Straff för olika brott osv.

T

TildaK

YESPEX! Nu har jag mejlat TV4 om att jag tycker dom border uppmärksamma straffen för djurplågeri vs. typ människoplåger och andra brott.
Och idag fick jag ett mejl tillbaks, nu har tittarombudsmannen lovat!!! att framföra min åsikt! :banana:

..hoppas han håller vad han lovar också..
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Det gör han säkert, men det är ju tyvärr inte han som bestämmer om det ska tas upp i programtablån eller inte...
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Sen kan man undra om det är längre maxstraff eller bättre hantering av djurskyddsärenden o uttnyttjande av den straffökning som infördes för några år sen som är lösningen.
Personligen tror jag inte att häftiga maxstraff är lösningen.
Att brott mot djur resp människor hamnar olika på straffskalan tycker jag är naturligt.
PL
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Människor och andra djur.....varför göra så stor skillnad egenteligen? Misshandel som misshandel...
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Håller med NicoHaflinger, misshandel som misshandel. Djuren kan inte föra sin egen talan, det måste vi göra åt dem.
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Ja vi måste föra talan åt dem o ta brotten på allvar, detta behöver dock inte innebära samma straffskala.
PL
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Tycker hela straffskalan är i sverige är helt sjuk.
Våldtar eller dödar du nån är du ute efter ett par år, och det värsta man kan göra är typ att blåsa staten på pengar då låser de in en och kastar bort nyckeln.
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Vad bra att du for fram djurens talan! Det ar jatteviktigt att de som misshandlar djur får markbara straff; inte bara ar det vidrigt att de våldfor sig pa oskyldiga och forsvarslosa djur, men många gånger fortsatter ju fa*skapen att misshandla manniskor. Jag tycker det ska vara stranga stranga straff for djurplågeri, som det ar nu får ju de bara en small på handen om ens det. Det ar latt att forsatta på våldets bana om man kan och ingen stoppar en.
 
Sv: Straff för olika brott osv.

inte bara ar det vidrigt att de våldfor sig pa oskyldiga och forsvarslosa djur, men många gånger fortsatter ju fa*skapen att misshandla manniskor. Jag tycker det ska vara stranga stranga straff for djurplågeri, som det ar nu får ju de bara en small på handen om ens det. Det ar latt att forsatta på våldets bana om man kan och ingen stoppar en.


Fast man kan väl knappast ge stränga fängelsestraff till djurplågare av den anledningen att man tror det finns risk att de kommer att plåga människor längre fram?
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Att brott mot djur resp människor hamnar olika på straffskalan tycker jag är naturligt.
Det handlar ju om egoism och det är fullt acceptabelt att egoism existerar, det är ju fullständigt naturligt. Men i det stora hela har djuren samma värde och samma lidande som vi människor, men inte samma möjligheter att själva ta sig ur det. Jag tycker att lagen ska utgå från en optimistisk synvinkel, inte ur en egoistisk. Jag skulle också önska livet ur någon som dödade min mamma, men kunna se på det med mer accpeterande ögon om det var någon annans mamma som blivit dödad. Det gör dock inte att vi kan särbehandla, efter som att alla människor har samma värde egentligen, om än kanske inte i mina ögon.
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Det handlar ju om egoism och det är fullt acceptabelt att egoism existerar, det är ju fullständigt naturligt. Men i det stora hela har djuren samma värde och samma lidande som vi människor, men inte samma möjligheter att själva ta sig ur det.



Djur har inte samma värde som människor, det är därför det är tillåtet att föda upp djur till slakt.Man är knappast egoistisk om man tycker straffskalan ska vara annorlunda för misshandel av ett djur än för en människa.
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Djur har inte samma värde som människor, det är därför det är tillåtet att föda upp djur till slakt.Man är knappast egoistisk om man tycker straffskalan ska vara annorlunda för misshandel av ett djur än för en människa

På vilket sätt skiljer vi i värde?
Att vi får slakta djur är ju för att det är fullständigt naturligt för oss att äta kött från andra arter. Människan är allätare och det är inte hälsosamt att avstå från delar av vår kost som är viktig och naturlig.

Vi skulle ju kunna jaga vilt endast, om man nu ska gå tillbaka till vad som är naturligt. Men det underlättar ju att föda upp djur som är anpassade att ge mycket kött, och varför skulle det vara fel sålänge det görs på ett humant sätt (vilket fö. kanske inte alltid är verkligheten idag men det betyder ju inte att djuren är mindre värda för någon annan än just möjligtvis våra egna egoistiska ögon).

Vargar äter också kött från andra djur. Det betyder inte att något annat djur är mindre värt, det är naturligt att äta andra arter, att äta sin egen skulle bli ett hot mot artens egen överlevnad.
 
Sv: Straff för olika brott osv.

På vilket sätt skiljer vi i värde?
Att vi får slakta djur är ju för att det är fullständigt naturligt för oss att äta kött från andra arter.


får och får, vi har tagit oss friheten att föda upp och slakta djur för att vi har högre intelligens (fast ibland kan man ju undra).
personligen tycker jag att ett djur har lika mycke i värde som en människa, men ändå skulle jag nog sätta människan i första hand. men skulle det gälla att rädda livet på t ex en hund och en misshandlare och våldtäktsman, och jag var tvungen att välja så nog fan väljer jag hunden. för en sådan människa har inget värde.
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Fast man kan väl knappast ge stränga fängelsestraff till djurplågare av den anledningen att man tror det finns risk att de kommer att plåga människor längre fram?

Nej det var inte det jag skrev heller, men daremot menar jag att 500 kr ( vad nu summan ar, jag ger bara ett exempel) dagsboter ar ju bara lojligt. Skulle personen få ett strangare straff så skulle den nog tanka efter lite innan den gjorde det igen, får man hoppas ialla fall. Straff kan vara annat an fangelse; tex boter, samhallstjanst etc.
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Jag tycker det ska vara stranga stranga straff for djurplågeri, som det ar nu får ju de bara en small på handen om ens det. Det ar latt att forsatta på våldets bana om man kan och ingen stoppar en.



Fast är det så att ett strängare straff automatiskt rensar samvetet och gör en brottsling till en bättre och samvetsgrann människa?

Om det vore så enkelt, men allt forskningsresultat visar på motsatsen.
 
Sv: Straff för olika brott osv.

. men skulle det gälla att rädda livet på t ex en hund och en misshandlare och våldtäktsman, och jag var tvungen att välja så nog fan väljer jag hunden. för en sådan människa har inget värde.


Om man tänker ett steg längre att den hemska misshandlaren och våldtäktsmannen en gång varit ett barn som i sin barndom blivit utsatt för både misshandel och våldtäkt, så blir det inte så enkelt att säga att de inte har något värde.

Jag försvarar inte handlingarna men många ggr finns det förklaringar.
Och fast det finns förklaringar så ursäktar det inte vidriga handlingar, men det kan förklara. Visst ska de sitta av straff,men även vård, det ger bättre resultat även om det svider i utomståendes ögon.
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Vad du förväntar dig är ju vad du lärt dig av samhället. Och att bli av med djur som gör skada på sånt som du måste ha för att kunna leva ett drägligt liv, är ju ibland något man måste. Precis som man måste låsa in människor som skadar andra människor.

Men vilket värde en art har i det stora hela har ingenting att göra med artens egna värderingar (i vårt fall människan). Alla arter värderar sin egen högst, den sortens egoism är en del av överlevnadsinstinkten. Att vi sen har ett övertag som ger oss makt på ett annat sätt, gör oss ju ändå inte mer värda. På vilket sätt skulle människan ge mer än någon annan art? Ska jag vara helt ärlig kan jag faktiskt inte komma på för för nytta människan egentligen gör här på jorden. :D Kan du?
 
Sv: Straff för olika brott osv.

Vad du förväntar dig är ju vad du lärt dig av samhället. Och att bli av med djur som gör skada på sånt som du måste ha för att kunna leva ett drägligt liv, är ju ibland något man måste. Precis som man måste låsa in människor som skadar andra människor.

Men vilket värde en art har i det stora hela har ingenting att göra med artens egna värderingar (i vårt fall människan). Alla arter värderar sin egen högst, den sortens egoism är en del av överlevnadsinstinkten. Att vi sen har ett övertag som ger oss makt på ett annat sätt, gör oss ju ändå inte mer värda. På vilket sätt skulle människan ge mer än någon annan art? Ska jag vara helt ärlig kan jag faktiskt inte komma på för för nytta människan egentligen gör här på jorden. :D Kan du?

Ja, förmodligen värderar alla arter sin egen högst.
För mig är det fullkomligt logiskt att bestraffa en pedofil med frihetsberövan, men inte lägga samma vikt vid att Ginnes dödade en råtta.
Om vi lägger samma värde på djur kan vi inte längre äta dem. Vi kan inte längre hålla djur som husdjur eftersom man vid något tillfälle kanske måste ta beslutet att avsluta deras liv, för att de är för sjuka för att leva. Då är ju det mord, om vi lägger samma värde vid ett djur som vid en människa.
För vi är ju mer värda, för oss. Precis som du säger.
 
Sv: Straff för olika brott osv.

För mig är det fullkomligt logiskt att bestraffa en pedofil med frihetsberövan, men inte lägga samma vikt vid att Ginnes dödade en råtta.
Det beror säkert både på vad vi får inprentat av samhället under vår uppväxt. Men också på att det handlar om en kamp mellan vår art och en annan. Sen kan man tycka att det kanske inte ligger en sinnessjukdom bakom Ginnes handling även om den var felaktig, vilket inte gör henne farlig för allmänheten eller djur i övrigt. Då finns det ju inte heller någon anledning att spärra in henne. En pedofil låses ju inte heller in som straff, det handlar ju mest om att skydda allmänheten från farliga människor. Ginens går säkert inte lös på råttor i allmänhet.

Om vi lägger samma värde på djur kan vi inte längre äta dem.
Varför inte, det är ju naturligt? Vi värderar inte vilt olika, ändå är det helt ok att vargar äter harar, rådjur och annat. Det är ju en del av naturens gång att vi äter varandra. Men vi behöver inte orsaka varandra lidande i onödan. Och sådana saker bör tas på samma allvar oavsätt vilken art det gäller.

Vi kan inte längre hålla djur som husdjur eftersom man vid något tillfälle kanske måste ta beslutet att avsluta deras liv, för att de är för sjuka för att leva. Då är ju det mord, om vi lägger samma värde vid ett djur som vid en människa.
Värdet på livet är lika för alla. Vi avlivar ju djur för deras eget bästa. Inte för att vi värderar deras liv mindre än människoliv. Att avliva djur av andra orsaker är fel och borde inte heller vara tillåtet. I det här fallet kanske djuren har en fördel, efter som att dödshjälp inte är tillåtet på människor i sverige.

För vi är ju mer värda, för oss. Precis som du säger.
Men vi har också intelligensen att förstå att det är ur egoistisk synvinkel och att vi rent morlaiskt sätt borde respektera andra arter på samma sätt och i största möjliga mån undvika att orsaka dem onödigt lidande. Det gör ingen som helst skillnad för oss människor och värdet på vår art, att också värdera andra högt. Det skadar ingen att vi ser till att skydda djuren så som vi skyddar oss själva, från onödigt lidande.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Grazing
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: Myzan87
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 570
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 606
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp