större hovar bak.

Tjorvis

Trådstartare
Är det väldigt ovanligt att hästar har större bakhovar än framhovar?
Jag var nämligen på väg att köpa nya skor till min häst och dubbelkollade storleken, och sa högt för mig själv treor bak och tvåor fram. Då tycket en i stallet att det var mycket konstigt.
För att tillägga så har min häst även bakskor runtom, eftersom att framhovarna inte är speciellt runda till formen.

Sv: större hovar bak.

framskor på hästen brukar väldigt vanligtvis vara ca 1/2 storlek större än bak. av den naturliga anledningen att hästar bär sin vikt till ca 60% på framdelen rent naturligt.

För mig är det tvärtom, vår häst har otroligt runda hovar runt om så även i bak alltså. Han har dessutom lika stora hovar runtom.

Generellt brukar framhovarna vara rundare i formen samt något mer belastade/större än bakhovarna.
Men det är klart att det finns "avvikelser". Vi människor kan ha olika stora fötter. Platta fötter. Höga fotvalv...you name it..

Betyder inte att man är felskapt bara olika:D

Jag var nämligen på väg att köpa nya skor till min häst och dubbelkollade storleken, och sa högt för mig själv treor bak och tvåor fram. Då tycket en i stallet att det var mycket konstigt.
För att tillägga så har min häst även bakskor runtom, eftersom att framhovarna inte är speciellt runda till formen.

Jag jobbar som hovslagare och stöter på det lite då och då. Inget att hänga upp sig på...

Nä jag har inte brytt mig nånting. Började mest fundera om de var väldigt ovanligt med tanke på min kompis kommentar. :-)
för mig räcker de att han är frisk och funkar perfekt inom ridningen. :-)

Jag tycker det är underligt att hästägaren måste köpa skorna själv..och lite varningsklocka när du förutom det säger att hästen har trekantig form på framhovarna.
Frågan man ställer sig är om det är den sk hovslagarn som gjort hovarna så eller om hästen genetiskt har konstig hovform fram?
Beträffande större storlek bak än fram säger jag inget om eftersom man ibland kan va mer generös med utlägg bak än fram.

En seriös hovslagare låter inte hästägaren köpa skorna själv!!
Risken är stor om hästägaren köper fel att den sk "hovslagarn " blir än mer styrd att forma hoven efter skon,och inte tvärtom som är brukligt.:nailbiting:

Hmm. Jag köper alltid skorna själv. Och min hovslagare är seriös. (jag måste väl inte köpa själv, men gör jag det så vet jag ju att de blir de skor som vi kommit överens om osv. att det blir de som de var tänkt om inte byts ut för att de var slut eller ngt!)

Och jag har ALDRIG behövt köpa skor själv. Inte till de hovslagare jag haft de senaste 10 åren, och inte heller till de hovslagare som vi hade för 30 år sedan. Är det verkligen vanligt?

Har heller aldrig stött på det, trots en hel uppsjö med olika hovslagare genom åren.
Däremot har hovslagaren bett mig köpa en låda skor åt honom när jag ändå var i affären. Vad gör man inte för sin hovis? :D

Jag har haft tre st under sju år och har köpt skorna själv. Måste kanske som sagt inte det, vet att vissa andra med samma hovslagare aldrig köper skor själv. Men jag vill gärna vara involverad och att vi diskuterat och bestämt vilka skor vi ska använda tillsammans. Sen köper jag dom så de finns när han kommer och skor. Även brodd och vilka sulor jag/vi tillsammans bestämt ska användas.

Självklart betalar jag inte dessutom hovslagaren för skor så det blir dubbelt ;)

min har inte alla modeller av skor.. mest standard skor. Jag använder skor med tvärtå eller guldskor. Tycker även att det är lite kul att engagera sig och välja och köpa skor, man blir som mer insatt och kunnig på vad de finns för skor när man står i affären och letar :) Sen kan man fråga hovslagaren om man sett något intressant eller konstigt ;P

Jag tycker det är underligt att hästägaren måste köpa skorna själv..och lite varningsklocka när du förutom det säger att hästen har trekantig form på framhovarna.
Frågan man ställer sig är om det är den sk hovslagarn som gjort hovarna så eller om hästen genetiskt har konstig hovform fram?
Beträffande större storlek bak än fram säger jag inget om eftersom man ibland kan va mer generös med utlägg bak än fram.

Risken är stor om hästägaren köper fel att den sk "hovslagarn " blir än mer styrd att forma hoven efter skon,och inte tvärtom som är brukligt.:nailbiting:

ja verkligen...... vet inga etablerade hovslagare öht som förväntar sig/vill att kunderna ska köpa sina egna skor. vad är det för upptåg?

Men, hur vet DU vilka skor hästen ska ha? Det litar jag ju på att den utbildade hovslagaren förstår sig på...

Men om kunder har ett behov av en viss typ av sko, köper vår hovis den själv.

Tvärtemot. Framskorna brukar vara större.
Men min nordsvensk har fyror fram och femmor bak.

Jag köper skor själv då min hovslagare mest skor travhästar och inte har ridhästskor i lager.

Men, hur vet DU vilka skor hästen ska ha? Det litar jag ju på att den utbildade hovslagaren förstår sig på...
Vi diskuterar tillsammans om vad som kan vara en bra lösning och vilka skor vi ska använda och varför. Och det är ju inte så att jag är mer dum än att jag kan komma ihåg namn, modell och storlek på skorna när jag går in på hästshopen. (i annat fall brukar jag ringa honom när jag är där) :)

Liknande trådar

Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 088
Senast: Soffan74
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 248
Senast: mily
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
Hästvård Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett...
2
Svar
22
· Visningar
2 482
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka