Störningar på dressyrtävling (utbruten ur Dressyrsnack)

ginnies

Trådstartare
Dessutom var tydligen någon missnöjd med att min pyttehund sov i mitt knä när jag dömde. Orkar inte alltså. (Bilden är mellan klasser, när jag dömer ligger han i knät)
Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten.
Ja du tycker säkert jag är otrevlig men jag tror de flesta reagerar på det , även om det bara är jag som skriver det.
 
Har varit iväg och dömt i helgen och är så himla kluven inför domeriet. Tycker att det är jättekul med kidsen och tar alltid tid på mig att skriva mycket på allmänna och lyfta det positiva. Fick jättefin feedback från flera ryttare och det är jätteroligt! Men. Blåste ut ett häst för den gjorde nåt knas i ett upptag genom ett hörn och blev ordentligt halt genom kortsidan. Naturligtvis skapade det massor av besvikelse hos hela teamet runt hästen och jag får ångest över att gjort dom besvikna. Hästen var ok ute på framridningen sen men vad skulle jag göra? Låta den halta vidare och hoppats att den skulle bli bra? Det är inte heller rimligt men skit att det är så jobbigt att behöva ta dom där besluten. Jag fattar att det finns massor av domare där ute som bara blundar och ser åt ett annat håll när de ser felaktigheter. För hvete vad utsatt en känner sig.

Dessutom var tydligen någon missnöjd med att min pyttehund sov i mitt knä när jag dömde. Orkar inte alltså. (Bilden är mellan klasser, när jag dömer ligger han i knät)
Visa bifogad fil 155369
Det är väl inte så konstigt att folk reagerat på att hunden är med? Jag tror säkert att din hund varit still och inte stört, men som tävlande med häst som redan är rädd för det mesta inne på banan (inklusive domaren) så skulle det kännas väldigt tråkigt att få in ytterligare en grej som hästen kan bli skrämd av.
 
Det är väl inte så konstigt att folk reagerat på att hunden är med? Jag tror säkert att din hund varit still och inte stört, men som tävlande med häst som redan är rädd för det mesta inne på banan (inklusive domaren) så skulle det kännas väldigt tråkigt att få in ytterligare en grej som hästen kan bli skrämd av.
Är ju inte ovanligt att man får ha hund på läktaren dock? Så att domaren har en hund som ligger i knät är ju inte hela världen.
 
Är ju inte ovanligt att man får ha hund på läktaren dock? Så att domaren har en hund som ligger i knät är ju inte hela världen.
Jag tycker inte riktigt att det är samma sak. Men om det är ok för förbundet att domare har hundar i knäet så får man ju acceptera det som tävlande såklart.
 
Som sagt kluven kring helgen. Jag själv blir inte störd av en hund varken på läktare/framridning/i domarens knä. Har ridit WE-tävling där domaren står med hund i koppel mitt på banan utan att jag knappt reflekterat över det. Har haft hunden med varje tävling jag dömt i år och hade oftast med min förra hund också. Tror faktiskt de hästar som reagerade på domarbordet i helgen mest gjorde det för att det var stort, upphöjt och hade stor blå duk över. Hästarna var precis lika känsliga när den andra domaren dömde. Men men, många vill helst att dressyrprogram ska ridas i en bubbla helt utan yttre faktorer såklart.

Har pratat med min utbildare om utblåsningen och fått gott stöd åtminstone.
 
Förstår inte vad problemet skulle vara? Så länge den bara ligger i knät så stör det ju knappast?

Fast du kan aldrig veta 100 med en hund, du kan aldrig 100 garantera att den inte rör sig eller låter och om då något ekipage är intill och om den hästen blir rädd så är det olyckligt och orättvist.
 
Är ju inte ovanligt att man får ha hund på läktaren dock? Så att domaren har en hund som ligger i knät är ju inte hela världen.
Och det är faktiskt inte ovanligt med hundbråk på något sätt som då drabbar kanske bara en ryttare som då kanske får ritten förstörd.
 
Men men, många vill helst att dressyrprogram ska ridas i en bubbla helt utan yttre faktorer såklart.
Nja , inte riktigt så tänker jag- ryttarna -de flesta då- vill rida med så rättvisa faktorer som möjligt.

Jag har sett bebis i sele hos skrivaren, jag hade blivit vansinnig om barnet började skrika bakom skrivarens jacka o ritten blivit förstörd. Det hade jag inte blivit om barnet hade börjat skrika>/ skrek för alla ryttare. Det är skillnaden.

På en blåsig utetävling förra året så kom tävlingsledaren i klubben på att sponsor"affischen" modell större och i tyg ( som fladdrade)skulle sättas upp under en paus mitt i klassen. Gör man så? Nej för hälften skulle då få rida ,med fladder intill och nära dressyrbanan. Försöka göra lika för alla.
 
Och det är faktiskt inte ovanligt med hundbråk på något sätt som då drabbar kanske bara en ryttare som då kanske får ritten förstörd.
Är det verkligen vanligt? Har nog aldrig sett det på en dressyrtävling och ännu mindre nåt involverat hund som stört ekipage på tävling. Sen är min hund pytteliten så om han skulle röra sig är det väldigt enkelt att hålla honom stilla.

Självklart ska det vara lika för alla och i helgen har det definitivt varit det. Hade köpt ett klagomål OM det varit en incident, men det har det inte varit i närheten av att vara.
 
Och det är faktiskt inte ovanligt med hundbråk på något sätt som då drabbar kanske bara en ryttare som då kanske får ritten förstörd.
Fast om det inte är ett jätteljudligt bråk så får man väl konstatera att hästen inte är tillräckligt tränad för uppgiften. Att träna för tävling borde väl rimligtvis innebära att man också tränar på de störningar som kan förekomma på en tävlingsplats.
 
Fast du kan aldrig veta 100 med en hund, du kan aldrig 100 garantera att den inte rör sig eller låter och om då något ekipage är intill och om den hästen blir rädd så är det olyckligt och orättvist.
Ska man ut och tävla får man faktiskt leva med att man inte kan kontrollera omgivningen till 100%.

Du vet ju inte heller om någons telefon kommer ringa, om någon tappar kaffekoppen på läkaren eller någon unge börjar gallskrika heller. Tråkigt om det sabbar för en - men det är en del av livet. Miljöträna mer till nästa gång bara 🤷‍♀️
Helt rättvist kommer det aldrig bli, så är det bara.
 
Angående hunden vid domarbordet så tror jag inte ens att jag hade sett den 😅 Däremot OM den hade skällt, rivit bordet eller något liknande så hade jag nog blivit överraskad och störd i ritten.
Tänker att jag hade inte haft något att protestera mot det "i förskott" så att säga (för oddsen att jag ens hade sett det hade inte varit höga), utan mer om något hade hänt...
 
Allmänt om hund/andra distraktioner så tänker jag att förmågan att klara av sådant är högst relevant i dressyr, så jag ser nog inte problemet? Visst om hunden hade skällt eller gjort något, vilket den inte gjorde. Men om man ser till dressyrens ursprung så blir det snarare märkligt att utföra tävlingarna i en skyddad miljö, när grejen är att kommunikationen ska fungera även under svåra förhållanden. Självklart att det kan "förstöra" för en del ryttare, men det hade det inte gjort om inte kommunikationen hade brustit.
 
Jag är nog ganska team ”hästarna får tåla lite”, jag kan tycka att det är tramsigt ängsligt på dressyrtävling ibland 😆. Det ska vara andäktigt tyst och smygas på läktaren och minsta prassel så döööör hästen. Jag kan tycka att det är bättre att det är allmänt slamrigt för då sticker det inte ut om något litet händer.
 
Jag tycker inte riktigt att det är samma sak. Men om det är ok för förbundet att domare har hundar i knäet så får man ju acceptera det som tävlande såklart.
Det finns ingen möjlighet, tror inte det anses respektfullt mot vare sig förbundet, arrangör eller tävlande att ta med hund när man dömer o ha i knäet, eller för den delen intill-bara den sover.

@Fiorano , när du nu ringde din domarutbildare så antar jag att du frågade om hund i knäet när du dömer och jag blir förvånad om hen genom sig, säger att det är helt ok från förbundets sida.
 
Jag är nog ganska team ”hästarna får tåla lite”, jag kan tycka att det är tramsigt ängsligt på dressyrtävling ibland 😆. Det ska vara andäktigt tyst och smygas på läktaren och minsta prassel så döööör hästen. Jag kan tycka att det är bättre att det är allmänt slamrigt för då sticker det inte ut om något litet händer.
Fast hur kan du tycka att ha hund i knäet hör till team "hästarna får tåla lite"? Det har inte med läktaren att göra.
 
Fast hur kan du tycka att ha hund i knäet hör till team "hästarna får tåla lite"? Det har inte med läktaren att göra.

Nu tävlar jag ju inte, men jag förstår verkligen inte varför ens häst överhuvudtaget skulle bry sig om att det finns en hund i närheten sålänge som den inte står och vrålskäller? Eller blommor som ändras... Då behöver man ju gå back to basics och miljöträna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 130
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 659
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 822
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp