Stormen Hans

Det har slutat regna! Tack för det! Men blåser gör det och träd faller.
IMG_1994.webp

Nu är det rätt mycket blå himmel som tittar fram. Det har inte regnat så mycket idag men det blåser fortfarande en hel del. Bättre väder idag än vad väderleksrapporten sa att det skulle vara!

Men stackars lantbrukarna! Fälten härikring ser inte roliga ut! Regnet och blåsten har sänkt skörden en hel del tror jag :(

Många av mina dahlior är jämnade med marken. De överlevde stormandet i juli men står inte pall för vindkasten nu. Då är de ändå rejält uppbundna och uppstöttade med allt möjligt. Men det är rejält med kraft i vindkasten. Knäckande att se det jag längtat efter hela sommaren ligga och dö på backen nu :(

Många av mina dahlior är jämnade med marken. De överlevde stormandet i juli men står inte pall för vindkasten nu. Då är de ändå rejält uppbundna och uppstöttade med allt möjligt. Men det är rejält med kraft i vindkasten. Knäckande att se det jag längtat efter hela sommaren ligga och dö på backen nu :(
Jag var orolig för samma sak med mina så jag skördade en del i förrigår för att i alla fall få njuta lite av dom. 🥲

Hur går det med skörden? Förstaskörden blev väl mindre pga kall torr vår och sedan varmt och torrt. Men alla hoppades på att andra och tom tredjeskörden skulle bli bättre. Vilket kanske inte är så troligt mtp Hans?

Hur går det med skörden? Förstaskörden blev väl mindre pga kall torr vår och sedan varmt och torrt. Men alla hoppades på att andra och tom tredjeskörden skulle bli bättre. Vilket kanske inte är så troligt mtp Hans?
Jag vet inte. "Min" bonde fick ca halva förstaskörden pga torkan. Han var sedan så glad när det började regna och var nog hoppfull inför en andraskörd. Nu vet jag inte alls hur det går, och min panik över foder fortsätter... :(

Nu vet jag inte hur det ser ut i övriga Sverige men här har det inte varit många dagar med uppehåll sedan det började regna i slutet av juni. Så även om Hans kommer med mer så gör inte Hans så mycket till eller från då det kommit så mycket nederbörd under senaste månaden.

Även om E6 vid kållered är avstängd så är det inget nytt problem utan kommer med 2 till 4 års mellanrum att E6 begränsas eller stängs av helt där och villor i kållered får vattenfyllda källare.
Där emot så brukar det vara på hösten och inte när det ska vara högsommar.

Här körde jag förbi ett fält med säd som lagt sig och det är nog Hans förtjänst, men de andra fälten med svartnande säd beror nog på det myckna regnandet som varit i juli. Tvivlar att de kommer kunna skörda så mycket, när det väl torkar upp, utan de får nog plöja ner allt. Någon andra skörd av foder är tveksamt eftersom det regnat så mycket att det varken går att slå eller torka. Får hoppas på en torrare senare del av augusti och hösten så det går att skörda då.

Läste just på GP att ett träd fallit ner över två bilar i centrala Göteborg. Hoppas verkligen inte att det satt någon i dem utan att det var tomma bilar. Får se upp när jag ska hem sen jobbar i centrala Göteborg. Usch.
Jag hade föreställt mig att det skulle vara jobbigare att ta sig hem än det blev. Tog bara 35 min från SKF till Lindome. Fast slutar kl 15 så innan rusningstrafiken.

Har dock förvarnar på jobbar att jag kanske inte kan ta mig till jobbet i morgon då det ska komma över 20mm till under kvällen och natten.

Här strax öster om Malmö har solen kommit fram lite, blåser fortfarande kraftigt. Åska har vi inte haft vad jag märkt men regnat har det, har inga siffror på det men det påminner lite om risodlingar på vissa åkrar :cautious:

Vill också passa på att varna för vattenledningar vid åska, blev nyligen typ träffad av blixten genom diskhon i stallet (Hans är dock oskyldig till det).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 971
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 856
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 930
Senast: Butros
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023