Storväxt häst- Ett problem?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Silversko
  • Startdatum Startdatum
Sv: Storväxt häst- Ett problem?

Jag tror absolut inte att stora hästar har sämre hållbarhet eller rättare sagt jag vet. Däremot kan hästar som växer väldigt sent tex är färdigvuxna vid 7 års åldern få problem om inte den som tränar hästen är uppmärksam på detta. Så det är väl mest där hållbarhets frågan kommer in eftersom en del större hästar fortsätter att växa sent. Jag skulle aldrig tveka att köpa en stor häst.
Synd att folk tror att stora hästar har dålig hållbarhet. Själv så tittar jag på hur hästen är byggd och bär sig det är det som är mer avgörande än hästens storlek.

Vi har en tre åring till salu nu som är grov & redan 172 i mankhöjd. Blir så arg på alla som mailar & frågar om han är inriden. Skriver då att han behöver ytterligare tid att växa till sig, då han beräknas bli minst 175-176. Då hör dom inte av sig mer !!! Har sett massor av hästannonser där dom redan ridit in 2-åringar.........skam på torra land. Inte konstigt att hästarna inte håller så länge idag.
När jag var ung så red man inte in hästen förrän vid 4 års ålder & utbildningen (skolorna) påbörjades vid 5-6 år. Visst ingen regel utan undantag även på den tiden, men jag generaliserar.
Jag upplevde att man skyndade långsamt.

Våran Fredriksborgare har varit bebis länge i huvudet & först nu börjar han bete sig vuxet.
Hans ben har inte hängt ihop med kroppen & han har varit bakhög om vartannat. Skulle aldrig komma på tanken att stressa på honom nu.
så jag letar efter en köpare som har samma filosofi som mig & tar det lungt med honom, & ger honom den tiden "han" behöver.

Varför skulle en stor häst hålla sämre om man ger den tid att växa till sig ? Dom som ser våran grabb säger att det är en häst som kommer att hålla då han är så korrekt extriört & står på starka ben.
Vilken häst som helst lär väl bli förstörd om dom rids in vid 2 års ålder ?...............eller är jag helt ute & cyklar ?
Tycker det är för tidigt med en 3-åring med om den inte är redo för det kroppsligt & mentalt. Mend det är väl 3-års testen som hetsar på för många tyvärr.

Våran grabb har fått fri tillgång med grovfoder, lite musli & morötter. har är rund & go som han bör vara.

En häst som inte håller för den otroligt lätta träningen som 3-års testet är är ingen häst som jag skulle sattsa något på oavsett hur liten eller stor den är.

Ibland så undrar jag om de som gnäller på 3-års testet igentligen vet vad som ingår.

Att visas lite för hand, skutta över några enstaka hinder och ridas 4 varv i ett ridhus (ett varv i trav åt varje håll och samma i galoppen). Det sistnämnda utan några som helst krav på form eller styrbarhet (dessutom är det frivilligt). Bara hästen accepterar ryttare på ryggen så är det inga som helst problem. Om en häst går sönder av denna lilla påfrestningen så är det verkligen ingen häst jag vill ha.

Sen kan man ju välja att inte visa sin häst för att den är i en tillväxtperiod och inte är till sin fördel (+att den för stunden faktiskt behöver vila).

Mvh

Tora

En häst som inte håller för den otroligt lätta träningen som 3-års testet är är ingen häst som jag skulle sattsa något på oavsett hur liten eller stor den är.

Ibland så undrar jag om de som gnäller på 3-års testet igentligen vet vad som ingår.

Att visas lite för hand, skutta över några enstaka hinder och ridas 4 varv i ett ridhus (ett varv i trav åt varje håll och samma i galoppen). Det sistnämnda utan några som helst krav på form eller styrbarhet (dessutom är det frivilligt). Bara hästen accepterar ryttare på ryggen så är det inga som helst problem. Om en häst går sönder av denna lilla påfrestningen så är det verkligen ingen häst jag vill ha.

Sen kan man ju välja att inte visa sin häst för att den är i en tillväxtperiod och inte är till sin fördel (+att den för stunden faktiskt behöver vila).

Mvh

Tora

Under åren 2004-2009 har jag varit på ca 15 treårs-test. Hästarna har ju varierat i storlek från 152-181 cm, men en gemensam nämnare har varit att alla varit väldigt tunna, några verkligen på gränsen till rejält magra, på ett test i år sa till och med domaren att 2 hästar (från olika ägare/visare) var på gränsen till att få visas. Om den generella trenden är att ha 3 åringar så magra, undrar jag verkligen om dom fått en bra foderstat under sin uppväxt! Jag har svårt att tänka mig att 181 cm hästen som var rejält mager, och dessutom ridits i 3 månader ska hålla i framtiden. Obs ,bara min personliga åsikt.

Det må så vara att det inte krävs så mycket av hästen, om bara ägarna kunde ta det till sig. I förlängningen har det gjort att ägarna vill att dom ska kunna lite till för att imponera. Även om det inte krävs att dom går i form så är det ett + i protokollet.
Om alla bara krävde det lilla som testerna kräver så är det igen fara på taket, men tyvärr är det inte så. Hör så många som lämnar in sina hästar inför tre års testet för tillridning från tränar håll. Varför göra det om dom bara ska latja runt lite i några varv & ta några skutt ???????

Sedan som du skriver att dom bara ska skutta över några hinder.......hmmmm. Det krävs en hel del för vissa hästar innan dom sätter det, alla har inte naturliga talanger för att hoppa. Har ett sådant sto som behövt mycket träning för att sätta ett hinder rätt på låg höjd !!!då dressyr är hennes grej.

Sedan sa jag inte att hästarna går sönder av 3-års testet utan det driver på ägarna att utbilda hästarna för mycket för tidigt. Man börjar ju faktiskt innan 3 år , oftast vid 2½ år.
Alla hästar hajar inte travskänkel & galoppskänkeln på en gång som du gör gällande. Det krävs nog några pass för det. Så dom går inte bara några varv i olika gångarter på test dagen, utan vägen dit är olika lång för varje individ !

Håller med att det nog kräver lite mer än några skutt och lite latjsande i några varv. För min egen del blev min treåring mest påverkad av löshoppningen då domarna var under tidspress och lät henne vila minimalt mellan sprången. Visst hon kanske borde ha klarat detta utan problem men med nästa häst kommer jag att träna mer kondition.

svarar många

håller absolut med vad gäller 3-årstestet och kondition. Det är ju inte så att det är 5 språng de hoppar utan ofta blir det betyldigt fler. Sen ska de värmas upp dessförinnan och trava/lösgalopperas ett antal varv. Därefter ska de ridas.
Jag visade 3-åring i mitten av maj i år som fick sin vila under mars för att hon lyckades skada sig. Trots att jag har ridit både ut och i ridhus, tömkört och löshoppat henne varannan dag (inte allt samtidigt ;)) sedan i november så var hon så fruktansvärt trött under ridningen att jag helst hade avstått (andra ägaren ville). Nu har hon i pricip vilat sedan dess.

Sen till storlek och hållbarhet. Jag har fött upp 3 hästar som har blivit 171 (5 i år), 173 och 176 cm. Det är väldigt försurat där jag bor så mina får alltid god tillgång till kalk för både bete och hö är ju surt pH-mässigt. I övrigt går jag efter ögonen då de (har köpt från många olika) som säljer ensilage blandar balar från olika vallar och gör det omöjligt att analysera ett parti.

Jag harinte haft några problem med lösa benbitar eller ngt annat men alla har varit väldigt runda och välmusklade hela sin uppväxt och ingen har vuxit ojämt bak/fram. Däremot kan jag hålla med om att det är svårt att inte begära för mkt av en häst som på alla sätt är välmusklad och stabil. Där är nog det värsta problemet. Kanske bättre om de är magra och rangliga ;)

Vi har en tre åring till salu nu som är grov & redan 172 i mankhöjd. Blir så arg på alla som mailar & frågar om han är inriden. Skriver då att han behöver ytterligare tid att växa till sig, då han beräknas bli minst 175-176. Då hör dom inte av sig mer !!! Har sett massor av hästannonser där dom redan ridit in 2-åringar.........skam på torra land. Inte konstigt att hästarna inte håller så länge idag.
....

Jag skulle nog säga precis tvärtom!!

En häst som ska bli stor behöver ridas in tidigt för att den ska hinna vila så mycket som den behöver!!

En "jätte" skulle jag föredra att få insutten vid 2½ och sedan sutten på och lärd grundläggande hjälper i korta perioder med frekventa och korta viloperioder.

Hellre korta arbetspass med riktigt arbete än att trava runt runt eller skritta i evigheter på lång tygel.

en stor häst behöver lära sina muskler och hjärna att samarbeta på ett sätt som den lilla kompakta inte behöver. De är i allmänhet "fumligare" och valpigare längre.

att låta en stor häst "vila sig i form" är i min mening helt förkastligt. Att låta den "vara ifred" och sedan börja ställa krav på den och utbilda den i samma takt som en mindre häst - fast i högre ålder. Det kan ställa till det rejält med hållbarheten.

Stora hästar behöver tid på sig. Men måste sättas igång tidigt.

anser
Tanten

Håller helt med. Alla hästar, framförallt stora, har större förutsättningar att hålla om man börjar med uppbyggande träning tidigt. Sent tagen är ett skällsord i mina öron. Och det allra värsta är när man rider in en häst sent och tror att man kan gå fortare fram eftersom hästen ändå är äldre...
De veterinärer som jag har diskuterat detta med är eniga om att de bästa förutsättningarna att hålla har en häst som man har börjat vänja vid ryttarens tyngd (och den balansförändring som det innebär för hästen) på vintern när de ska bli tre. Och sen hela tiden i hästens takt och med beaktande av tillväxtperioder gett den en lång och långsam utbildning.
Sen "snabbinridning" är det sämsta ur hållbarhetsperspektivet.
Börja tidigt och skynda långsamt med varierande uppbyggande träning. Och all träning är inte med ryttare på ryggen, tömkörning är ett utmärkt sätt att bygga upp ryggmusklerna utan att belasta dem samtidigt.

Håller helt med. Alla hästar, framförallt stora, har större förutsättningar att hålla om man börjar med uppbyggande träning tidigt. Sent tagen är ett skällsord i mina öron. Och det allra värsta är när man rider in en häst sent och tror att man kan gå fortare fram eftersom hästen ändå är äldre...
De veterinärer som jag har diskuterat detta med är eniga om att de bästa förutsättningarna att hålla har en häst som man har börjat vänja vid ryttarens tyngd (och den balansförändring som det innebär för hästen) på vintern när de ska bli tre. Och sen hela tiden i hästens takt och med beaktande av tillväxtperioder gett den en lång och långsam utbildning.
Sen "snabbinridning" är det sämsta ur hållbarhetsperspektivet.
Börja tidigt och skynda långsamt med varierande uppbyggande träning. Och all träning är inte med ryttare på ryggen, tömkörning är ett utmärkt sätt att bygga upp ryggmusklerna utan att belasta dem samtidigt.
Ja om alla gjorde som du hade vi aldrig haft detta problem. Om det upplevs att stora hästar håller sämre så är det "handhavande fel"
Oavsett när man börjar så borde alla unghästar köras in innan. Då har den en stark utgångspunkt, naturligtvis kan man under tiden vänja honom vid ryttare. Har man slutat att kör in unghästar innan inridning .........

jag har aldrig kört in men vi tömkörde min treåring en hel del innan det blev åka av på ryggen... Upplevde det som mycket positivt då jag satt upp eftersom hon redan var van med stödet i betet...

Nej, "man" har inte det men majoriteten har gjort det. Min tömkördes som 1-åring, kördes in som 2-åring och reds in året hon var 3.

Tyvärr har de allra flesta för bråttom och vill helst ha en "snabbinridning". Och det spelar sällan någon roll att man predikar om hållbarhet, pengarna och det kortsiktiga tänkandet dominerar alltför ofta.
Förr i världen (slutade för 10 år sen) tog jag emot hästar för in och tillridning och du anar inte vad bråttom många hade. Alldeles för ofta fick jag hästar som inte var förberedda och som kom en till två månader innan treårtestet och så skulle man hinna träna visning för hand, löshoppning och få dem trevliga att rida i alla gångarter.
Men de hästarna var ändå inte det värsta, det värsta var de som kom som 5, 6 eller till och med 7-åringar och i bästa fall hade longerats lite, i sämsta fall (en 6-åring) inte ens gick att leda i grimma. Att ingen av de hästarna höll är jag tämligen säker på. 7-åringen skickade jag hem efter några veckor då hon började visa ryggömhet när jag hade suttit på henne några gånger som längst 10 min med mina 47 kilo. Tror aldrig att det gick att göra ridhäst av henne.

Men de seriösa hästägarna hade förstås tömkört och förberett sina hästar ordentligt och skickade dem till mig i perioder, istället för att kräva att hästarna skulle lära sig allt på en gång och sen kunna ta hem dem och rida på dem som om de var färdiga.

Jag tror att det finns många som inte förstår vilken lång förberedelse det handlar om att ha hästarna i form för årgångstävlingar. De ser en massa 5-åringar hoppa höga hinder och tror att det funkar även om man börjar lite sent. Och visst kan det gå att få hästarna att göra det, många lär sig snabbt, men kroppen behöver tiden annars kommer de inte längre än årgångstävlingarna innan de går sönder.

Det må så vara att det inte krävs så mycket av hästen, om bara ägarna kunde ta det till sig. I förlängningen har det gjort att ägarna vill att dom ska kunna lite till för att imponera. Även om det inte krävs att dom går i form så är det ett + i protokollet.
Om alla bara krävde det lilla som testerna kräver så är det igen fara på taket, men tyvärr är det inte så. Hör så många som lämnar in sina hästar inför tre års testet för tillridning från tränar håll. Varför göra det om dom bara ska latja runt lite i några varv & ta några skutt ???????

Sedan som du skriver att dom bara ska skutta över några hinder.......hmmmm. Det krävs en hel del för vissa hästar innan dom sätter det, alla har inte naturliga talanger för att hoppa. Har ett sådant sto som behövt mycket träning för att sätta ett hinder rätt på låg höjd !!!då dressyr är hennes grej.

Sedan sa jag inte att hästarna går sönder av 3-års testet utan det driver på ägarna att utbilda hästarna för mycket för tidigt. Man börjar ju faktiskt innan 3 år , oftast vid 2½ år.
Alla hästar hajar inte travskänkel & galoppskänkeln på en gång som du gör gällande. Det krävs nog några pass för det. Så dom går inte bara några varv i olika gångarter på test dagen, utan vägen dit är olika lång för varje individ !

Men dom behöver inte kunna galopp eller travskänkel. Var har du fått det ifrån? Det räcker att dom bara visar trav/galopp. Inte måste hästen kunna galoppskänkel för att den skall visa galopp. Det går utmärkt att smacka in den i galoppen. Man får inga avdrag för det. Ridprovet är godkänt eller inte godkänt med lite komentarer. Men det är inget som poängsätts. Dessutom är det som sagt frivilligt.

Sen även om man behöver åka och löshoppa kanske en gång i veckan så hinner man med många gånger om man börjar i tid. Då hinner man även lägga in vila när det behövs. Det är nog snarare så att de flesta börjar på tok för sent och då skall man plötsligt knö in en massa träning på väldigt kort tid. Det är däremot inte konstigt att hästarna inte håller för.

Under åren 2004-2009 har jag varit på ca 15 treårs-test. Hästarna har ju varierat i storlek från 152-181 cm, men en gemensam nämnare har varit att alla varit väldigt tunna, några verkligen på gränsen till rejält magra, på ett test i år sa till och med domaren att 2 hästar (från olika ägare/visare) var på gränsen till att få visas. Om den generella trenden är att ha 3 åringar så magra, undrar jag verkligen om dom fått en bra foderstat under sin uppväxt! Jag har svårt att tänka mig att 181 cm hästen som var rejält mager, och dessutom ridits i 3 månader ska hålla i framtiden. Obs ,bara min personliga åsikt.

Det är ju värre. Jag har också svårt att tro att det skulle vara sunt för hästen. Att vara i ett något sånär gott hull är ju ändå minimum för att hästen skall må bra och kunna tillgodogöra sig träningen på ett bra sätt.

Mvh

Tora

svarar många

håller absolut med vad gäller 3-årstestet och kondition. Det är ju inte så att det är 5 språng de hoppar utan ofta blir det betyldigt fler. Sen ska de värmas upp dessförinnan och trava/lösgalopperas ett antal varv. Därefter ska de ridas.
Jag visade 3-åring i mitten av maj i år som fick sin vila under mars för att hon lyckades skada sig. Trots att jag har ridit både ut och i ridhus, tömkört och löshoppat henne varannan dag (inte allt samtidigt ;)) sedan i november så var hon så fruktansvärt trött under ridningen att jag helst hade avstått (andra ägaren ville). Nu har hon i pricip vilat sedan dess.

Man tar oftast inte mer än 6 språng.

Varför i hela friden hålla på med en så ung häst varannan dag? Inte konstigt att den behöver vila sedan.

Har man bra hagar och jämngamla hästkompisar så att dom håller igång lite så brukar den konditionen räcka och bli över till att löshoppa det lilla dom gör på 3-årstestet.

Mvh

Tora

Tror absolut att många skall göra för mycket på kort tid. Det är inte ovanligt att folk tycker att 4 månader är lång tid för förberedelser. Jag har hållt på att förbereda min redan sen hon var 1 år. Då har hon 2 år på sig innan 3-års. Då är det inga som helst problem att få plats med nödvändig vila. Däremot så är ju 3-års bara ett delmål på vägen. Resan är ju lång och avslutas inte med 3-års. Tanken är ju att hästen skall hålla i många, många år.

Sen blir jag lite nyfiken. Ridprovet är väl ganska så nytt på 3-års. Ville folk även tidigare ha sinna hästar ridklara till 3-års?

Mvh

Tora

Fast ridprovet är inte obligatoriskt utan man kan välja att endast visa hästen för hand, fast då får man inget diplom.

Ridprovet fanns även de sista två åren jag körde min verksamhet, treårstestet är sig likt sen det infördes i nuvarande form, 1999. Men det hände att man fick fyraåringar som inte var inridna och skulle vara klara till kvalitén på några månader. Och då skulle man hoppa 1.20-hinder uppsuttet, man körde samma modell som löshoppningen fast med ryttare.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Har en kille född -05 som är 174 i mkh. Han reds in som 2,5-åring, visades på 3-årstestet, fick sedan 3 månaders långvila på bete och reds sedan 2-3 dagar/veckan fram till december då han fick 1 månad vila. Reds sedan 3-4 dagar/veckan fram till Maj då han fick 2 månaders vila på bete och nu säts han igång i samma tempo som innan betet. Han har nu bara växt 1 cm på ett år från att tidigare växt supersnabbt och alltid varit stor för sin ålder. Han har under sina växtperioder sett kantig ut, och under icke-växtperioder sett väldigt fin ut i kroppen. Tyvärr går ju inte växtperioden att förutspå så man får helt enkelt möta upp med foder så gott man kan. Han får dock hög mängd väldigt kvalitativt foder, uträknat av professionel person under flera perioder då arbete och viloperioder skiftat.

Min tränare med många års unghästerf. anser att det är bättre att en stor unghäst motioneras varierande på varierat underlag och att det är till fördel att den inte är allt för tung så länge den växer, för att skona skelett och leder. Lite belastning är nyttigt, bland annat för att motverka osteoporosutv.

*kl*

Nu har jag inte en "vanlig" ridhäst, utan en annan storväx ras, ardenner. Men dom kör jag in som två åringar, helst och kör lite med mycket vila. Jag har precis köpt en tvååring som är 155 nu och väger minst 600kg. Henne ska jag köra in nu i höst så sakta. Hon kommer att bli stor och för att dom ska bli hållbara så lite belastning under tillväxt gör ett hyffsat skelett iaf.

Min andra stannade på 155 men grov. Hon ligger nog på tonnet nu. Men kördes in som tvååring och sen som treåring börjades rida lite. Hon har ju visserligen aldrig gjort ett "riktigt" arbete, men hon har ju inte bara stått.

Som många sagt så är bra grovfoder det viktigaste och till dessa som ska sätta mycket muskler så är ett högt proteinvärde inte illa. Mina två äter 500kg hö/veckan..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
370
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
12 514
Senast: Marita73
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 190
Senast: fridshem
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 464
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka