofl:

ett heltids jobb, mycket över tid: 09.30-19.00 + en pojkvän!!!!
det är en fråga som jag oxå undrar, hur man egentligen klara av det? hinner med allt med jobb hästar o kärlek????:eek: men är man envis o ger sig f*n på att det ska gå så gör det oftast det. finns mycket problem men oftast så finns det även lösningar på allt oxå:D

Suck ja! Sen jag fick barn har det ju varit helt hopplöst. Lite tid behöver man ju trots allt till sig själv oxå, om så bara läsa förra veckans tidning...

Ska aktivt söka medryttare till våren, just nu känns lite kört...rider ju inte själv pga all förbenad snö mer än på helger...För samvetet svider när hästen står o förfaller i hagen.

Hm, ja det måste vara jobbigt att ha barn oxå!!
Fast det verkar vara skönt att vara mammaledig:banana:
Har en medryttare på G!! Jag satte ut en annons i lokaltidningen, och så ringde en gammal kompis och svarade på annonsen!!:)
Jag har ridit med henne innan så jag vet hur hon är, Fast då var vi ju små förstås. Men hon ska provrida så får vi se hur det går:bump:
Håll tummarna att det funkar!!

Jag får då vara den negativa i sammanhanget. Jag klarar det inte - och för att klara min egen hälsa måste jag hitta ett nytt hem för min häst. Kan inte jobba mindre för då har jag inte råd att ha hästen. Har efter mycket möda bestämt mig för det här.

hej på dig, ser du fått massa svar redan, skönt att veta att man inte är ensam va:) ?
känner mig oftast ensam och trött blir peppad av att läsa att fler har det som jag.
Hästmånniskor är ett stressat släkte tror jag :smirk:

jobbar som tur är inte heltid just nu, var tvungen att gå mer på 75 %
har två föräldrar som varit utbränd och var på god väg själv (inte ens fyllda 22) har ett krävande är ofta helt slut fyskiskt och pyskiskt när jag kommer hem

har 4 hästar som jag sköter allt själv med,mockning,fodring inköp av foder skottning av gården etc. åker till ridhus 3 ggr/veckan annars rider jag hemma varje dag. tränar mig själv på gymmet,simmar springer 5 ggr/vecka, sköter hemmet själv. pga av min sambo jobbar så mycket,lagar matlådor åt han tvättar städar skottar, fixar bilarna.
är borta och tävlar varannan helg och jobbar varannan. känner att vi aldrig har tid för varandra så ofta men försöker ta en dag i månaden då vi umgås med varandra låter mamma passa katter och hästar och bara myser :) utan sådana dagar skulle jag inte funka alls.

Man orkar bara köra över sin kapacitet under en begränsad tid. Mitt personliga tips är att se över alternativa lösningar man känner att man kan leva med. Kanske man kan laga storkök på helgen för att slippa laga mat under veckorna. Fixar man att sluta stryka är det kanon.
Kör också O.H.I.O metoden (only handle it once) - sätt grejerna på sin rätta plats direkt. Det finns också de som kör med "3 saks-metoden", gå ingenstans utan att på vägen utföra 3 saker ex; ska man gå till köket och hämta vatten passar man på att plocka upp en strumpa, ställa till skorna i hallen och vattnar två växter med vattenkannan på vägen tillbaka.
Kan man komma överens med en stallkamrat att mocka och borsta åt varandra under hästens lediga dag så kan man vara hemma den kvällen istället. Jag har nu min tävlingshäst på lösdrift vilket tidsmässigt har varit en höjdare. Nu kan jag enbart ägna mig åt min häst hela tiden jag är där, förut gick mesta tiden åt till mocknng, spåning, framtagande av mat, hantering av andras hästar för in- och utsläpp.
Nu kör jag ibland en veckas vila efter intensiv träningsperiod, det ger både mig och hästen tid att återhämta.
Kan du på något sätt utnyttja din långa restid (alt. flytta närmare), kanske njuta av en bra bok på cd/dvd eller ta en språkkurs?

Det är tack vare hästarna 4 st som jag får kraft o ork att vara en bra mamma o hustru, jobba heltid, gå på gympa mm
Dessutom slipper jag övervikt o sömnproblem. Får Madonna armar (av alla höbalar man lastar) o spånbalar man släpar hi hi
Men se på tv...snark:crazy:

Jo, man kanske ska se över sin livstil lite det med handel it once låter som ngt för mig!! Har en förmåga att lägga llt möjligt omkring mig. Sedan bor man ju på 34 kvm så det är inte riktigt lätt att få plats med allt!!
Men letar lägenhet nu med pojkvännen så snart blir det nog större:)

Jag kan inte flytta närmare mitt jobb, killen har redan 6 mil till sitt plugg, och jag 3,5 till mitt jobb! Så i så fall skulle vi flytta närmare Gbg där pojken min pluggar.
Men man vänjer sig oxå! det är inte så jobbigt att åka längre! Ganska skönt att ha lite tanke tid i bilen...

Allt kanske inte är som man önskar just nu, men det är ju meningen att man ska komma dit så småningom:banana:

Jag tycker absolut att du ska försöka hitta en medryttare som passar dej och din häst, det tjänar ni båda två på: Du slipper bli utbränd och får tid över för annat och din häst får en mindre stressad och gladare matte:)

Vill bara tillägga att det också stressande att vara arbetslös och hela tiden ha kraven från sej själv och alla andra att skaffa jobb när det inte finns några att få:(

tuffer skrev:
Jag längtar så till den dagen jag bor på en gård och kan ha mina djur på hemmaplan, så man slipper åka omkring så mkt.
Det som jag tycker är så tråkigt är att jag hela tiden gör ngt för att det ska komma ngt bättre sedan!!! Jag planerar så mkt om hur det ska bli sedan, istället för att leva i nuet. Fast å andra sidan brukar det också bli så som jag planerat:D Och ibland även bättre:D Och vissa gånger får man ändra planerna.
Men jag är kass på att bara njuta av det jag gör nu!! Springer liksom bara på och väntar på "imorgon".

Oj...det skulle kunna ha varit jag som skrivit det där..! Det känns hela tiden som om man är i något slags "mellanläge", som om man, som du skrev, bara väntar på något annat, Frågan är bara vad, och när detta kommer, om man blir nöjd då eller om man hamnar i ett nytt mellanläge och väntar på ytterligare något annat?

För mig kan det iofs bero på att jag är i slutet av mina studier och söker jobb (finns vääldigt få), o i princip "står på bar backe" efter denna terminen..! Vill ha ett JOBB, vill ha ett boende där jag trivs o kan räkna med att jag kommer att stanna ett tag, vill veta att det kommer in pengar varje månad o slippa att hela tiden oroa mig.

ja ofta känns det som om man hela tiden är på väg mot ngt bättre...men det kanske är det som är ens drivkraft oxå. Att man faktiskt hela tiden kämpar för att komma vidare så att man inte stagnerar...men jag försöker ofta stanna upp och tänka- Att jag ska njuta mer av tillvaron. För jag kommer bara vara här engång i livet. De omständigheter som råder just nu kommer inte att råda igen, eftersom livet hela tiden förändras!

Sedan tycker jag att vi tjejer har så mkt mer att stå i en killarna. Det känns som om man stressar järnet för att se skit bra ut, samtidigt som vi ska vara mästerkockar i köcket, Lägenheten ska vara modern inredd, Garderoben måste förnyas med jämna mellan rum. Ska helst träna yoga+spinning+träna sin häst!!
Samtidigt så ska man också ha ett tufft kontaktnät med massa trevliga människor som man ska bjuda på middag!!!
Det känns som om man måste vara ngn slag superhjälte för att hinna med:confused:

Jag stoltserar nu med att jag har massa tvätt, Är kass på att laga mat, tränar inte yoga (Rider min pålle istället), Hatar att dammsuga, men är en hejare på att älska min pojkvän och min familj!!:banana:
Sedan har jag ju massa andra talanger, som jag tyvärr inte får användnig av i vardagen:( Typ sjunga och pyssla i trädgården):D

Så hoppas nu att ngn mer än jag kan släppa taget om den kvinna alla förväntar sig att vi ska vara och vara de vi är i stället!!!

Go Girls!!

Yeah! (skulle skriva Go Girl!, men det hade ju du redan gjort!:angel: ) Självklart ska man vara den man själv trivs med att vara... Att bjuda folk på middag är ju helt bortkastat om man inte får energi av det! Att jag inte bjuder folk på middag längre beror väl mest på att pojkvännen är rätt asocial (i betydelsen att andra människor inte är viktiga för honom). Jag bjuder bort mig själv på middag istället. :d *ler* Sjunga och påta i trädgården låter som klart avstressande och energigivande sysselsättningar, oavsett om det är "på mode" nu eller inte. Själv skulle jag aldrig göra något för att det är inne; yogan råkade jag på av en slump och det visade sig passa mig. Skönt att kunna göra något för den egna konditionen hemma, särskilt nu när älsklingen varit halt och bara är i behov av lugn motionsridning.

Ett annat tips är att skaffa en (äkta eller oäkta) hälft som inte har något emot att stå för markservice i form av städning, tvättning och matlagning. Det underlättar grymt mycket. Utom möjligtvis att superkvinnans samvete skriker lite åt en ibland. :smirk:

Viktigast är nog ändå att ha så kul det bara går. Skratta er genom livet!:)

tuffer skrev:
ja ofta känns det som om man hela tiden är på väg mot ngt bättre...men det kanske är det som är ens drivkraft oxå. Att man faktiskt hela tiden kämpar för att komma vidare så att man inte stagnerar...men jag försöker ofta stanna upp och tänka- Att jag ska njuta mer av tillvaron. För jag kommer bara vara här engång i livet. De omständigheter som råder just nu kommer inte att råda igen, eftersom livet hela tiden förändras!

Sedan tycker jag att vi tjejer har så mkt mer att stå i en killarna. Det känns som om man stressar järnet för att se skit bra ut, samtidigt som vi ska vara mästerkockar i köcket, Lägenheten ska vara modern inredd, Garderoben måste förnyas med jämna mellan rum. Ska helst träna yoga+spinning+träna sin häst!!
Samtidigt så ska man också ha ett tufft kontaktnät med massa trevliga människor som man ska bjuda på middag!!!
Det känns som om man måste vara ngn slag superhjälte för att hinna med:confused:

Jag stoltserar nu med att jag har massa tvätt, Är kass på att laga mat, tränar inte yoga (Rider min pålle istället), Hatar att dammsuga, men är en hejare på att älska min pojkvän och min familj!!:banana:
Sedan har jag ju massa andra talanger, som jag tyvärr inte får användnig av i vardagen:( Typ sjunga och pyssla i trädgården):D

Så hoppas nu att ngn mer än jag kan släppa taget om den kvinna alla förväntar sig att vi ska vara och vara de vi är i stället!!!

Go Girls!!
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Det blir inte så många timmar över de flesta dagarna. Har sambo, hund och häst samt ett tidskrävande heltidsarbete (++). Jag tycker dock att jag har fått bra rutin på mitt levnadssätt nu. Tycker att jag hinner med det jag vill och trivs med det. Ibland kan det bli påfrestande, men då tar jag igen mig lite mer de helger jag inte arbetar och försöker att inte ta så mycket övertid på jobbet. Dessutom har jag ibland infört gnälldagar. Då tycker jag så synd om mig själv (trots att jag faktiskt alldeles alldeles själv har tagit på mig en aktiv fritid och ett hårt arbetande) och min sambo håller om mig tills det känns bra igen.

Det som bla är positivt för mig är min oerhört fantastiska sambo. Vi arbetar på samma arbete och har oftast de samma arbetstiderna. Han är dock arbetsledare på arbetet och kan behöva hålla lite mer jour. Men, han gillar hästar och följer gärna med ut dit. Han följer också med på de flesta hundturerna vi går på, förutom på morgonen då han gärna sover. Annars promenerar vi tillsammans och summerar dagen, planerar och drömmer en h*l*etes massa. :angel:

För mig är det viktigt att försöka äta så bra som möjligt. Annars orkar jag inte i det långa loppet. Tränar för tiden Pilates hemma då jag faktiskt har tagit uppehåll i gymträningen, boxningen och crossåkandet. :grin:

Men, jag är en impulsiv planerare ..... eller hur man nu skall uttrycka sig.

Hej Tuffer!
Jag har skickat ett PM till dig!

Jag bor nära Skene och jag har ett förslag, som känns lite för privat att lägga ut för alla att se.

Jag skaffade en halvfodervärd till min häst i början av året, mest pga att jag är gravid, den tjejen är verkligen guld värd. Fram till förra våren har jag inte varit i något större behov av hjälp då hästen har varit mitt största intresse, men efter att jag träffat min sambo och skaffat vovve insåg jag var jag tvungen att prioritera om jag skulle hinna med allt och samtidigt hinna njuta av tillvaron också.

*knapplån*

Har hästarna hemma och stora marker med två lösdrifter och fri tillgång på grovfoder, så inga in/utsläpp/utfodringar och praktiskt taget ingen mockning då kusarna faktiskt är riktigt "rumsrena" ;)

Jag pluggar så ekonomin är inte den allra bästa men det kompenseras av att jag har massor av tid för mina älsklingar och går ned flera gånger om dagen för att gosa, prata lite, rida tur eller bara titta på dom :angel::angel: Det i sin tur resulterar i hästar som kommer i full fräs och gnäggar hjärtligt vid besök och värmer upp hjärtat när man tänker på plånboken :love:

Kommer aldrig börja jobba så mycket att jag känner mig så stressad att jag inte har tid med det allra viktigaste :eek: då skulle jag radikalt ändra på något, men det är min syn på saken/livet och inte sagt att det varken är rätt eller fel för någon annan.

Mumin

en fattig livsnjutare

Jag känner igen mig. Jobbar heltid och har två hästar, den ena tränar jag i trav och den andra är promenadhäst, men hon behöver röra på sig varje dag för hon har en gammal skada i ryggen. Plus att jag har en mkt aktiv hund.

Det hela hjälptes inte av att jag i april jobbade över nästan 40 h.

Mina vardagar består av att jobba, äta, stallet, vovven, sova.
Men jag har valt detta själv så jag ska inte klaga.. Är iaf ledig på helgerna.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 639
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat