Strålbenshälta

T

trasiglilja

Hej.
Det är så att jag har en islandshäst såm har en urkalkning i strålbenet. Enligt vetrinären som jag hos när jag röngade så var det bara att ta bort honom men en annan vetrinär säger att det kanske kan gå att få honom till en promenad häst.
Efter det här beskedet så tog jag kontakt med en homopat som sa att det går att få honom helt bra... Just nu så känner jag mig bara förvirrad och vet inte vad jag ska tro...
Är det någon som har erfarenhet av det här? Skulle bli jätte glad om någon skulle vilja berätta om det i så fall.
/Emilie

Sv: Strålbenshälta

Har ingen erfarenhet av detta, men däremot av homeopater som säger att de kan "bota" det mesta - vilket bl.a. lett till en häst som knappt kan halta sig fram från boxen till hagen och ägaren vill inte ta dit veterinär för hon behandlar ju homeopatiskt... Jag tror att hon innerst inne vet vad veterinären skulle säga, men hon väljer hellre att lita på homeopaten eftersom denne ger henne hopp om att rädda sin stackars häst. Ibland måste man inse att det enda man gör är att utsätta sin älskade vän för ännu mer lidande, och att det är dags att släppa taget...
Så mitt enda råd är att vara väldigt försiktig med att lita på alternativ-behandlare som säger att de kan bota sådant som det inte vetenskapligt bevisats att de kan göra. Ska man anlita alternativ-behandlare så anser jag att man ska göra det i samråd med veterinär.
Försök få prata mer med veterinären som säger att det kan gå att få honom till promenadhäst, och fråga hur, varför det kanske går, vad det skulle innebära (kommer hästen ha ont hela tiden?)osv. Och ska du testa den här homeopaten så gör det för guds skull i samarbete med veterinären (gärna att vet är med vid homeopatens besök t.ex.) och med dennes godkännande!

Jag tycker synd om dig, och förstår dig precis att du vill gripa efter varje möjlighet att rädda din älskade häst, men tänk efter först vad det kommer att innebära för honom... Jag har nyligen fått tagit bort min älskade vän, så jag vet hur det känns...

Visst finns det det många behandlare som säger att dom kan bota allt... men facktis så har jag sett mycket posetiva grejor med homopat medel, och därför vågar jag prova det. Neisti (hästen) är inte halt nu och värkar inte ha så ont, men det är svår att säga hur ont han har eftersom han är väldigt tålig...
Men man måste vara realistisk och inte utsättas sitt djur för onödigt lidande. men jag är berädd att ge det här en chans om han inte blir sämmre...

Skador på strålbenet är allvarliga och påverkar hela rörelsemekaniken. Djupa böjsenan fäster in på strålbenet och varje gång böjsenan belastas så "drar" det i strålbenet. Om benet är urkalkat blir det skört och din häst kan drabbas av frakturer. Det som ska hända för att din häst ska bli bra är att strålbenet kan lagra in ny kalk så att benet förtätas igen. Jag ska verkligen inte döma ut en behandling som jag inte vet någonting om, men be homeopaten förklara för dig hur homeopatin kan få detta att hända. Möjligen att du med vettigt arbete och stor känsla kan hålla din häst under smärtgränsen. Det finns undersökningar som visar bra resultat med speciella sjukbeslag (ringsko som är speciellt tillverkad för att avlasta) om sjukdomen upptäcks tidigt. Antar att du varit igenom detta med din veterinär och hovslagare redan. Det finns även undersökningar som visar på resultat med hjälp av blodförtunnande medel för att förbättra blodförsörjningen i hoven.

Islandshästar är mycket smärttåliga och ofta är skadan dubbelsidig vilket gör att det är svårt att "se" hältan. Om det var min häst skulle jag rådgöra med vet och hovslagare i första hand och om de bedömer att det finns en chans skulle jag gärna kombinera homeopatin med t ex något sjukbeslag. Men i första hand är du som ägare skyldig att skydda hästen från lidande, det ansvaret får du aldrig backa på.

mvh
Lejonelle

hejsan. tråkigt att höra att din häst har fått problem med strålbenet. men roligt att höra att du är positiv till homeopat medel. jag har ett sto hemma. hon är 8 år. ett halvblodssto. hon fick problem med hältor för två år sen o under en utredning på kliniken såg dom förändriingar på strålbenet på ena frambenet. vi fick rekomendationen att sko henne med ringskor o motionera henne väldigt regelbundet. hon haltade ganska mycket innan. men efter ringskorna o en hel del behandling med homeopat medel o örter så funkar hon bra. hon haltar inte alls längre. vi rider henne dock inte så hårt. skritt o trav o endel galopp funkar. men hon mår bra i alla fall.

dom säger dock att ringskorna kan vara en tillfällig lösning som kanske funkar i nåra år bara. men det är väldigt individuellt.

hoppas det går bra med din häst. o jag tycker du ska testa homeopatmedel. jag använder det mycket när jag behandlar hästar.

lycka till

// hanna ;)

jag förstår att det är väldigt allvarligt och att jag inte får utsätta honom för lidande. Det är bara höger fram som han har strålbenshälta. Han är skodd med sjukbeslag en vanlig remontsko med sidokaper som det är fastsvetsad en spång rätt över så inte skon kan vidga sig något, sen så har han en sula som förhöjer trakten, han är också väldigt kort i tån. Enligt homopaten så har han kunnat hjälpa en människa som hade urkalkning i knäna och en hund som hade urkalkning i ryggraden, på båda "pasienterna" så syndes det ingenting på röntgen efter att dom hade blivit behandlade med dom medlerna.

Hej,min häst är 8 år och fick domen strålbenshälta i höstas,hanbehandlades med butta och sedan gav jag örter med djävulsklo i,har pg-beslag och är ohalt,håller på och sätter igång honom och hoppas på detbästa,har hört många hästar som tom tävlat i dressyr många år med rätt beslag och rätt träning.Ge inte upp.som promenad häst kommer han helt säkert kunna vara i många år,dom kan få återfall ibland men som avhjälps med butta eller om du ger örter så kanske du slipper återfall.Man får ha lite is i magen.Lycka till!!!Mvh Maria :banana:

Jag har en häst med strålbenshälta. Kanske vore det idé att prova ge honom homeopatisk medicin? Men det får inte innebära att han utsätts för mer smärta.
Han är skodd med eggskor och får djävulsklo, men är ändå lite halt då och då. Har läst att regelbunden motion är A och O vid strålbenshälta, men det är inte lätt att motionera en häst som är lite halt till och från. Funderar mest på att ta bort honom nu....

Vart får man tag i homeopatisk medicin? Något tips?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka