Stort dilemma.

Tindrande

Trådstartare
Jag har ett dilemma, som jag känner att jag behöver lite hjälp med. Vill inte ta fel beslut men vill ändå min hunds bästa.
Så till saken.
Har en Yorkshireterrier på snart två år. Hon är väldigt speciell på flera plan. Nu är det så att jag ska ut på praktik i totalt 20 veckor. Planen har varit/är att min syster ska vara hundvakt. Problemet med det är att hon är allergisk och då Tindra måste vara i hennes lgh så kan det bli jobbigt för henne, speciellt då hon varit dålig på sistone fått öka medicinering osv. Alternativet till det är att ha henne hos föräldrarna i Piteå dvs drygt 20 mil härifrån. De har redan två hundar och att dessutom ha Tindra blir jobbigt för dem (lgh i stan).
Jag vill inte att jag och hunden ska vara till belastning för någon så denna situation känns svårt löst. Så jag undrar om ni kloka bukare har något tips på detta eller om det enda jag kan göra är att låta henne somna in, då omplacering inte är ett alternativ.

Annan hundvakt - jovisst, måste hitta en som i så fall inte har hund då Tindra inte klarar av andra hundar bra, hon kan inte "läsa" andra hundar. Samt att jag är student och går precis runt varje månad, har inte råd att betala något.
Hunddagis - går bort. Se ovan. Samt att det krävs bil för att komma dit.

Sen om jag tänker på framtiden... I sommar kommer jag med största säkerhet jobba heltid, så även min syster. Då kommer jag att kunna ha henne i Piteå dock, för då bor föräldrarna i stugan och då spelar en extra hund inte så stor roll. Men sen då, jag kommer ju alltid jobba och har valt en karriär som omöjliggör att man åker hem på lunch.

Hjälp, mig att komma fram till en lösning!! :confused: :confused:
 
Sv: Stort dilemma.

Ge bort henne då. Det finns alltid en galning eller två som tar emot en hund i nöd. KÄnns ju tråkigt att hon ska avlivas för att du kommer på att du ska jobba också... Jag trodde aldrig att jag skulle hitta ett nytt hem till min knäppa hund, men det fanns ett! (ÄVen om hon inte bor där, så vet jag att de finns...)
 
Sv: Stort dilemma.

Du kan inte skaffa dig en dagmatte? Det finns säkert människor som kanske är pensionärer, studerande eller av andra orsaker är hemma mycket som säkert skulle tycka det var jätte roligt att få sällkap av din fina hund?
 
Sv: Stort dilemma.

Omplacering är som sagt inget alternativ, hon har haft det svårt nog innan hon kom till mig. Så kommer att ta bort henne om jag inte hittar nån annan lösning. Men som sagt vill se om jag hittar något annat alternativ innan jag tar det beslutet. Hon är ju faktiskt min prinsessa :love:
Men jag känner mig som en dålig matte som inte klarar av att erbjuda henne det bästa.
 
Sv: Stort dilemma.

Om du nu vet med dig att du kommer ha svårt att ha hund i framtiden, så skulle jag gjort som Brandgul skriver, fast jag hade inte gett bort henne till en galning ;)
 
Sv: Stort dilemma.

Om man bara hittar nån som passar. Vars hittar man dem?? Hade världens gulligaste tant som tog hand om henne där jag bodde förut, men här har jag inte hittat någon än.
 
Sv: Stort dilemma.

På vad sätt tror du hon inte klarar en omplacering? Ofta klarar de mer än man tror, är bara matte/husse som inte tror det ;)
 
Sv: Stort dilemma.

Hon är omplacering från början. Föddes med all sannolikhet på den "hundfarmen" i Värmdö som upptäcktes för ett tag sedan. Så alltså noll socialkontakt som liten. Flögs upp till sundsvall som två månadersvalp till en mamma med två döttrar. Noll social träning och de visste inte hur man tog hand om en hund på bästa sätt. Som sex månaders livrädd tjej kom hon till mig och min dåvarande sambo. Hon satt i ett hörn och skakade i ett par dygn innan hon började ty sig till oss. Det tog ett år innan hon började låta mina vänner ta i henne och andra hundar klarar hon fortfarande inte av. Om jag är för högljudd då jag tex. diskar (slammer osv) så börjar hon direkt "skaka" och blockera... och då har hon ändå blivit MKT bättre. Kan fortsätta hur länge som helst med att rabbla saker hon inte klarar och vilka hon klarar hyffsat.

Så nej kommer inte att leta nytt hem till henne.
 
Sv: Stort dilemma.

Jag vet EN tjej som älskar småhundar och som skulle klara av henne utan bekymmer, men hon bor i Linköping...

Hon hade ett vrak i 9 månader och gjorde den hunden till en riktig goding.

//E
 
Sv: Stort dilemma.

Men jag vill fortfarande inte hitta ett nytt hem till henne. Jag vill hitta en lösning så att jag kan ha henne kvar hos mig!

Är det ingen som har tips på hur man på bästa sätt hittar en seriös dagmatte?? eller liknade...
 
Sv: Stort dilemma.

Jo, jag föstod det.

Det lättaste sättet att hitta en dagmatte är att leta, leta, leta. Ett tips är faktiskt att söka dig till en pensionärsförening, det hittar du i din telefonkatalog.
Förklara din sits och fråga snällt om någon vill ha sällskap på promenader och i sin vardag.
De flesta pensionärer är ändå bara hemma och går på några såna här aktiviteter i veckan.

Annars brukar det finnas grupper inom kyrkan som också drar till sig äldre, lite ensamma människor som vill ha sällskap.

//E- jobbar inom kyrkan och träffar några damer som är dagmattar åt olika småhundar
 
Sv: Stort dilemma.

Hur klarar hon av en dagmatte då?

Fast jag förstår ditt dilemma. Men om hon inte klarar av att få nytt hem, hur klarar hon då av att gå till en dagmatte då och då?
 
Sv: Stort dilemma.

Det vet jag inte föränns jag provat... Risken är att hon inte klarar det. Men chansen är större om det inte finns andra hundar där. Katt skulle gå bättre, hon älskar katter :D
 
Sv: Stort dilemma.

Nu kommer jag bara med olika råd, så ta det inte som kritik.
Det kan inte vara så att hon egentligen skulle fungera bra med andra hundar, eftersom hon tydligen bott med bara hundflock förut? Vad tror du?
 
Sv: Stort dilemma.

Skulle du ha bott i Piteå jämt och skulle jag ha haft mer tid skulle jag mer än gärna ställt upp. :)
Men hoppas du kan lösa det på något sätt. :) Sätt ut en annons kanske?
 
Sv: Stort dilemma.

Hon klarar av föräldrarnas hundar, mkt pga att hon har fått hjälp av oss människor att vara med dem dessa hundar har även insett att man måste låta henne vara ifred för annars blir hon arg eller husse/matte... Provade sammanföra henne med pojkvännens familjs ena Storpudel - det slutade med att hon var jättestressad och försökte komma undan samt att hon kissade ner sig i stressen. Under julen var det totalt fem hundar och Tindra klarade inte av att de skulle vara "på" henne så vi fick separera dem åt. Även då blev hon blockerad samt kissade då de var för "på" henne.
 
Sv: Stort dilemma.

Kommer att sätta upp en lapp i tvättstugan (enda gemensamma utrymmet där jag bor) Detta som första försök att hitta en lösning.
 
Sv: Stort dilemma.

Kan du inte sätta upp fler lappar på andra sällen där hundkunniga kan tänkas finnas?
Zoo-center, Granngården (Många pensionärer), Loobo m.fl.
Hoppas du hittar någon!
Ska höra mig för med några kompisar i stan!
Skulle det röra sig om dagtid eller?
 
Sv: Stort dilemma.

Skulle vara snällt om du frågade runt. Bor på Carlshem så det är ju inte jättecentralt ändå. Ja bara dagtid.

ska prova sätta upp lappar lite runt om i området. sen är det väl bara vänta och se.
 
Sv: Stort dilemma.

Jag tycker inte det är ett alternativ att ha i hjäl en frisk tvåårig hund för att man inte kan hitta hundvakt i ett halvår. Lösningar finns alltid om man kluyrar tillräckligt. Kan hon intr följa med på praktik?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 776
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Min hund dog idag. Vi var ute på promenad och plötsligt kunde hon inte gå. Jag bar hem henne och hon slutade andas medan jag satt i...
2
Svar
39
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag de senaste månaderna försökt att skaffa en vuxen hund. Jag har letat på Facebook och blocket utan lycka. Om jag får svar så blir jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 049
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp