Storlek ryttare o häst

I

ict

Om jag skulle tävla dressyr- och att jag och hästen ser "proportionerliga" ut...hur hög ska hästen vara, jag är 153 cm, åldern 30+. Eller...ska jag tänka att hästen "bör" vara 160-165, då är den iaf i lagom storlek på banan?

Hoppas nån förstår vad jag menar... :confused:

Sv: Storlek ryttare o häst

160-165 men smäcker modell skulle jag säga, om du vill vinna. om du inte är så noga med resultaten köp en ponny. ;)

men om man är 175 och hästen 145 då? ;) ser inte vi "proportionerliga" ut då på tävlingsbanan? :(

/en som kommer att tävla denna polle många år framöver

nej:angel: inte direkt.

jag är 177 och jag ser definitivt inte proportionerlig ut på en maxad d-ponny. :p

nej:angel: inte direkt.

jag är 177 och jag ser definitivt inte proportionerlig ut på en maxad d-ponny. :p

:cry: då får vi se lite ovanliga ut då. Det roligaste kommer ju vara när en D-ponny springer in på programet med häst och inte ponny :angel:

ja det får ni nog. ;) jag skulle inte heller sälja min ponny om jag hade en! :love:

alrdig i hela mitt liv! fast han klassas som häst :angel: islandHÄST ;)

men jag gillar faktiskt större hästar, ju större desto bättre:d

flåt för mitt lila trådkap :o *går och gömmer mig*

Jag tycker att det inte riktigt finns några såna tumregler...

Jag är ca. 163 cm lång och en av mina hästar är 158 cm hög och det ser prima ut och en av de andra är 176 cm hög och det ser också bra ut. Antingen är det jag som är vääldigt anpassningsbar eller så spelar det inte så stor roll?!

Jag är 168cm, min nuvarande häst är 170, men de jag hade innan var 158 resp 160, jag ser/såg "lagom" ut på allihop. En kompis till mig tävlade hästen på 158 åt mig när jag inte kunde, han är 182cm Och det såg inte konstigt ut heller (Han är å andra sidan smal som en speta).

Vad man har för kroppsbyggnad spelar nog stor roll i hur proportionerligt ett ekipage ser ut. Har du lång överkropp eller väldigt långa ben kan du nog se "stor" ut på en stor häst med.
Huvudsaken är väl mest att du klarar av att rida den på ett ändamålsenligt sätt, utan att vare sig du eller hästen blir lidande.

ett exempel;

Ludger Beerbaum ser stor ut på alla hästar han rider (tycker jag), han är å andra sidan 190cm lång. Peder Fredricson är lika lång, men ser inte alls så stor ut, vilket nog beror på att Ludger har väldigt lång överkropp och dessutom viker ihop de långa benen i mkt korta läder (vilket ger illusionen av att de är längre än de är).
(ja, jag vet att de är hoppryttare men gissar på att alla vet vilka de är oavsett gren)

Detta är bara en liten reflektion och teori från mitt håll och jag kan vara totalt ute och cykla, men jag tvivlar på det.

beror ju himla mkt på hur bred hästen är över ryggen, hur djup bålen är och om den är högrest. jag ser nästan mindre ut på min gammling som bara är 164 eftersom han är jättebred över ryggen, maffig nacke och väldigt kort och kompakt i typen. som en jättestor ponny.

Är man inte stor om man är 30 cm högre än mankhöjden? Wippos rider iofs islänning, gör du det också?

Jo, jag är väl egentligen för stor. Men det ser inte speciellt konstigt ut, eftersom hon är grov och bär upp mig bra (inte islänning). Ska väl tillägga att jag inte rider speciellt ofta på henne heller, har en medryttare som sköter ridandet till stor del.
Och jag förstår inte varför jag ska lägga in en bild för att få en bedömning, det är inte ens min tråd och har inte bett om några bedömningar :crazy:

Nej, såklart behöver du inte lägga ut en bild. Men ibland tycker många ponnyryttare att de är proportionerliga lite för länge bara;)

må vi se udda ut på tävlingsbanan, men vi ska allt slå dom ;)

haha mitt nya motto :rofl:

jo jag förstod det, men grejen är ju att det är flera saker än bara mankhöjden som spelar in. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar