Stormen Hans

Varit ute på Värmdö tills nu på eftermiddagen. Igår kväll och under natten blixtrade, åskade, störtregnade det rejält. Åskvädret var av och till i princip rakt ovanför oss. Och sådana skyfall!

Vi har haft ett par rejäla skyfall ute på Värmdö senaste 2 veckorna. Ganska kortvariga men verkligen skyfall.

Regnet öser ner och det blåser stormvindar. Har regnat i snart 36h, lite åska igår men inte så farligt jämfört med andra delar av landet. Men det är så jäkla kallt att jag tog dunväst under regnjackan imorse 🥶 barnens utomhusträning ställdes in ikväll tack och lov, men flyttades till imorgon då det ska blåsa ännu mer. Vi får väl se om det blir någon träning...

Jag läste förresten en nyhetsartikel om Sveriges blötaste plats i juli (med 304 mm nederbörd!) och konstaterade att det ligger mindre än en mil härifrån. Så inte så konstigt att jag upplever att sommaren har varit... minst sagt blöt.

Idag ska det bli riktigt blött här. Spöregn hela dagen och runt 40-50 mm enligt prognosen nu. Dock ingen extrem blåst, som de varnade om igår.

Men kallt och ruggigt och luftvärmepumpen går för fullt för första gången på hela sommaren.

Här är det inte kvavt alls. Det är rätt kallt. Idag har jag stickad tröja och jeans på kontoret. Bara 14 grader när vi körde till jobbet i morse. Riktig höstkänsla!

Här utanför Lund är det 15 grader och hårda vindar.
Välkomnar dock blåsten, för det torkar upp vår helt genomblöta tomt. Släppte ut hundarna på stora tomten igår, och det klaffsade om fötterna så blött det var. Marken är så mättad.

Grannens ena träd såg ut såhär igår och med tanke på ljudnivån gissar jag att det blåst än värre inatt. Vågar inte riktigt gå ut och kontrollera hur illa det är 😬
20230807_190522.webp

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 830
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 368
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 922
Senast: Butros
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 781
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar