Strålröta. Eller?

W

Weine

Om hästen i fråga har vitt sönderfall i sidstrålfårorna? :confused:

Han har långa hovar nu och måste verkas, kan det vara en orsak? Han står i en 3*4m sandhage på dagen och på spån på natten, välmockat.

Det är INTE strålröta! :)
Det är "dött horn" som inte nötts bort av underlaget. (vilket inte är så konstigt när han står i sjukhage).
Alldeles normalt och inte ett dugg farligt! :D

Well, thank you! :D

Det lät mer rimligt. :) Vad tror du, skulle det vara bättre för honom att gå barfota?

Sådär tvärsäker kan man ju faktiskt inte vara. Min pålle har röta och svamp (mestadels svamp) i strålen. Nu har jag kommit till ett nytt lager i strålen, där svampen tagit hårt och då faller strålen sönder.

Däremot har han en del dött sulhorn som går lätt att skrapa bort med hovkratsen.

Lite svårt att säga på en beskrivning från en som inte är helt säker på vad det är.

ärligt talat, jag tror nog att jag vet vad jag pratar om eftersom jag är utbildad på området.
Är det bara vitt mjöligt i sidostrålfåran (kan även vara så under hela sulan) så finns det inget annat det kan vara.

Och till trådskrivaren:
Eftersom det inte är något farligt så gör det inget om det finns där. Så du behöver inte plocka av skorna av DET skälet om du inte tänkt göra det ändå... Det spelar helt enkelt ingen roll.
Din hovslagare kommer förmodligen karva bort det vid nästa verkning.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar