>> Strålbens Hälta?

B

Baroya

Hej!

Hur många har erfaren´het av detta här ? Jag vet att prognosen ofta inte är god, men hur har det gårr för era hästar ? hade de några fynd på röntgen, har hört att det syns på röntgen och man skall kunna konstatera att det är strålbenshälta!

Jag tar tackamt emot att infor då jag själv inte vet så mycket om just strålbenshälta. Nästan alla andra skador har jag varit med om, men inte detta!

MVH

Sv: >> Strålbens Hälta?

Min häst har en cysta (urkalkning) på ena strålbenet. Hon var aldrig halt men svullnade i kronranden. Jag tror att urkalkningar och förslitningar på strålbenet är den vanligaste orsaken till strålbenshälta. Man måste ta av skorna och röntka strålbenet för att fastställa orsak och ev behandling. Min häst blev hjälpt av tåriktade ringskor som lyfter och stödjer trakterna samt att strålbenet inte trycks ner mot sulan lika lätt. En häst med strålbenshälta ställer sig ofta med frambenen något framför sig eftersom blodcirkulationen "stasas". Jag har läst att många hästar här på Buke behandlats och blivit bättre med ett preparat som heter Tildren. Jag har ingen erfarenhet av detta men gör en sökning i tråden så hittar du mer info.

Min pålle fick diagnosen strålbenshälta (till min fasa) 1/3-06.

Han fick behandling av Adequanin (3 gånger med en veckas mellanrum) och Tildren (5 dagar på klinik där han fick 2 sprutor/dag).
Sen fick han även sjukbeslag med klisula för att få en annan vinkel på hovbenet.

Han är friskförklarad från detta men pga andra orsaker så har jag ännu inte fått igång honom ordentligt efter det.
(senskada som har varit enveten, vrickning och nu huggormsbett!)

Det är bara att hålla tummarna att han håller när jag väl kan slutföra en igångsättning. Man kan väl säga som så, de känner igen mig vid det här laget när jag kommer in på kliniken. Olyckskorp till häst!

Tack så mycket för ditt svar! har inte hört talas om det där preparatet. Får kanske luska vidare. För att göra en historia kort är det så att min häst har blivit påkörd och sedan dess har man hittat ett antal överbelastnings skador, och nu är man då bland annat inne på strålbenshälta.

Mitt sto fick strålbenshälta och vi höll på att behandla henne & provade olika skor men när jag väl skulle sätta igång henne ingen så började hon halta. Lät henne vara i några månader då hon bara gick i hagen, och efter några månader av vila och skor med suller så var hon full av energi och hade fått sitt fina steg tillbaka. Började att sätta igång henne och hon gick jätte bra även hoppade henne lite. Dock valde jag att låta henne gå till aveln då veterinaren hade sakt till mig innan att det kanske blir bättre då. Så i år fick hon ett föl med Felciano och är nu betäckt med Heartbeat så får vi se om jag sätter igång henne nästa höst.

Vart var du med din häst ryttarsmurfen?
Har oxå en häst men förändringar på strålbenen och har svårt att få honom att fungera.
Min vet. har inte nämt något om en sådan här behandling, kanske är bra att kolla upp. Han har ju dock förändringar och det är inte mycket att göra åt.. de sitter där de sitter.

Okej, tack! Jag har ungeför oxå haft samma flyt med mina häst. Fick för mindre än ett år sedan tabort den förra pga av skador. Och den jag har nu hann jag äga i 6 månader innan han blev påkörd och har sedan nu 8 måander stått skadad.

Måste bara fråga ! Hur pass halta var era häst när man konstaterade detta ?

Mitt sto fick strålbenshälta och vi höll på att behandla henne & provade olika skor men när jag väl skulle sätta igång henne ingen så började hon halta. Lät henne vara i några månader då hon bara gick i hagen, och efter några månader av vila och skor med suller så var hon full av energi och hade fått sitt fina steg tillbaka. Började att sätta igång henne och hon gick jätte bra även hoppade henne lite. Dock valde jag att låta henne gå till aveln då veterinaren hade sakt till mig innan att det kanske blir bättre då. Så i år fick hon ett föl med Felciano och är nu betäckt med Heartbeat så får vi se om jag sätter igång henne nästa höst.

Okej! dett är ju en valack och han är lite svår att ha i avlen.. Men har oxå funderat på det där med vila. Men samtidigt bör man väl först försöka hjlpa de på medicinsk väg..

Min häst blev utdömd juli 2006 av ATG kliniken i Åsa. prognosen för en strålbenshälta är dålig eftersom lite forskning gjorts på det specifika området, därför döms många ut. Problemet är att det som händer nere i hoven är oftast inte veterinärers område utan hovslagares. Och efter 2års utbildning där utbildningen fokuserar på hur man slår på en järnsko så har hela symtomen och sjukdomsfallet hamnat mellan de berömda stolarna.

Jag sökte mer information i USA eftersom sverige alltid tenderar att ligga ca 10år efter i allt och fick veta betydligt mera. En mycket duktig veterinär i Sverige är ove Wattle som efter att sett mina röntgen bilder sagt något helt annat än ATG kliniken, så rekommenderar jag främst att du låter han titta på röntgen plåtarna. Du kan även ta en magnet röntgen så vet du exakt var skadan sitter och missar inga mjukdelar.

Mitt sto som är efter Eloge fungerar ypperligt men det tar tid. Du får ha tålamod och kan inte räkna med att tävla med henne de närmaste åren, börja med att hitta en mycket duktig hovslagare eller hovvårdare. Du får gärna höra av dig om du vill ha exakta detaljer på hur jag gjorde. Lyssna på din häst!

MB

Tack ! Det är precis det jag har förstått. När jag hör de olika veterinärerna (har hört mig runt) är det inte riktigt någon som kan svara rakt ut på mina frågor. Jag har fått den känslan om att strålben är ett relativ oforskat ställe, och därav vet man inte så mycket om vad som egentligen händer.

Óm du vill får du gärna PM mig och berätta mer. Jag vill ha så mycket kött på bena som möjligt fram tills vi ska in nästa gång, och verkligen fråga dem, och sätta dem lite på pottan. denna veterinär eller hivslagare du pratar om, vart finns han ? Tänk som du sade om man kan ta kontakt med honom.

Det är själv svårt att avgöra. Jag är absolut ingen veterinär och man tror blindt på det dem säger. Självklart är jag beredd att ge hästen tid, Så länge den inte lider. det är en mycket fin häst med extremt stor potential och kapacite, så han är värd att väntas på.

MVH

Har ett sto med strålbenshälta som tyvärr inte kommer bli riktigt bra igen, men som på lånad tid lever gott som pensionär så länge hennes kropp håller. Rids aldrig, men vi är ute på promenader och lite enklare övningar i paddocken.

Det tog veterinärerna nästan ett helt år innan de exakt kunde sätta en diagnos (jätte glad att de till slut hittade felet, cysta på strålbenet, en lång resa där min häst tidvis verkade bättre, för att sen bli sämre igen). Tog sista halmstrået och behandlade henne med Tildren, en behandling hon svarade posistivt på, men tyvärr inte gjorde henne helt bra så därför sjukpensionärs tillvaron. Drygt ett år sedan hon behandlades och vid senaste "hälsokontrollen" för ett halvår sedan tyckte veterinären att hon under omständigheterna såg jätte fin ut:)

Mirjab, Hur fungerar det för din häst? Hur mycket rider du på henne och kan du hoppa? Är lite nyfiken på hur andra strålbenshästar har det. Vet att det är väldigt olika från häst till häst just med strålbenen men det är ändå roligt att höra hur era hästar lever sina liv. Vad har du för typ av skor?

Fick min hästs diagnos i Maj 06 på samma klinik som din, men kan nu med facit i hand se att han har under de senaste 2 åren blivit sämre och sämre.

Har en 6-årig valack som fick diagnosen strålbenshälta i slutet på mars. Inga fynd på röntgen. Han gick 6-års i falsterbo nu i juli och har bara blivit bättre och bättre ju hårdare han har gått.
Hans hälta berodde på inflammation i strålbensslemsäcken. Är nu skodd med ägg-NB skor

Okej! Va kul att höra lite positiva historier. Annars känns det som att att just diagnosen strålbenshälta inte är så god.

Hur kom ni fram till denna diagnos?

Min häst hade strålbenhälta, efter tre år av utredningar med olika veterinärer...
En mkt duktig vet. hittade felet och h*n förklarade att 90% av hästarna inte har några röntgen förändringar på strålbenen utan att det är ligamenten och de runt omkring.

Min häst hade diffusa symtom, bla reagerade INTE med grepp eller böjning. Det fanns inga förändringar på röntgen.

Hon behandlades och skoddes med sjukbeslag men blev inte bättre så hon betar på de evigt gröna ängarna.

Okej! Min har inte heller reagerat på varjen gerpp eller vanligt böjprov. Och har precis som du har beskrivit lite difus hälta. Det är därför jag ställer mig frågande till hur de kan veta att det är det!

Hur kan de ge diagnosen strålbenshälta om det inte syns på röntgen?
Hur påverkade detta din häst med hälta, avlastning osv? Hur märkte ni att den hade problem?

Hon hade en rörelse hälta. Veterinärerna kunde böja hur mt dom ville men hon blev inte haltare. Hon var inte direkt halt men markerade vid ridning, veterinärerna kunde inte sätta fingret på vad det var. Var under igångsättning och ståendes i tre år med jag vet inte hur många hältutredningar. När man började sätta igång henne igen(försiktigt) efter vila så blev hon dålig igen. Klarade inte hoppning på låg höjd så jag provade att bara rida dressyr/promenadridning i stället men det höll hon inte för.

Hon fick en tassande gång fram, stod och avlastade höger fram med att ställa fram frambenet och vila VB i hagen. Gick gärna i fyrtakts galopp och lite snett med bakdelen. Vid klättring gick hon också snett nedför och försvarade sig mkt om man försökte korrigera.

Veterinären från MK såg direkt vid longeringen var problemet fanns och bedövning släckte. Behandlades i strålbensbursan och fick sjukbeslag.

Alla problem som sitter runt strålbenet kallas för strålbenshälta trots att det inte alltid är i själva benet det sitter.

*Kapar tråden lite*

Jag har hört så många delade meningar om denna hälta och skulle nu vilja läsa mer. Märker dock att mina engelskakunskaper brister ordentligt. Hur benämner man "strålbenshälta" för ett bra resultat tror ni?

Tackar så jättemycket!

Navicular disease (sammanfattning av skada i hela området, som är mer korrekt eftersom det är ett ganska komplext område, inte bara ett ben.) eller Navicular bone för strålben

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 187
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka