Står rätt högt i Älvkarleby redan nu.. uschTydligen är landets högsta kraftverksdamm, Trängslet, full och de behöver släppa ur rejält.
Påverkar bl.a. Siljan och en massa sjöar nedströms innan älven når Älvkarleby.
Känns otäckt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Står rätt högt i Älvkarleby redan nu.. uschTydligen är landets högsta kraftverksdamm, Trängslet, full och de behöver släppa ur rejält.
Påverkar bl.a. Siljan och en massa sjöar nedströms innan älven når Älvkarleby.
Känns otäckt.
Så länge du inte har något problem med att det kommer vatten baklänges in i huset hade jag i det läget avvaktat. Mest troligt att systemet är överbelastat och att det löser sig med lite väntan.Har ringt kommunen nu. Svaret är ”jo det kan väl bli överbelastat vid detta väder men du får ringa en VVS-firma. Det kan ju vara problem på det ”stora” nätet också”, det beror ju på om det är hos dig eller utanför”.
Eh jaha?
Är ju så jag börjar fundera på om hästarna kan få fuktskador av att stå uteDet regnar som faaan här (sydvästra Västra götaland). Har regnat 13mm sedan igår, har det här att se fram emot:
Visa bifogad fil 125352
![]()
Mina går på lösdrift men tänkte nog ta in idag ändå, kratsa hovarna och ställa på box ett par timmar. Har spån inne och torv i ligghallen.Är ju så jag börjar fundera på om hästarna kan få fuktskador av att stå ute.
Nix, dom muterar till sjöhästar bara och simmar ivägÄr ju så jag börjar fundera på om hästarna kan få fuktskador av att stå ute.
Oh, kalas!https://www.lightningmaps.org/
Där kan du se historik genom att klicka på kalendern och välja dag.
Tvärt emot vad många ägare tror så är hästar vattentätaÄr ju så jag börjar fundera på om hästarna kan få fuktskador av att stå ute.
Fast du skulle sett min shettis och min haflinger i söndags. Shettisen hade ofodrat regntäcke, och haflingern var "naken" som hon brukar vara. De frös så de skakade - båda två...Tvärt emot vad många ägare tror så är hästar vattentäta
Ja, kyla är inget vidare men bara regn klarare de flesta.Fast du skulle sett min shettis och min haflinger i söndags. Shettisen hade ofodrat regntäcke, och haflingern var "naken" som hon brukar vara. De frös så de skakade - båda två...Visserligen är hästar vattentäta, men låga temperaturer, ösregn och isvind kan knäcka även den mest härdiga individ...
Jag tror att det till stor del är blåsten som ställer till dig, i kombination med tunna sommarpälsar.Ja, kyla är inget vidare men bara regn klarare de flesta.