stjarnhimmel

Trådstartare
Enligt tidningarna är det storm på väg in över Sverige.
Hur är det med er i Västsverige - blåser det hos er?

Sitter på Österlen och det blåser rätt friskt här men inte storm. Än. Jag ska flyga ikväll så jag hoppas det inte blir värre!

Jag har varit ute och stormsäkrat gården så gott jag kan nu (bor i Skåne), surrat uthusdörrarna, släpat in soptunnorna (de hade redan rymt ut på byn, det har varit några rejälare "småstormar" redan med regn och rejäl blåst), plockat in allt löst, kapat och klyvt ved så jag har till några dagar, eldat tankarna i topp, laddat laddningsbara batterier (fanken har glömt telefonen, får fixa det nu!), och plockat upp mat ur frysen som går att värma på kaminen. :up:

Så med andra ord blir det nog inget av den här stormen nu. :D

Mitt på hallandskusten, en mil öppet landskap in i landet, fläktar det visserligen en del och har kommit skurar av regn och regnblandad snö. Men Inget exceptionellt.
Rätt väl förberedd ifråga om hus/värme/vatten/sånt och har både plan A, B, C och D för de flesta bitar. Så jag säger som @Monstermom, det blir nog inget av med det här ovädret. ;)
(Ni andra får tacka oss sen. :D )

Jag har varit ute och stormsäkrat gården så gott jag kan nu (bor i Skåne), surrat uthusdörrarna, släpat in soptunnorna (de hade redan rymt ut på byn, det har varit några rejälare "småstormar" redan med regn och rejäl blåst), plockat in allt löst, kapat och klyvt ved så jag har till några dagar, eldat tankarna i topp, laddat laddningsbara batterier (fanken har glömt telefonen, får fixa det nu!), och plockat upp mat ur frysen som går att värma på kaminen. :up:

Ledsen att göra dig besviken men jag lyssnade på telefonkonferansen igår med länsstyrelser, trafikverk, kustbevakning m fl och SMHI tvekade då mellan klass 2 och klass 3, i Norge är det däremot ingen tvekan. Där är klassningen extrem.

Det är nog vi i östra delarna av landet som kommer klara sig bäst, även fjällen kommer få en tuff natt. Jag ska ta in hästarna ikväll så sover jag bättre. :D

Ev strömavbrott inatt kommer få vara tills i morgon och de stoppade tåglinjerna kommer även de att stå tills de hunnit kolla alla spår. :)

Precis vad jag tänkte när jag just tog in balkongmöblerna (inne I Göteborg på en visserligen ganska skyddad innergård men där den gamla granen knäcktes av stormen Gudrun).

Det jag förbereder mig på brukar aldrig hända. Så då är vi två :D

Här blåser men inte extremt.

Här blåser det. Och regnar till och från. Ingen större fara än så länge. Makens nybyggda förråd får väl avgöra om det är en rejäl storm eller inte sen med facit i hand..

Kört hem från föräldrarna till Malmö idag, precis hunnit innanför dörren efter hundpromenad (där vi var jagade av moln med tillhörande åska) och nu blev det kolmörkt och regn. Blåser rätt bra också.

Jag bor i de östra delarna, här är det bara klass 1-varning. Har inte så mycket att stormsäkra mer än en byggställning runt huset men den står där den står liksom. Ska bli spännande att se hur det nylagda taket klarar lite blåst. Minns väl i höstas när takpannor och papp flög all världens väg i blåsten....

Om vi säger så här... jag är glad att jag inte är i Jämtland. Stormarna jag varit med om där har varit fullt tillräckliga. En kl 1 här i Dalarna (som vi tydligen har) är inget jämfört med en kl 1 i Jämtland.

På skånska västkusten blåser det rätt bra, men i omgångar. Kom en rejäl regnskur för någon timme sen och för bara en liten stund sen haglade det och åskade. Hann precis in från en liten tur till miljöhuset så satte det igång :D Enligt danskarna kommer det inte bli riktigt illa förrän efter 18 ikväll.

Göteborg här - och ja här är det duktigt blåsigt. Ska ju bara bli bättre och värre tydligen.
Kul att jag ska jobba med att köra bil hela natten... Wohoo.

Lugnet före stormen i nv-Skåne just nu, men vis av erfarenhet vet jag att det ändrar sig otäckt snabbt när stormbyarna väl drar in. Löst bråte säkrat, ska strax släppa in hästar, tända murspisen och en del värmeljus, göra en kanna te, plocka fram Impectas frökatalog och fokusera på trädgårdsplaner för våren 2017 - och så hålla båda tummarna hårt, hårt för att hustaket klarar sig fram till kommande renovering nästa år.

Gorm var och nafsade i ett hörn förra året, så snälla Urd, låt den delen vara, va... Det kan bli en lång natt. :crazy:

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Fordon Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom. Gör...
2
Svar
22
· Visningar
1 311
Senast: lingonben
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Skola & Jobb Vet att jag såklart kan kontakta skolan bara undrar om detta är något obegripligt för fler än mig?? Jag tappar bort mig i detta med SFS...
Svar
10
· Visningar
800
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama