Stort lastproblem

P

_Pandora_

Mitt femåriga sto gillar inte att bli lastad! Jag tror inte att hon är rädd för vi åker ca en gång varannan vecka och hon är helt avslappnad när vi väl är på väg. Det har hänt någon gång att hon gått in efter någon minut men för det mesta tar det MINST en halvtimme. Hon är den envisaste hästen jag varit med om, en gång stod vi i över fyra timmar innan hon gick in. Vi har använt oss av olika tekniker, i början stod vi bara och lockade in henne, när det efter ett tag inte hjälpte fick vi börja använda linor (och självklart mutor och beröm) men det känns som inget går, tillslut är det som hon bestämmer sig och klampar rakt in.

Vi misstänker att hon bara inte gillar att åka transport och efter som hon alltid går in mycket snabbare (men som sagt minst efter 20 minuter) tror vi inte att hon kan vara så rädd. Hon har även alltid med sig en hästkompis i transporten! Hon sparkar mot linorna och backar bakåt, nu på sista tiden har hon även börjat kasta sig bak när hon är helt inne :eek:

Snälla, har ni några tips eller råd att dela med er??

Sv: Stort lastproblem

Det är träning som gäller! Försök och lasta flera gånger i veckan utan att åka ngn stans,ge gärna hennes kraftfoder i transporten.Om lägger ridningen på is ett par veckor och bara tränar lastning så får man en lättlastad häst sen,man måste ta sig tid och verkligen gå in för det så går detr bra,ej vara stressad!

Hästar är vanedjur. Om man är trygg själv o använder sunt förnuft i både lastning o körning blir det ingen otrevlig sak.

Att köra 2 st. är inte alltid bra om hästen vill stå brett.
sen får den andra inte vara dåligt föredöme.

Tycker som Sthu o A o O är att aldrig försöka att dra in hästen eller att försöka hålla emot om hästen kastar sig bakåt. Gå in igen bara.

Vi tränar ofta flera gånger i veckan men det verkar inte gå in i huvudet på henne att det inte är farligt :(
Hästen som hon åker med är hennes bästis som är supersnäll att lasta. Vi har även åkt själva med henne men det hara bara gått änne värre. Denna vecka ska vi testa att lasta henne varje dag så får vi se om det hjälper.

Några fler tips??

hej! mitt sto gör likdant. hon tar 3 steg upp på rampen ställer sig där o väntar på.. ja vad vet jag:confused: vi lägger skivade morötter som en parad längre och längre in i trailern. längst fram är där en krubba i för bommen som innehåller äpplen, morötter och havre.

men det funkar inte så ofta för hon är JÄKLIGT smart. under sommaren som gick körde vi in transporten i hagen och ställde den där. hon fick frukost och kvällsmat i trailern och hon fick gå upp dit själv om hon ville ha sin mat!
altså hon fick lära sig själv.
en gång när vi skulle i vär var hon ju medveten om, att transport betyde mat, så vi gav henne ingen kvällsmat och på morgonen gick hon rakt in i transporten.. och som vanligt var havre krubban där! det tog bara en minut!!
(annars brukar det ta 5 timmar utan resultat)

Istället för att "svälta" hästen kan man övningslasta den vid ordinarie mattid-

hej! mitt sto gör likdant. hon tar 3 steg upp på rampen ställer sig där o väntar på.. ja vad vet jag:confused: vi lägger skivade morötter som en parad längre och längre in i trailern. längst fram är där en krubba i för bommen som innehåller äpplen, morötter och havre.

men det funkar inte så ofta för hon är JÄKLIGT smart. under sommaren som gick körde vi in transporten i hagen och ställde den där. hon fick frukost och kvällsmat i trailern och hon fick gå upp dit själv om hon ville ha sin mat!
altså hon fick lära sig själv.
en gång när vi skulle i vär var hon ju medveten om, att transport betyde mat, så vi gav henne ingen kvällsmat och på morgonen gick hon rakt in i transporten.. och som vanligt var havre krubban där! det tog bara en minut!!
(annars brukar det ta 5 timmar utan resultat)

SMART! Lite kul också. Måste pröva.

Kram Lena

Hej ja tkr att du ska ha en trailer där det e front last å få hästen att inte tänka bakåt utan få henne att gå igenom bara några ggr, sen när det funkar så kan du få henne att stanna stå still ett tag å sen gå ut igen. Arbeta henne från marken så hon vet att det e du som bestämmer, å det tar tid med lastning ja vet, min va med om en olycka när hon fluttade till mig 5 timmar stog ja en varm sommardag den sista halvtimmen fick ja henne att gå in, alla dom andra timmarna stog hon med 2 ben på rampen, dan eftre 4 ra timmar, nu går hon på derekt. du måste bara övertyga din häst att det inte e farligt å den måste lita på dei:)
lycka till

Hej hej!!

Hade samma problem!!

Några tips!

Man kan lägga en tröja och knyta den runt huvudet och sedan snacka med hästen och "lura" henne. Sen när man kommer fram till transporten och hon ska upp och om hon stannar. så kan man då lyfta en hov i taget. Man får vara lugn och prata med hästen så man inte blir sparkad och den inte blir rädd.

Ett annat tips är att istället för att lägga linan bakom rumpan. Så kan man spänna linan i transporten och sedan bara hålla de som två linor rakt ut. och senare om hästen inte är rädd för linan så kan man sakta bara lägga lite stöd på rumpan. min häst sparkade också innan mot linan och började slänga sig när hon var på transporten. Men nu har hon börjat bli rätt duktig. Ska lasta henne imorgon för ja ska träna undrar om det går bra (A) Får hoppas på det bästa :D

Man tränar på att hästen ska ha förtroende för en o följer med överallt.
Om man är osäker så säger man ju att det är läskigt.
Var bestämd-Nu ska vi bara gå in!

Tillägg en liten jämförelse:
Om man vill hoppa ett hinder så går det inte att bli passiv eller t o m stanna hästen framför hindret- om man vill hoppa över. Eller kliva av o lyfta ett ben i taget över hindret.

Hej hej!!

Hade samma problem!!

Några tips!

Man kan lägga en tröja och knyta den runt huvudet och sedan snacka med hästen och "lura" henne. Sen när man kommer fram till transporten och hon ska upp och om hon stannar. så kan man då lyfta en hov i taget. Man får vara lugn och prata med hästen så man inte blir sparkad och den inte blir rädd.

Ett annat tips är att istället för att lägga linan bakom rumpan. Så kan man spänna linan i transporten och sedan bara hålla de som två linor rakt ut. och senare om hästen inte är rädd för linan så kan man sakta bara lägga lite stöd på rumpan. min häst sparkade också innan mot linan och började slänga sig när hon var på transporten. Men nu har hon börjat bli rätt duktig. Ska lasta henne imorgon för ja ska träna undrar om det går bra (A) Får hoppas på det bästa :D

min häst går omkull när hon inte ser något hennes ballans ligger väl vid ögonen:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 903
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar