Strävan efter den perfekta hunden

Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Tycker jag inte att det är! Om allt annat stämmer, förutom att du inte är intreserad av pälsvård och därför kommer klippa ner hunden ser jag inget fel i det. Kände en kille med en nerklippt shih-tzu, helcool jycke, pigg och glad, med på noterna, gillade att mysa.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Jag har spenderat en del tid på vinthundsforum (vinthund.com) och fått den uppfattningen att det är en hel del ägare som bara vågar släppa sina hundar på inhägnat område och att det har hänt vid flertalet tillfället att hundar som varit lösa på rikigt "klippt" diverse djur. Det finns helt klart de som kan hundarna lösa men det krävs otroligt mycket träning och får whippet syn på något intressant får de ofta väldigt selektiv hörsel.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Precis, de jagar med synen. Fördelen med det är att de t.ex. i skogen i princip aldrig skulle dra iväg eftersom det är svårt att följa ett byte med blicken. Nackdelen är kanske att smått kan råka illa ut men oftast så känner de ju skillnad på en katt och en hare. Det skulle isåfall vara i en situation där hunden är väldigt uppspelt och förväntar sig jakt. Eller stress som slår fel. Oftast är dock inte vinthundar särskilt stressade av sig.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Problemet är ju att jag vill veta hur hunden ser ut under all päls innan jag skaffar och klipper. Vill ju ha en hund med en kropp för funkar för kortare päls också. Hunder som jag framför allt har tittat på då är tibetiskt terrier och coton de tuléar (även om de är lite små), men jag har inte kollat raserna speciellt ingående just för att de har "fel" päls.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Både DSG och Whippet har jag tittat på. Men whippet faller mycket på att i princip alla har jättemycket jakt i sig och har svårt att vara lösa. Dessutom gillar inte pojkvännen utseendet :p DSG faller även den på jakten (även om den inte har lika mycket) samt att det verka kräva mycket aktivering. Dock kommer ju DSG "närmast" helt klart :)

Problemet för mig är ju mycket att det rör sig om första hunden och det är svårt att veta på något sätt vilka egenskaper som verkligen måste fungera för att hunden funka i mitt liv. Dessutom känns det som att det är svårt att hitta information om hur hunden fungerar i "verkliga livet" och inte bara hur snygg den är på utställningar.

Jag har suttit i precis samma sits som dig, tänkt likadant! Jag har dock bestämt mig för en DSG. Har beställt en valp som föds i slutet på feb. :love: Bestämde mig efter att ha varit på olika hemsidor o läst om hur de är i verkliga livet. Jag kan tipsa dig om att läsa Nemos sida. Där får man följa honom i hans dagliga liv från valp till vuxen hund. Den sidan har hjälpt mig i mitt val :d

http://www.dsgnemo.se/
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Jag figurerar en del på vinthund.com och jag upplever det som att det främst är greyägare och salukiägare som har svårt att ha sina hundar lösa. För greyen tycker jag att det främst verkar vara de som har pensionerade (och omplacerade) kapphundar.

Salukin är mer självständig än whippen och har mer selektiv hörsel. Kappgreyen "låser sig" lätt på bytet och har dessutom lärt sig tekniken för att komma upp i riktigt hög hastighet vilket gör att man inte hinner säga flaska förrän hunden är borta (70-75 km/h på fyra språng).

Jag upplever inte alls att den vanlige whippetägare har samma problem.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

ett tips är att åka till en större utställning och där gå runt och titta på olika raser och många delar gärna med sig av erfarenheter om just sin ras.

Än så länge kommer det ju dröja ett tag innan det är dax för hund, men att åka till utställning har alltid varit del av planerna. Dock känns det som jag i allafall vill ha ett hum om vad det är för raser jag är ute så att jag verkligen kan koncentrera mig på dessa.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Har du kollat på Pinscher? eller dvärg pinscher? ;)
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Efter att jag läst hela tråden så är min tanke en Pinscher :) Har inte så mkt erfarenheter av den rasen, men min uppfattning är att de verkar passa bra in på din beskrivning. DSG är en annan hund som passar bra in på dina beskrivningar förutom att den kan kräva rätt så mkt aktivering. DSG´s jaktinstinkt har jag inte märkt så mkt av. Ha en DSG valp själv och tillbringade hela sommaren i ett stall där de även hade DSG kennel.

Glömt inte bort att en hund är ett djur, det finns ingen felfri hund... alla raser/hundar har för och nackdelar.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Har du kollat på Pinscher? eller dvärg pinscher? ;)

Har kikat på dvärgpinscher (då jag är totalt kär i Aningsfull's Julie :love: ) men de verkar verkligen kräva sin ägare och massor av aktivering.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Glömt inte bort att en hund är ett djur, det finns ingen felfri hund... alla raser/hundar har för och nackdelar.

Självklart finns det ingen felfri hund men då det rör sig om det första egna hunden så vill jag ha en som på så många punkter som möjligt överenstämmer med vad jag är ute efter och kan ge.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

En nätt liten Labradortik, då?? Mellanpudel? Den kan hållas kortklippt och kräver då inte mycket pälsvård. INTE en tjejjhund!;)
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Jag hade satsat på en Jack Russell faktiskt. En släthårig.
Jag har sålt massor med valpar som är lugna och fina och inte behöver så supermycket aktivering eller motion.
Jag gav en JRT till mina föräldrar (60-års åldern) i somras. De bor i villa ute vid Sörmons ridklubb ungefär. Åk dit och hälsa på henne ska du få träffa en trevlig hund!
De har inte haft hund innan och de klarar av henne galant. De är ju lite gamla och gaggiga dessutom, så något monster hade de inte velat haft heller. Men mamma går långpromenader med henne i skogen. Hon är för det mesta lös och tar livet som det kommer.

Nu tog jag ju med henne från Irland, där JRT är lite mer av en familjehund än en jakthund, så hon kanske är lite lugnare än en svenskfödd. Men åk och titta på henne så får du se.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Om du går in på Charlotte Swansteins hemsida www.fidos.se kan du om du har 189:- över beställa en jättebra DVD CD-box som heter Ditt Liv Med Hund! Där har hon ett jättebra test där du får svara på en hel drös frågor och sen kommer det upp en lista på vilka raser som passar dig! :banana:
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Labrador blir ju för stora, är ute efter en mindre hund. Pudlar är väldigt smarta och väldigt fina hundar, men skulle jag nämna pudel för pojken, om ens på skoj, skulle jag får massor av onda blickar ;) Dessutom fallar pudel automatiskt inom kategorin "tjejhund".
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

JRT är ju vad jag vill ha utseendemässigt, men de jag har träffat har krävt massor av aktivering och haft lätt "damp" ;) Dessutom är de ju egentligen lite små för min smak. Har dessutom blivit tillsagd i liknande tråd tidigare att undvika just terrier, då de har massor med skärpa som kan vara svårt för första gångsägare att hantera.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Hag skaffade en JRT som första hund och det gick hur bra som helst. Vi var placerade på alla utställningar vi ställde upp på, vi tävlade agility och det gick hur bra som helst.

När han sedan dog så skaffade jag mej en tik, då jag ville föda upp och sedan dess kan jag inte tänka mej att inte ha en JRT. Men man måste ju skaffa en vars personlighet passar med vad du vill ha den till. Jag har fått valpar som endast passar i ett tränings och tävlignsinriktat hem och jag har valpar som mest av allt bara sitter under korkeken och luktar på blommorna a al Ferdinand.

PM:a om du vill åka ut och kolla på JRT hos mina föräldrar. Hon är aktiv och trevlig, men har absolut inte damp. Farsan har med henne till jobbet ute på Örsholmen så de är i stan varje dag.
Ni som är unga vill ju ha lite liv i alla fall, speciellt om du vill köra lite agility.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Funderat på Norfolkterrier? Liten, robust och frisk.

Har en själv samt att hyresvärden är uppfödare. Väldigt goa hundar som inte är speciellt jaktiga även om de gärna klipper en mus om den råkar komma i dess väg. Blir dessutom så aktiv du gör den, vet hundar som går agility och vet hundar som bor hos pensionärer och bara tar det lugnt.

http://www.svenskanorfolkterrierklubben.se/
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Halloj igen!
Jag gjorde Charlotte Swansteins test å dina vägnar, med vad jag visste om dig (du har inga barn eller?) och de kom fram till följande raser:
Affenpincher, Bostonterrier, Chinese Crested Powder Puff (!), Dvärgschnauzer, Fransk Bulldogg, Griffon Bruxellois, King Charles Spaniel, Löwchen, Mops, samt Tibetansk Spaniel. Den sistnämnde tycker jag du ska kolla in lite extra! Likaså Dvärgschnauzer, en superfin jycke som nog är liiite mer lätthanterlig än de flesta JRT! ;)
Tibetansk TERRIER är också jättemysig, massor av päls iochförsej, men den verkar ändå lättskött. Min kompis föder upp dem och de är toppenhundar, väldigt okomplicerade och charmiga, lagom tuffa och mysiga!
Lycka till som sagt! :)
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Norfolk har jag tittat lite på. Vet att jag skrattar varje gång jag ser den tecknade bilden på SKK för hunden ser ut som en hamster :D Dock är de jättesöta på riktiga bilder. Just att de "blir dessutom så aktiv du gör den" låter toppen, men de är lite små i min smak. Vill helst ha hund som är snäppet större. Men jag ska kika vidare på rasen och höra vad gubben tycker :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 906
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 662
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 714
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp