Storväxt häst- Ett problem?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Silversko
  • Startdatum Startdatum
S

Silversko

Jag undrar över er uppfattning om hästar med hög mankhöjd. Med hög mankhöjd menar jag från ca 173 cm på ett halvblod. Många anser att storväxta hästar "går sönder" lättare än andra, och kräver en annan försiktighet vid ridning, då de inte har samma hållbarhet. Stämmer detta enligt er, hur mycket spelar mankhöjden in i hästens hållbarhet och funktion som sporthäst? Bör man vara försiktig vid avel, inridning och överhuvudtaget köp av storväxt häst? Jag har nämligen blivit avrådd fler än en gång att köpa en storväxt häst.

Sv: Storväxt häst- Ett problem?

Nej, jag tror inte att hästen per automatik är sämre i kvalitén bara för att den är stor men det kräver en del av ryttaren så att den inte blir felbelastad. Många växer länge dessutom och man måste ge den tid.

Det är med stora hästar som med stora hundar. De måste få tid att växa färdigt och inte utsättas för krävande träning innan de är det. Det bästa är om de kan får rör sig mycket men efter eget huvud så att säga. Göra det genom mycket utevistelse i stora hagar och själv bestämma hur mycket och kunna vila när det känns bäst. Så det hänger mycket på hästens uppväxt hur den kommer att hålla. Vet man inte hur den hanterats som ung kan det vara klokt att inte köpa.
Men bara för att den är stor är inte det lika med att den inte håller. Har själv haft en häst som 186 cm och tävlade i allsvenskan i hoppning fram till att han var 20. Levde pigg och glad ca 10 till efter det. Men han var lugnt tagen som unghäst och blev inte riden på allvar innan han var fem.

Det som kan vara lurigt är att de har blivit underutfodrade när de var unga. Man skall ju ge unghästen foder beräknat på den vuxna vikten. Är hästen riktigt stor är risken att man kanske räknat på en fullvuxen häst som väger 600 kg istället för kanske 800.

Har läst en studie gjord på storvuxna travhästar för något år sedan. Tror det var i ridsport. Nu tror jag att det finns färre storvuxna travhästar så risken att man underutfodrar är större då man mer slentrianmässigt antar att hästen inte blir så stor.

I vilket fall som helst så var foderrelaterade problem som kommer längre fram i livet mycket fler på de storvuxna hästarna.

Mvh

Tora

Det som kan vara lurigt är att de har blivit underutfodrade när de var unga. Man skall ju ge unghästen foder beräknat på den vuxna vikten. Är hästen riktigt stor är risken att man kanske räknat på en fullvuxen häst som väger 600 kg istället för kanske 800.

Har läst en studie gjord på storvuxna travhästar för något år sedan. Tror det var i ridsport. Nu tror jag att det finns färre storvuxna travhästar så risken att man underutfodrar är större då man mer slentrianmässigt antar att hästen inte blir så stor.

I vilket fall som helst så var foderrelaterade problem som kommer längre fram i livet mycket fler på de storvuxna hästarna.

Mvh

Tora

Jag inbillar mig att så länge unghästen inte är för tunn så är den inte heller underutfodrad. Att räkna foderstat är ju ett bra hjälpmedel, men inte hela sanningen, man måste ha ögat med också. Eller tänker jag fel? Har inte läst artikeln..
/U

Tror du tänker både rätt och fel. Rätt för att det bästa för en växande ungshäst är ju fri tillgång på ett bra grovfoder. vilket ju då leder till att den har bra hull. Fel för att utan ordentlig koll på innehåller i foderstaten har du ingen möjlighet att med blotta ögat se brister i innehållet på fodret. Brister på vissa näringsämnen syns ju inte förren det är för sent, kanske då flera år efter åt genom t ex dåligt eller urkalkat skelett.

Vad vart det för foderreleterade problem det syftades på förresten?

Till diskussionen i övrigt, jag tror att man ska vara lite mer försiktigt när man sätter igång en tyngre modell av häst, så att musklerna verkligen är ikapp.
/U

Och sen tror jag inte det är just mankhöjden man ska stirra sig blind på utan tror mer att hästens hållbarhet hänger ihop med andra saker. Men självklart blir ju en dålig benställning mer belastande för en häst som har mycket att bära på. Stora hästar behöver förstås mer tid, men det kan även gälla hästar som kanske är under 170 i mankhöjd och som är av tyngre modell, eller har svårt att bära upp sin kropp. Jag ttror att det är mer exteriören och förmågan att bära upp sin egen och ryttarens vikt som avgör hållbarheten. Förstås i kombination med rätt förutsättningar under uppväxten, rätt träning etc.

Tror du tänker både rätt och fel. Rätt för att det bästa för en växande ungshäst är ju fri tillgång på ett bra grovfoder. vilket ju då leder till att den har bra hull. Fel för att utan ordentlig koll på innehåller i foderstaten har du ingen möjlighet att med blotta ögat se brister i innehållet på fodret. Brister på vissa näringsämnen syns ju inte förren det är för sent, kanske då flera år efter åt genom t ex dåligt eller urkalkat skelett.

Ok, men hur löser du det? Jag har tänkt att beräkna på vart jag tror hästen kommer att hamna som färdig, men skulle hon bli fet på det dra ner på fodret, och räcker det inte, så öka. Men visst, eventuella mineraler kanske också ska ökas om man tror att hästen blirt större än man räknat med, fast det är väl ganska marginellt?

Det är ju en konst i sig att beräkna en foderstat och det man gör idag enligt rekommendationer är ju att man bara har den som en bas för den individuella hästen. Det är den uträkningen och de analyserna på fodret som ligger till grund för att man fyller upp alla krav på innehåll. Sedan så får man ut i från den enskilda hästens behov anpassa de ytterligare en gång. Långt ifrån alla hästar är ju "tabellhästar" och har samma behov av energi och protein som den.
Så du tänker rätt under förutsättning att du har en bra bas och riktiga värden på vad fodret innehåller från början. Öka och minska efter ögat så att säga, fungerar bra. Det är när man överger analyserna som faran för fel uppstår och de brister som inte upptäcks förrän flera år senare kan man inte se med blotta ögat eller känna på hästen.

Sedan ska man också vara medveten om att det finns två olika sätt att beräkna foderstater till unga hästar, reducerad eller snabb tillväxt. Till en stor häst eller förväntat stor häst bör man ligga på reducerad så att "hela" hästen hinner med från början.

Senast ändrad:

De stora individer jag ridit har behövt mer tid.Dels för att de växer mkt o dels för att de oftast är mer omogna.Även mentalt, men det tror jag beror på att det är mkt kropp att hålla reda på;)

Det är ju en konst i sig att beräkna en foderstat och det man gör idag enligt rekommendationer är ju att man bara har den som en bas för den individuella hästen. Det är den uträkningen och de analyserna på fodret som ligger till grund för att man fyller upp alla krav på innehåll. Sedan så får man ut i från den enskilda hästens behov anpassa de ytterligare en gång. Långt ifrån alla hästar är ju "tabellhästar" och har samma behov av energi och protein som den.
Så du tänker rätt under förutsättning att du har en bra bas och riktiga värden på vad fodret innehåller från början. Öka och minska efter ögat så att säga, fungerar bra. Det är när man överger analyserna som faran för fel uppstår och de brister som inte upptäcks förrän flera år senare kan man inte se med blotta ögat eller känna på hästen.

Sedan ska man också vara medveten om att det finns två olika sätt att beräkna foderstater till unga hästar, reducerad eller snabb tillväxt. Till en stor häst eller förväntat stor häst bör man ligga på reducerad så att "hela" hästen hinner med från början.

Det låter ju bra.. Jag ska erkänna att jag inte varit så avancerad i mitt beräknande så jag vet hur jag beräknar en reducerad foderstat, är det en Planck-bok jag ska läsa mer om det eller vart hittar jag det? Har ärligt talat inte den största erfarenheten av beräkningar, har provat men ändå fått reglera med ögat, hästarna har sett fina ut. Nu är det bete och efter bete är det tid att beräkna när analysen på höet kommit.. Har du köpeprogram?
/U

*svarar flera*

Vad jag kommer ihåg från artikeln (det är ju något år sedan jag läste den) så gällde det om man tex räknar att hästen skall väga som vuxen 500 kg men så blir det en stor häst på kanske 800 kg istället. Då är risken stor att man underdimensionerat fodret och det då kan tex finnas risk för lösa benbitar och andra hållbarhetsproblem.

Problemet är att när man skall köpa en stor häst som kanske är 6 år så vet man ju inte alltid hur de har blivit utfodrad som unghäst. I artikeln så stod det att det viktigaste är att unghästen har så gott som obegränsad tillgång till ett bra hö och passande rörelse (dvs inte stå på box 24 timmar om dygnet).

Så tanken är att det kanske är något att fråga efter och/eller ha i bakhuvudet om man tittar på riktigt höga hästar.

Mvh

Tora

Det låter ju bra.. Jag ska erkänna att jag inte varit så avancerad i mitt beräknande så jag vet hur jag beräknar en reducerad foderstat, är det en Planck-bok jag ska läsa mer om det eller vart hittar jag det? Har ärligt talat inte den största erfarenheten av beräkningar, har provat men ändå fått reglera med ögat, hästarna har sett fina ut. Nu är det bete och efter bete är det tid att beräkna när analysen på höet kommit.. Har du köpeprogram?
/U

Jag har ett köpeprogram men det är inte bra. Det blir alldeles för avanserade uträkningar. Så jag brukar göra grunden i Hippocambus gratisprogram där man också kan välja vilken typ av tillväxt man vill ha. Den snabba eller forcerade brukar ju mest användas till fullblod och travhästar som man vill ha tidigt till start. Även om vissa gärna gör det för att få fram sina hästar till unghästtest också. Då ibland naturligtvis på bekostnad av hållbarheten hos hästen. Det blir ju med automatik mer forcerat för en ridhäst än en travhäst. Ridhästen har en chans på¨våren och travhästen har ju betydligt fler tillfällen att välja på. Dessutom så är det ofta mycket större kompetens hos de som jobbar med travhästar om när den växer och behöver viloperioder än hos de flesta ryttarna. Den är ju inte all för sällan men kan höra ryttare berätta att de redan på förhand har planerat in när hästen ska ha viloperiod. Inte alls baserat på när den behöver det.:mad: Mer när ryttaren tycker det passar sina egna behov.

Fast jag brukar också planera viloperioder i förväg. Dessa baseras på hur hästen har gått hittils och hur den har klarat av sina uppgifter och vad jag har för delmål. Däremot så är ju ingenting hugget i sten. Börjar hästen gå lite knackigt och/eller den ligger mycket ner osv så får man självklart anpassa schemat efter hästen.

Det är ju samma sak med 3-års eller Kvaliten. Det är ju ett delmål på vägen som jag planerar inför med träning, vila och liknade. Men ibland så händer ju saker på vägen som gör att man får ändra upplägget. Men jag måste ändå lägga upp träningen och vilan enligt mina mål (som dock som sagt revideras efter hästens behov).

Mvh

Tora

Men då missar du ju de viloperioder som hästen kräver individuellt p g a den växer om dina är helt baserade på din träningsplan. Det är precis det jag menar kan blir fel och katastrofalt för hästen. Det är det som är skillnaden med en kunnig tränare, hästen får vila när den behöver det och träning planeras efter hästen och inte efter datum för starter. Utan den statar bara om den är färdig för det och får viloperioder när och om den behöver det inte baserat på en färdig träningsplan.

Fast nu har du nog inte läst mitt inlägg ordentligt. Jag utgår från en plan men den revideras vid behov. Däremot så måste jag ju lägga upp en plan som är baserad på delmålet. Men när jag gör denna planen så tas det redan från början hänsyn till individen.

Faktum är att oftast så stämmer det ganska så bra längst med vägen. Dock måste man vara lyhörd under resans gång.

Sen kan ju även yttre saker påverka som tex att jag blev gravid. Då fick mina två hästar semester i jan och feb vare sig de behövde det eller inte.

Så kortfattat: Jag lägger upp en plan med olika delmål. Denna planen innefattar inte bara träningsupplägg utan även vila. Planen är dock styrd av individens behov både när det kommer till träning och vila. Men en plan finns där som grund.

Detta sättet har jag fått med mig från mina travår. Man hade en plan där för alla unghästarna. Men efter någon/några månader så var inte alla lika långt gångna. Men alla hade en plan redan från början. Tex så var ju målet de stora årgångstävlingarna men det var ju endast några enstaka få som kom dit.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

*kl*
Generellt så tror jag att det är lätt att ta unghästen för hårt då den ser lika stor och färdig ut som sina boxgrannar, har man då inte vanan eller tillgång till mer erfarna så är det tyvärr lätt hänt att den jobbas mer än vad som är nyttigt, har den dessutom hunnit byta ägare minst en gång så känner kanske den senaste ägaren inte ens till hur stor den kan bli, hur mkt den gjort innan eller hur den fodrats. Tycker det är mkt vanligt att man hör om hästar som vuxit väldigt mycket långt upp i åldrarna.

Såg en jättefin unghäst både som föl och som 1-åring, när hon var föl var hon större än många 1-åringar och när hon var ett var hon mer som en omogen 3-åring i kroppen. Nu vet jag hur hon är uppfödd, fri tillgång på bra hösilage och stora hagar med jämnåriga, men hon kommer att bli en bjässe och i fel händer är det garanterat skador om inte annat pga härstamningen. Sin knasiga morsa till trots hade jag gärna köpte henne, men vill egentligen inte ha hästar över 1.65 åt mig själv. Hon hade däremot passat min sambo som hand i handske. Hoppas hon fått det bra(eller finns kvar så kan jag lägga skambud! ;)).

Nu kan jag inte låta bli att tänka på min kompis häst.

Det är en 5-åring på 173 cm, alltså en stor kille. Inte förräns NU har han börjat sätta ordentligt med muskler. Han har varit stor hela tiden och han har alltid haft fri tillgång på stråfoder. Han är väldigt sparsamt tagen. Förvisso inriden i vanlig tid, men otroligt sparsamt jobbad just för att han är så stor och varit liksom kantig - så hon har valt att INTE sats på några unghästchampionat eller dylikt även om han platsat rent kapacitetsmässigt (pratar hoppning). Han har lullat i skog och mark, löshoppats och dressyrjobbats en till två dagar i veckan. Med långa viloperioder emellanåt.

Jag tror att storväxthet i sig inte är ett problem, men vi människor kan lätt göra fel saker om vi inte ser vart de är i utveckling och ger dem långa viloperioder om så behövs.

Vi har en tre åring till salu nu som är grov & redan 172 i mankhöjd. Blir så arg på alla som mailar & frågar om han är inriden. Skriver då att han behöver ytterligare tid att växa till sig, då han beräknas bli minst 175-176. Då hör dom inte av sig mer !!! Har sett massor av hästannonser där dom redan ridit in 2-åringar.........skam på torra land. Inte konstigt att hästarna inte håller så länge idag.
När jag var ung så red man inte in hästen förrän vid 4 års ålder & utbildningen (skolorna) påbörjades vid 5-6 år. Visst ingen regel utan undantag även på den tiden, men jag generaliserar.
Jag upplevde att man skyndade långsamt.

Våran Fredriksborgare har varit bebis länge i huvudet & först nu börjar han bete sig vuxet.
Hans ben har inte hängt ihop med kroppen & han har varit bakhög om vartannat. Skulle aldrig komma på tanken att stressa på honom nu.
så jag letar efter en köpare som har samma filosofi som mig & tar det lungt med honom, & ger honom den tiden "han" behöver.

Varför skulle en stor häst hålla sämre om man ger den tid att växa till sig ? Dom som ser våran grabb säger att det är en häst som kommer att hålla då han är så korrekt extriört & står på starka ben.
Vilken häst som helst lär väl bli förstörd om dom rids in vid 2 års ålder ?...............eller är jag helt ute & cyklar ?
Tycker det är för tidigt med en 3-åring med om den inte är redo för det kroppsligt & mentalt. Mend det är väl 3-års testen som hetsar på för många tyvärr.

Våran grabb har fått fri tillgång med grovfoder, lite musli & morötter. har är rund & go som han bör vara.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
370
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
12 514
Senast: Marita73
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 190
Senast: fridshem
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 464
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka