Strävan efter den perfekta hunden

Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Har du kollat på foxterrier eller lakelandterrier?

Har kikat lite på bägge, och foxterrier ligger ju väldigt nära vad jag vill ha utseendemässigt. Men är inte de flesta terrierraser i behov av tämligen mycket aktivering och är ganska skarpa? Bägge du nämnde, då framför allt Lakelandterriern verkar också ha mycket jakt i sig.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Jag har hittat den perfekta rasen för mig. =)
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Mina två engelska springer spaniel- killar är underbara, kloka och söta....... listan e oändlig....

P7280045.jpg

bazilobonuz.jpg

baziiil.jpg

P8150070.jpg
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Välkommen till klubben :smirk:

Jag trodde jag hade en hund som kunde varit kandiat till detta. Men efter att ha utrett hennes rygg är hon nu en av de sämsta...

För det första är ryggen snedvuxen, S-formad.
Hon har en extra ryggkota som på ena sidan är sammanvuxen med höftbenet (sacralisation) men på andra sidan kotan är den som en vanlig ryggkota förutom att ryggkotan är missbildad och en för mkt.
på den sidan där hon har sacralisation är utskottet från hötbenet inte fullt utveklat.

Behöver jag tillägga att det är en schäfer jag har...
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Jag tror att jag faktiskt har hittat rasen jag vill ha nu :love: :

garden02.jpg


Sambon sa att "den var lite söt i allafall" så jag tror att jag äntligen har hittat en hund som även han kan stå ut med utseendet på :D

Tack maria85 för tipset och tack alla ni andra som har tagit er tid att hjälpa mig hitta rätt! :bow: :bow:
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Hundar finns..men du låter mest som att dom ska vara fix färdiga. Hade du inte tänkt lägga ner en uns av jobb i valpstadiet kanske ??

Du får väl forma din hund efter dina behov helt enkelt.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Jag tipsar även jag om whippet (om du av någon anledning ändrar dig igen). Visst, det finns jakt i dem, men de sticker inte på spår eller om djuren är stilla, min har ingen dödarinstinkt (kompisens tollare dödar fågelungar kopplad, min har varit lös bredvid...) och i stan går det kanon att ha henne lös, det fungerar även i skogen, men det har varit lite svårare att träna med harar och rådjur då man ofta ser dem efter att hunden sett dem (men om jag ser dem först brukar det fungera). Jag kan tillägga att jag hade likande krav som dina när jag letade hund...och kanon att du har en lista och vet vad du vill ha! Istället för att bara tycka - den här vad söt - oj vad jobbig/sjuk/stor/hårig etc den blev.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Har en bekant som föder upp whippet o greyhound...whippeten är ju "lättare" än greyhounden men där ar snabbt gjort att "klippa" en katt.....visst jagar dom med ögonen och inte med nosen?
Jag har haft greyhounds i 13 år. Har mina lösa utan problem. Man får lära dom att inte jaga vilt. Ha uppsikt över dom. Dom jagar ju som sagt med blicken inte med nosen. Mina hundar skulle aldrig klippa en katt. Dom är av utställningsvarianten. Kan vara svårt med kapplöpningshundarna till en början. Men jag vet många pensionerade kapplöpningshundar som lever ihop med katter.
Tipsar även jag om whippet. Låter som en passande hund för dig. Fast Heeler är säkert också ett jättebra val. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Hundar finns..men du låter mest som att dom ska vara fix färdiga. Hade du inte tänkt lägga ner en uns av jobb i valpstadiet kanske ??

Du får väl forma din hund efter dina behov helt enkelt.


Självklart har jag tänkt lägga ner jobb, men det känns inte speciellt smart att skaffa sig t.ex. en BC bara för att jag tycker att de är fina. Jag inser mina begränsningar och vill inte ta mig vatten över huvudet, detta både för min skull och för den blivande hundens skull. Visst att man kan forma hunden själv till viss del, men varför inte inse vad man klarar och vad man inte klarar istället för att köpa en hund bara för att "den var gullig"? Det känns som att det är mycket bättre att leta efter en ras som så bra som möjligt passa mina villkor från början istället för att bara köpa en hund och sedan försöka få den att passa villkoren.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

kanon att du har en lista och vet vad du vill ha! Istället för att bara tycka - den här vad söt - oj vad jobbig/sjuk/stor/hårig etc den blev.

Jo, det känns jätteskönt att ha en lista att gå efter så man inte faller för den där söta lilla valpen var behov man inte kan tillgodose när det har blivit vuxen:)
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Jag gjorde så - och är fortfarande nöjd med resultatet, även om vissa positiva och negativa saker har tillkommit som jag inte visste om från början (fast mest positiva)
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Lite nyfiken bara på vad som gör att du inte vill ha staff?
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Lite nyfiken bara på vad som gör att du inte vill ha staff?

Pojkvännen är fortfarande helt inne på staff (det bor en röd några trapphus bort som han är förälskad i ;) ) men jag är orolig över att vi inte riktigt skulle kunna aktivera en staff samt att jag även är orolig över aggressiviteten jämtemot andra hundar. Annars vet jag att staffar är helt underbar mot människor och jag älskar deras temperament men tror inte att det är rätt hund för oss, inte som första hund i allafall. Men sen kanske :love:
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Ok. Bra att du kom på det innan ni skaffade en :)
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Ja, eller hur ;)

Nämen, jag blir väldigt lätt kär i raser utan att inse om de faktiskt passar. Änså länge verkar heeler faktiskt vara alternativet för mig men jag får se om jag ändrar mig eller inte när jag faktiskt har träffat nån ;)

Dock kommer nog staffar att alltid stå högt upp på "vill-ha"-listan. Gladare och trevligare hundar får man leta efter! :love:
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Det är samma för mig. Kan räkna upp massa raser som jag verkligen vill ha men som inte passar mig. Hur det nu går ihop. :D

Nu har jag bara skummat igenom tråden men har du kollat närmare på boxer? Fast de behöver nog aktiveras mer än staffar kom jag på.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Jag vill ha en hund som i utseendet antigen är lik en JRT (fast större, ca 40 cm) eller som är lik staffe i utseendet. Släthårig (stäv kan funka) men absolut inte långhårig eller lockig. Den ska inte se ut som en typisk "tjejhund". Jag är ute efter en hund med där det inte finns någon könsbunden ilska och inte heller stor kamplust. Jag vill ha en hund som är hd/ad-fri och en ras med väldigt få, helst inga såklart, rasbudna sjukdomar. Då jag vet med mig att jag inte är den aktivaste personen i världen, vill jag ha en hund som kräver "lagom mycket". Vad som är lagom, tja, inte 4 timmars promender varje dag i allafall ;) Men någon timmes långpromenad om dagen kanske (+ kissrundor självklart), lite kortare om den aktiveras mycket på annat sätt den dagen. Det är min först hund jag letar efter, så vi skulle antagligen pröva lite av varje i aktiveringsväg, innan vi hittar de just vi tycker är roligaste. Just nu är jag mest sugen på agility ;) Jag vill inte ha en hund med massor av jakt och den ska heller inte vara skällig. Dock är jag ute efter en sällskaplig hund, mystunder i soffan är bäst! :love:

Jag tror det var alla kriterier jag kom på nu. Vet att många av dessa är beror på den enskilda individen, men detta är i princip vad jag är ute efter.

Låter nästan exakt som en kromfohrländer:

http://www.kromfohrlander.se/
 

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 906
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 662
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 714
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp