Större rörelser!

F

FTW

Hur får man fram större rörelser hos hästen - större bogrörelser, mer lyft och energi.
Träningstips önskas!

Sv: Större rörelser!

Håller med

Till TS
När man kommer till balans via avslappning och rakriktning så kan hästen röra sig med sin fulla potential.:)

Med korrekt ridning så ökar denna potential i och med att hästen blir starkare, och man kan få mer schwung - rörlighet

Ööööh - lösgjordhet är väl själva poängen med dressyr?
Jag får inte stora rörelser ändå, hur lös och ledig hästen än blir ...:confused:

Då är den inte rak. man kan också som ryttare "störa" sin häst (utan att veta om det eller mena det - jag är en av dessa!) så att rörelserna inte kan "komma ut".

Sen är inte alla hästar gångartshästar heller. Men alla hästars gång kan förbättras!

Skulle nog lägga till energi.

Riktiga halvparader o hästen blir på G.

Även galopp ute i skogen blir de bra av.

Häldsningar från Claire.

"All riders are crooked"

Det är väl när man kan hantera sin krokighet som man kan få till den där stora gången. Det funkar väl ungefär ibland :D :o

Citat från Kottas;
"How can you expect to control your horse - when you can't control your own body"

Tänkvärt

Jag ser att du ville ha konkreta tips.

Problemet är att för att få en stor gång måste hästen sätta rätt muskler. Det gör den om den arbetar i balans. Så gruden läggs redan det första året av ridningen.:idea:

Om hästen arbetas fel lite framtung, sänkt rygg etc, så sätter den fel muskler. :o
Att de finns hindrar inte så mycket i sig, men tränade muskler blir också korta muskler och kommer senare att hindra den större gången. :crazy:

Så galopp i skogen i balans - fullkomligt lysande.
Galopp i skogen utan korrekt balans gör mer skada än nytta.:smirk:

All träning är ett "babystep" på väg mot slutmålet - samling.
Först måste hästen hitta sin balans i en takt och tempo den klarar av att hålla takten ren i.
Den orkar hästen i en lugn galopp, men går det för fort så hamnar tyngdpunkten för långt fram och takten går förlorad och nu börjar andra muskelgrupper jobba istället.

Det första två *babystepen* i hästens träning skapar självbärighet,
Dessa två handlar egentligen om - takt och avslappning och balans i meningen rakriktning.
För att komma dit så måste man som Jacko skriver ha en bra egen balans och kroppskontroll som ryttare.

Därför är det omöjligt att lära sig rida utan en bra instruktör, som kan lära ut kroppskontroll, och som ser vad man gör för fel :crazy:

Vad som hindrar en att lyckas.
För det är snarare något som hindrar - än som fattas...

Senast ändrad:

Susan skrev:
Välkommen tillbaka.
Var har du hållit hus?

Så galopp i skogen i balans - fullkomligt lysande.
Galopp i skogen utan korrekt balans gör mer skada än nytta.:smirk:

Om det inte är sken o ryttaren inte stör / drar o fixar o donar så är det bra.

Om hästen dessutom kan byta galopp för hjälpen i kurvorna så blir det än lättare att hålla balunsen.;)

axel skrev:
Var har du hållit hus?

Jag tröttnade på detta ständiga tjatter från en och annan använare som bara tjaffsar hela tiden.

Du har ju själv skrivit att du inte har någon impulsion.....
Hur kan du då veta?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka