"Stress", mitt eller hästens fel?

P

PETIUS

Jag rider en ponny ibland som "stressar" väldigt mycket. När hon väl slappnar av blir hon hur fin som helst men det händer inte direkt ofta. Hon lyfter överdrivet högt på benen och får en väldigt studdsig trav som är svår att sitta i, hon blir stark och bara "springer ifrån mig". En tränare tror det är något mentalt eftersom hon har värsta humörsvägningar och stressar upp sig för ingenting. Finns det något jag kan göra för att få henne att slappna av, är det helt mitt fel eller kan det vara så att hon har något mentalt, och isåfall hur tränar man bort det?

Sv: "Stress", mitt eller hästens fel?

Det är viktigt att alltid tänka på tempot i ditt fall. Rid långsamt långsamt och rid inte för hastigt, alltså sväng inte plötsligt och hitta på en massa utan få henne att känna sig bekväm och se till att bromsa upp lite tills du har henne utan att hon springer iväg.

Mvh Michaela

En sån häst har jag haft.
På den hästen var det väldigt viktigt att man var lugn själv. Andas med magen och tänk på en varm och go sommaräng..:love:
mjuka hjälper, inte vara hård i handen..allt ska bara vara mjukt och rosa bomull..
mjuka ridvägar, stora bågar.. allt bara lugnt..
stressar hästen -djuuupt andetag från magen och blås ut sakta..

Det blir ju lätt en ond cirkel. Hästen stressar, och då stressar man själv, och hästen stressar ännu mer..

Något som också gjorde susen på min häst var att skritta...skritta skritta skritta.. halvlånga tyglar, låt hästen skynda om den vill, MEN! var lugn själv, sitt och filosofera om vackra sommardagar :D börjar hästen trava, gör en lugn förhållning och klappa när den tar skritt igen.
Bäst är om man kan skritta en runda, så man slipper vända hemåt..
när hästen börjar lugna ner sig, skritta hem.. börjar den stressa igen, skritta längre..
det kan bli många mil skritt i början, men det lönade sig på min häst. Jag fick en mycket mer harmonisk häst i all hantering och ridning efter att han själv fick "komma på" att det är bara han som stressar, ingen annan..

Låter toppen, problemet är att jag ändast har chans att rida henne på lektion då hon står på ridskola.... Har inte friheten att skritta mycket hur gärna jag än skulle vilja.. :crazy:

håller med ovanstående,

om hon står på ridskola är det ju lite mer svårt..
vikrigt bara att kolla dina händer! om du börjar spänna och dra hela tiden kommer hon bara bli spändare och mer stressad, mjuk hand och gör halvhalter istället.. o förståss att resten av kroppen äv avslappnad på dej oxå!

hur många hästar är ni på en timme? hur ser timmen ut? gör hon så från början till slut eller kommer det efter tex galoppen?

då är det ju lite svårare ja,
men du får försöka göra bästa möjliga av situationen, fokusera på att vara mjuk i allt du gör med hästen, lugn i tankarna, lugn i andning. lugn hand..
Försöka få bort ditt fokus från att hästen stressar, fokusera på en solvarm sommardag..
och andas, andas, andas..

Jag brukar tänka att man speglar varandra. Om hästen börjar stressa tycker jag att du ska stanna upp, tänka efter, andas. Rid lugnt, försiktiga hjälper, lyssna och respektera varandra. Lycka till

Min häst är likadan, som flera sagt, det gäller att vara lugn själv. För mig går det nästan bäst när jag är lite halvtrött och inte gör någon affär av att hon stressar, bara sitter avslappnat och inte blir hård och låser handen.

Min tränare brukar skrika att jag ska ANDAS när hon stressar som värst (lyckas glömma det ibland:p) och det fungerar faktiskt riktigt bra

Är utrustning kollad? hästen har inte ont någon stans? Är det kollad så gäller det för dej att bara försöka slappna av och sitta där, skulle inte försöka göra så mycket i början utan få henne att lyssna genom halter och igångsättningar, sen gå över till trav osv.

Försöker vara så mjuk och lugn ja bara kan. Hon blir väldigt stressad när man spänner sadelgjorden för hårt och är väldigt känsligt runt det områden där sadeln ligger... Om hon är jätte stressad är hon det från början till slut, oftast brukar det värsta gå över när hon har fått springa av sig lite men hon slappnar aldrig av helt.. :/ Vi är ca 12st ponnier på en lekition, 20mx40m ridhus.

Våra lekitioner ser i stort sätt ut såhär:

Skritt, lång tygel
Uppvärmning trav
skritt lång tygel
övning
Galopp
skritt
slut

:P

Hmm, typ det där upplägget av lektion känner jag ingen från när jag red på ridskola... Antingen så passar inte sadeln och det är därför hon spänner sig lr så kanske hon är mkt ömhudad? Att försöka få en häst lugn och avslappnad om sadeln inte passar är inte lätt...

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 406
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 296
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp