Storväxt häst- Ett problem?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Silversko
  • Startdatum Startdatum
Sv: Storväxt häst- Ett problem?

Fast ridprovet är inte obligatoriskt utan man kan välja att endast visa hästen för hand, fast då får man inget diplom.

Ja precis och det har jag också påpekat flera gånger. Vill man hoppa över ridprovet så får man ju göra det.

Mvh

Tora

Ridprovet fanns även de sista två åren jag körde min verksamhet, treårstestet är sig likt sen det infördes i nuvarande form, 1999. Men det hände att man fick fyraåringar som inte var inridna och skulle vara klara till kvalitén på några månader. Och då skulle man hoppa 1.20-hinder uppsuttet, man körde samma modell som löshoppningen fast med ryttare.

Var det så länge sedan man införde frilligt ridprov? Hmm ja det kanske det var, när jag räknar efter. Jisses vad fort tiden går.

Mycket tråkigt när folk inte kan förstå att hästen behöver tid på sig och att några månader inte är gott om tid.

Mvh

Tora

*kl*

Nu har jag inte en "vanlig" ridhäst, utan en annan storväx ras, ardenner. Men dom kör jag in som två åringar, helst och kör lite med mycket vila. Jag har precis köpt en tvååring som är 155 nu och väger minst 600kg. Henne ska jag köra in nu i höst så sakta. Hon kommer att bli stor och för att dom ska bli hållbara så lite belastning under tillväxt gör ett hyffsat skelett iaf.

Min andra stannade på 155 men grov. Hon ligger nog på tonnet nu. Men kördes in som tvååring och sen som treåring börjades rida lite. Hon har ju visserligen aldrig gjort ett "riktigt" arbete, men hon har ju inte bara stått.

Som många sagt så är bra grovfoder det viktigaste och till dessa som ska sätta mycket muskler så är ett högt proteinvärde inte illa. Mina två äter 500kg hö/veckan..

Det låter som ett väldigt sunt upplägg. Önskar att min lilla var inkörd (har inga bra förutsättningar för körning där hon står och då kändes det som "onödigt" arbete). Tycker att det är ett perfekt sätt att träna de unghästarna på utan att belasta dom på det sättet som ridning gör. Får nöja mig med "bara" tömkörning istället.

Mvh

Tora

*kl*

Har en kille född -05 som är 174 i mkh. Han reds in som 2,5-åring, visades på 3-årstestet, fick sedan 3 månaders långvila på bete och reds sedan 2-3 dagar/veckan fram till december då han fick 1 månad vila. Reds sedan 3-4 dagar/veckan fram till Maj då han fick 2 månaders vila på bete och nu säts han igång i samma tempo som innan betet. Han har nu bara växt 1 cm på ett år från att tidigare växt supersnabbt och alltid varit stor för sin ålder. Han har under sina växtperioder sett kantig ut, och under icke-växtperioder sett väldigt fin ut i kroppen. Tyvärr går ju inte växtperioden att förutspå så man får helt enkelt möta upp med foder så gott man kan. Han får dock hög mängd väldigt kvalitativt foder, uträknat av professionel person under flera perioder då arbete och viloperioder skiftat.

Min tränare med många års unghästerf. anser att det är bättre att en stor unghäst motioneras varierande på varierat underlag och att det är till fördel att den inte är allt för tung så länge den växer, för att skona skelett och leder. Lite belastning är nyttigt, bland annat för att motverka osteoporosutv.

Jag tycker att träningsupplägget låter förståndigt. Vad jag blir lite funderam på är "att det är till fördel att den inte är allt för tung så länge den växer". Jag har stött på det resonemanget förr och då har hästarna varit på tok för tunna/omusklade för att ägaren är rädd att de skall bli för tunga.

Jag vill att en unghäst skall se ut som en "vanlig" vuxen häst dvs inte för smal och inte för tjock. Risken är annars att man underutfodrar precis som det stod om i artikeln och då istället ökar risken för lösa benbitar.

Mvh

Tora

Förstår vad du menar! Jag fodrar min så att han ska se ut som en normal ridhäst, och det gör han också men är inte grovt bygd precis. Hon menar nog att det är bra att han inte har tjockhetstendenser med tanke på hur mkt han ska växa. Hon är absolut inte den som tycker att hästen ska vara åt det magra hållet. Men tycker kanske det är bra att ha inte lägger på sig superlätt (läs fet).

Här kommer en liten bild:

Från årets bete
5215_100923866614_691301614_2663110_3568352_n.jpg

Och en film:
Betessläpp, precis i växtperiod och för tunn enligt mig.

http://www.youtube.com/watch?v=bvkuCizy8Lc

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
370
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
12 514
Senast: Marita73
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 190
Senast: fridshem
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 464
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka