Strävan efter den perfekta hunden

Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Halloj igen!
Jag gjorde Charlotte Swansteins test å dina vägnar, med vad jag visste om dig (du har inga barn eller?) och de kom fram till följande raser:
Affenpincher, Bostonterrier, Chinese Crested Powder Puff (!), Dvärgschnauzer, Fransk Bulldogg, Griffon Bruxellois, King Charles Spaniel, Löwchen, Mops, samt Tibetansk Spaniel.

Haha, nej jag har inga barn, inte vad jag vet i allafall ;)

Affenpincher: Mammas kusin har haft sådana i flera omgångar men har nu tillslut tröttnat på att sjukdomar. Har väldigt lätt för benbrott och dessutom ofta problem med andningen. Dessutom lite liten.

Bostonterrier: Var jag väldigt sugen på ett tag, då de verkar ha den mentalitet som jag är ute efter. Dock föder de ofta med kejsarsnitt och har inte de bästa hd-värderna vad jag har erfarit. Sen är det en ganska lite ras i Sverige, vilket gör att det kan vara svårt att hitta valp. Jag har heller inte förstått hur stora de blir, bara att de inte får väga över 11 kilo. Med en längre nos, bättre allmän hälsa och ett bredare utbud hade jag inte tvekad ang. boston :D

CCPP: Vill inte ha nakenhund eftersom de finns till pga ett gentetsikt fel och heller inte en puff då jag inte vill ha pälsvården.

Dvärgschnauzer: Har jag kikat lite på men inte fallit för skägget (tycker det verkar så slabbigt :o ). De är aningens för små men jag ska kika vidare på dem.

Fransk bulldog: De känns som om att de är väldigt lika bostonterriern, bara att FB har sämre hälsa och är ännu mindre.

Griffon Bruxellois: För små och jag tycker de ser jätteläskiga ut :eek:

King Charles Spaniel: Ofta problem med blåsljud på hjärtat. Känns lite för "gulligt" i uttseende för mig. Dessutom är de väl ganska små?

Löwchen: Har jag inte läst så mycket om, men de har mycket päls och dessutom lite små.

Mops: Är väldigt söta, men är för små det känns dessutom som en väldigt sjuk ras.

Tibetisk spaniel: Gillar inte vad jag ser :crazy: Däremot är jag lite sugen på tibetisk TERRIER, dock skulle jag vilja se hur en sådan ser ut trimmad.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Okej! :bow: Då blir mitt tips: en TIBBE! En Tibetansk terrier alltså! En annan bekant till mig har en som dom klipper kort, blir jättejättefin!!!:banana:
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

titta mer på dværgschnauzern! skægget går att klippa av, æven om det ær en styggelse. annars finns ju DSG'n, har inte heller upplevt dem som aggressiva och jaktlust har de, men det har ju alla raser.

tibbarna (båda sorterna) upplever jag som høgaggressiva och nervøsa. vi har inte gått førbi ett enda exemplar av dessa raser utan att de exploderat och de fortsætter att skælla långt efter att vi førsvunnit.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

låter ungefär som mina krav=)

Jag ska ha en mops som nästa hund. men den kanske är lite för tjejig för din smak? eller rent av ful, för de är de många som tycker=)

Jag fullkomligt älskar den rasen. hade en mops när jag va yngre, kanske beror på henne som jag gillar den rasen så mycket.

Sen kan det vara lite svårare att tävla med dessa eftersom dom inte är så kvicka direkt. men lättlärda är dom. bara man har lite godis gör dom vad som helst=)

Våran hoppade hinder, rullade runt ja allt möjligt bara hon fick godis=)
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

såg nu att mops inte va nått för dig.

Mellan schnauzer då?

Du kan ju som sagt klippa den kort. om du inte ska ställa ut behöver den ju inte vara "snygg"

Va dagmatte åt en mellan å en dvärg förut. och dom va helt underbara! lugna och snälla inne och jätteglada och busiga ute. deras ägare tränade lydnad med dom. jag tog dom till en agilitybana en gång och båda två tyckte de va skitkul.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Åh, jag blir tokig! Varför finns inte bara den perfekta rasen? Kan inte någon skafffa fram den som passar mina behov perfekt och som är friskt och bra i psyket och allt sånt. Känns som om man letar efter något som inte finns, och så blir man kär i en ras men hittar massor av fel, så då blir man kär i en annan ras men då är det något annat som inte stämmer.

Kan man inte bara stoppa i pengar i en apparat, programmera in hur man vill ha hunden och vips så kommer den ut ur maskinen: den perfekta hunden :idea:

Varför inte en Grand Danois? Visst,de är större än vad du tänkt dej, men å andra sidan allt annat du ber om. Just nu har vi en vuxen o tre valpar hemma, plus en Papillon. Det går jätte bra. Jag garanterar dej, pappisen tar större plats inomhus än vad grandisarna gör. Lycka till.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Jag har en kompis som har en nerklippt tibetansk terrier. Han är väldigt fin, men VÄLDIGT terrier aktig! Har dessutom blivit väldigt agressiv nu (vilket dock beror på dålig uppfostran). Vet inte riktigt om jag ser den som en "förstahund" men om du är väl påläst och går hundkurser så tror jag nog att det går bra. Kom bara ihåg att det faktiskt är en terrier. Sen kan du ju såklart prata med uppfödaren när du väl väljer ras..h*n kan säkert välja ut den rätta hunden för sig från kullen! eftersom varje kull/ras har väldigt olika individer. Lycka till
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Ja bilden på SKK är inge vidare snygg :crazy: Och jag funderade på cocker innan jag skaffade min och hon känns inte speciellt "liten". Då känns Phalénen mindre.

PM:a om du vill veta mer förresten.. Och lycka till!
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Har du tittat på schipperken?
Det kanske är något för dig?
Det är det iallafall för oss, vi har två....underbara.....
persson
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Nu vet jag!! En CORGI!!! En Welsh Corgi alltså, Pembroke eller Cardigan!! Supertrevliga, friska jyckar! (Tänk inte på Engelska Drottningens snorvalpar, dom är bara bortskämda! :smirk: )
Gå in på Svenska Corgisällskapets hemsida och klicka på corgi-info högst upp på sidan!:bump:
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Jag brukar inte ge mig in i såna här trådarna då jag inte har så mycket hunderfarenhet, men jag kan inte låta bli då du verkar leta efter ungefär samma typ av hund som jag gjorde.
Jag var iaf ute efter en liten-medelstor hund med ingen eller väldigt lite pälsvård, som inte krävde massor av aktivering, inte hade för mycket jaktlust men som ändå hade tillräckligt med energi för att kunna träna lite lydnad och agility på hobbynivå.
Kikade på cocker (för mycket päls), pinscher (för självständig och krävande), DSG (för krävande), whippet (svår att ha lös), schnauzer (för mycket pälsvård) osv. Till saken hörde också att jag har en sambo som ville vara med och bestämma, hunden fick inte se för "fjollig" ut :angel:.
Nu har vi iaf hittat det som är vår ras efter mycket om och men, och kanske kan den även passa dig, till sommaren flyttar förhoppningsvis en liten Lancashire Heeler in hos oss. Den är lite mindre än dina önskemål, men jag tycker inte att dom upplevs som så små när man träffar dom i verkliga livet - det är "mycket hund"! Så jag tycker att du ska ta en titt på heelern, kanske det passar?
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Hihi...När jag bestämt mig för en DSG så sa min sambo: Va f-n ska men en sån där liten fjanthund till, vad kan man göra med en sån? Den orkar väl inte vara med o springa ens :rofl:

Vi har ju bara haft hundar ala bruksras förut..rejäla Karlakarls hundar... Men han AVGUDAR denne lille :love: och även om han sprungit 3 mil så flämtar knappt lillen men den store är nästan slut..

Lancashire Heeler är ju också en ras som man iallafall inget negativt hör om och jag har en bekant som har en och det var en väldigt trevlig hund
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Vad tycker du om collien? De jag träffat har varit lugna inomhus, lekfulla o livliga ute o väldigt lättfostrade. Ingen jakt!

Om du vill slippa pälsvården finns korthårig. Själv har jag aldrig träffat någon sån, så jag vet inte om de är fina eller inte..
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Har inte dom mycket problem med höfter och så?

Ts ville ju ha en ras där det inte fanns så mycket rasbundna sjukdommar.

Men jag tycker att gramdisar e asfina och trevliga hundar=)
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Förut hade GD problem m höfterna. Men nu är det inte alls så. Kanske beror det på var du tar din valp ifrån,men vad jag vet/hört är prblemet minimalt idag. Inga i vår omgivning har ngr problem m sjukdommar överhuvudtaget.
En toppenras i våra ögon. Och inte "fjollig"....
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

boston terrier, eller en fransk bulldog?

Boston terrier verkar ju vara, vad jag här läst, den hund som mentalt och aktiveringsmässigt, passar det jag är ute efter. Dock tycker sambon att de ser ut som råttor :eek: De har ju även väldigt hög snitt-statestik och ofta dåliga höfter.

Har du tittat på schipperken?
Det kanske är något för dig?
Det är det iallafall för oss, vi har två....underbara.....
persson

Har jag tittat på men inte fått någon större uppfattning om. Tycker de är väldigt söta, men något "tjejiga" och lite små.

Nu vet jag!! En CORGI!!! En Welsh Corgi alltså, Pembroke eller Cardigan!! Supertrevliga, friska jyckar!

Nu har vi iaf hittat det som är vår ras efter mycket om och men, och kanske kan den även passa dig, till sommaren flyttar förhoppningsvis en liten Lancashire Heeler in hos oss. Den är lite mindre än dina önskemål, men jag tycker inte att dom upplevs som så små när man träffar dom i verkliga livet - det är "mycket hund"! Så jag tycker att du ska ta en titt på heelern, kanske det passar?

Både Corgie och Lancashire Heeler uppfattar jag som ganska lika eller är jag ute och snurrar? ;) Har kikat lite på LH men ska kanske ta mig en närmare titt. Har inte de dock ett behov av att valla?

Vad tycker du om collien? De jag träffat har varit lugna inomhus, lekfulla o livliga ute o väldigt lättfostrade. Ingen jakt!

Om du vill slippa pälsvården finns korthårig. Själv har jag aldrig träffat någon sån, så jag vet inte om de är fina eller inte..

Collie skulle kanske fungera. Men som sagt, då en korthårig. Har kompisar som har haft collie långe och hon kommer alltid hem med hela skogen under magen ;) Har inte de ett ganska stor aktiveringsbehov dock?
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Både Corgie och Lancashire Heeler uppfattar jag som ganska lika eller är jag ute och snurrar? ;) Har kikat lite på LH men ska kanske ta mig en närmare titt. Har inte de dock ett behov av att valla?
Nu är jag långt ifrån någon expert, så det är möjligt att jag har fel, men som jag uppfattat det så är det väldigt få Heelers som används till vallning idag, det är mer en sällskapshund. Här i Sverige finns knappt några vallande Heelers och även i hemlandet England så är det bara ett fåtal som vallar. Det går alltså inte alls att jämföra Heelerns aktiverings- och vallningsbehov med tex Border Colliens eller andra aktiva vallhundars behov. Vallanlaget finns där men det avlas inte på det på samma sätt idag som tidigare.
Du har rätt i att Corgi och Heeler är rätt lika varandra, de är ganska nära besläktade om jag har förstått rätt. Utseendemässigt är det lätt att ana släktskapet, jag tror dock att Corgin är ngt större än Heelern, kanske inte så mycket på höjden men däremot är den kraftigare och tyngre och har dessutom kraftigare päls. Vad det gäller temperamentet vet jag inte hur lika de är faktiskt, jag är alldeles för dåligt insatt för att utala mig om det.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Collie skulle kanske fungera. Men som sagt, då en korthårig. Har kompisar som har haft collie långe och hon kommer alltid hem med hela skogen under magen ;) Har inte de ett ganska stor aktiveringsbehov dock?

Jag vet inte :confused: Kollar du med olika rasväljare på nätet verkar det så, men syrran har haft 2 st o de har varit hur lugna som helst.. de fick vanlig motion genom promenader o lite lek hemma på gården. Det har de varit nöjda med.. (Hon hade dem inte samtidigt så de hade inte sällskap av varandra.)

En granne har en hane. De går 1 längre promenad om dagen o några kortare ´kissrundor´. Den hunden är väldigt trevlig o nöjd med livet i varje fall, kanske är lite som man vänjer dem också???
 

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 906
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 662
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 714
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp