Stressa mindre

Nillizan

Trådstartare
Har en svärmor som vill att jag ska vara med på alla diverse aktiviteter. I höstas slutade jag på ridskolan/kören för att jag knappt såg min sambo. Vi båda jobbade mycket och hade mycket kvällstjänster.
Vi har även 2 st hästar här hemma, som behöver skötas och ridas. Så jag sa detta att jag vill vara hemma mer, dels för att träffa sambon mer och så får jag rida mer också.
Nu är hon igång igen och bara tjatar. Nu är det dans, kör, vattengympa. Jag säger åter nej, och förklarar att jag orkar inte mer fler aktiviteter. Min nivå är att jag ska orka jobba och sen får hästarna/sambon komma på andra plats. Hennes tjat och besvikelse gör mig hyperstressad, och nu sen jag blev gravid så har jag blivit ännu mer trött, har mått ganska illa. Och mina dagar är tyvärr inrutade efter mina måltider, bryter jag något så mår jag fruktansvärt resten av dagen. Så just nu så orkar jag inte, har inte heller lust att göra något annat, än att försöka överleva. Men ändå tjatar hon, försöker komma in med lite förslag. Hon lyssnar inte, och snart blir jag förbannad. Nu har det gått så långt, att jag mår bara dåligt när jag pratar med henne. (Vi samåker till jobben) Och börjar undvika att prata om ditt och datt. Sa senast att jag tänkt söka havandeskapspenning, då jag har rätt tungt jobb. Fick då en avhyvling att jag inte ska söka det, för hon kunde minsann jobba till två dagar innan förlossningen och på hennes avdelning, där jobbar man!
Så du ska bara gå hemma och inte göra något? Kan ju lika gärna jobba! Två månader? :eek:
Sådana här grodor kommer hela tiden. Blir så less! Hur får jag henne att förstå? Ger snart upp!
Trodde jag hade flyttat hemifrån, men har tydligen fått en förmyndare vare sig jag vill eller inte.

Senast ändrad:
Sv: Stressa mindre

DU måste nog ta hjälp av din sambo och göra klart för svärmor att hon ska sköta sitt så sköter ni ert! Sen ska du undvika alla diskussioner med henne.

Hon lyssnar inte, och snart blir jag förbannad.

Ja, bli det! Låt det komma!:banana: Nu är du ju dessutom gravid, så då har du rätt att bli lite extra arg och lynnig.;)

Om hon är så tjatig är hon kanske van vid att folk fräser ifrån, vilket kanske har gjort henne till en gås (allt rinner av) - så ta i lite extra.

Hoppas det får effekt - i alla fall några veckor...:crazy:

Ja, bli det! Låt det komma!:banana: Nu är du ju dessutom gravid, så då har du rätt att bli lite extra arg och lynnig.;)
:bow::bow::bow:
Jag håller med havreflinga! Let it rip helt enkelt. Skrik och gapa på henne om du behöver. Ta i alla fall i så mycket att hon får en chock och inte vet vad hon ska säga, då håller hon tyst ett tag framöver ska du se.

Jag måste säga att jag blir lite förvånad över att ni föreslår att TS ska få ett utbrott! Om svärmor beter sig som en bossig förälder är väl det sämsta man kan göra att godkänna hennes attityd genom att själv börja bete sig som en lynnig unge? Då får ju svärmor verkligen vatten på sin kvarn att här finns en situation som måste styras upp! Bjuder svärmor upp till vals så ska man absolut inte börja hänga med i hennes danssteg om det är nåt annat man vill, om ni förstår liknelsen...

Vill du TS få utbrott så ha dem där det är safe, inte där relationen är under en förändringsfas vilket det lätt blir med släkten när man skaffar barn. Jag föreslår i stället att du är mer kallsinnig och säger rakt ut vad du tänker "vet du, jag förstår att du vill väl, men det där rör bara mig/vår familj" eller "det skulle vara roligt men just nu har jag annat att tänka på". Säg det tydligt så att hon vet var du står och envisas hon så säg nåt i stil med "det där har vi ju redan pratat om och du vet vad jag tycker". Eller försök att skoja med hennes försök att vara förälder "du det var länge sen jag flyttade hemifrån men nu har jag visst fått en ny mamma på halsen...". Funkar inte detta så be din sambo att säga ifrån på skarpen.

Jo, det bästa är nog ha lite is i magen. Vi ses ju dagligen och bor på samma gård, så det är väl inte så smart att gasta och skrika för brinnande livet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 776
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka