Storlek på vagn?

M

marina w

Håller på att köra in vårat b-ponnysto.Har blivit erbjuden en vagn passande fjording.Går det bra att bara minska avståndet mellan skacklarna?Eller behövs det något mer?Kan det vara så att sitsen hamnar för högt upp?Finns det några bra riktlinjer att gå efter ang.mått på vagn?Tacksam för alla svar

Sv: Storlek på vagn?

Längden på skaklarna och bredden mellan skaklarna måste minskas. Sitsen kan väl i princip aldrig bli för hög.

Fjunet skrev:
Längden på skaklarna och bredden mellan skaklarna måste minskas. Sitsen kan väl i princip aldrig bli för hög.
Tack för ditt svar.Hur långa tycker du att skacklarna skall vara?Skall man möta hästens längd och sedan lägga till ett visst antal cm eller hur mäter man?

Men det kan väl också vara så att skacklarna sitter för högt placerade på en vagn som använts till en större häst? Blir inte vagnen framtung då?

bettysmatte skrev:
Men det kan väl också vara så att skacklarna sitter för högt placerade på en vagn som använts till en större häst? Blir inte vagnen framtung då?

Jag tror det är som du säger att den blir framtung. Min rockard som jag köppte var annvänd av en fjording innan o den hamna i bakvikt för Fabbe var högre än fjordnigen, så det var ju bara o bygga om vagnen.

Men det skiljer nog högst 20 cm på dessa hästar kan det ändå vara ett problem?

japp det var ett problem, vi höll på att tippa bakåt. Men iofs så hade väl fjordingen blivit körd med loksele o jag körde med travdäckel. Men sen skillde det nog mer än 20 cm ändå på hästarna, undrar om inte fjordingen var c-ponny o fabbe är 160.

Skillnaden i vikt blir liten om skalmhöjden skiljer 20 cm.
Om du letar i gamla trådar så hittar du en där jag gjorde en ovetenskaplig undersökning i ämnet.

Om man tippar bakåt när skalmarna är sänkta 20 cm, var den för baktung även innan.

Du behöver inte korta skalmarna! Dvs, förutsatt att du inte ska tävla med vagnen eller tycker att det behövs för utseendets skull. Du kanske vill köra med lite större häst framöver?

Visst ja, jag förutsätter att det är en en-axlad vagn du talar om?

LIA

Ang sittsen tror jag den inte blir för högt, för även till större hästar används oftast ett för lågt säte...

Jag har en stor fjording (likt en norsvensk) och en vagn som passar henne skulle en B-ponny inte kunna ha, då är det mkt som måste göras om...
Men de flesta fjordingar är mindre nu (min är 22 år) och är just inte större än C/D-ponny och då är skillnaden inte så stor.

Är det en fyrhjlig vagn är det ju bara skaklarna man ev behöver ändra på, om nu inte ponnyn kan ha dem?
En rockard/tvåhjulig vagn måste vara mer eller mindre bra avvägd för att ponnyn inte ska behöva både dra och bära det mesta av vikten på ryggen/däckeln.

/Lisa

LIA skrev:
Skillnaden i vikt blir liten om skalmhöjden skiljer 20 cm.
Om du letar i gamla trådar så hittar du en där jag gjorde en ovetenskaplig undersökning i ämnet.

Om man tippar bakåt när skalmarna är sänkta 20 cm, var den för baktung även innan.

Du behöver inte korta skalmarna! Dvs, förutsatt att du inte ska tävla med vagnen eller tycker att det behövs för utseendets skull. Du kanske vill köra med lite större häst framöver?

Visst ja, jag förutsätter att det är en en-axlad vagn du talar om?

LIA
Ja den är enaxlad

Den rockard jag tittade på som jag tänkte göra om har jag nu lagt ner den verkade vara alldeles för tung:( Har en annan som stod vid mitt gamla stall som jag nu tagit hem.Nu till min fråga, jag har köpt ett par däck för två år sedan som passar häst de skulle ha använts i ett ändamål som liksom aldrig blev av.De kostade 2000:-så jag hade gärna velat kunna använda de igen, går det eller hamnar sitsen för högt upp då kanske?Jag ska köra med travsele så skaklarna kommer ju hamna högre upp så kan det då funka med dessa däck?Vagnen är två och trettio lång räcker detta till en b-ponny?Tacksam för alla svar:smirk:

2,3 m låter för långt tycker jag??
Iaf så är det fel mått :p (det är hästens längd matchat med skaklarna man går efter (tex från armbågen till baken + 50 cm = ungefärlig längd på skaklarna))
Samt att det är mkt svårt att veta rent teoretiskt hur detta kommer att passa :crazy:
Med bilder kan man få en bättre uppfattning men aldrig så bra som den i verkligheten.

Vad är det för däck som var så dyra :D
Hjul skulle jag iaf vilja ha till ;)

Eftersom du tänker köra med en travsele bör du ha vagn som passar sådan, tex lätt travrockard helst sulky.
Sälj däcken och köp en billig beg! :D

Annars bör du åtminstone göra om den selen du har eller köpa en riktig bröstsele! :smirk:

Ok då är det bara sätta på nya däck o köra då?? :angel:
Som vi sagt tidigare behöver inte sittsen bli för hög men jag antar att gränsen går när man är i sitthöjd över ponnyns huvud. Men visst det tror jag skulle funka iaf men hur bra är en annan fråga :p
Hur höga är hjulen (nya) då?
Hur högt är sittsen ovanför hjulen nu på rockarden?
Du har ingen bild?

Det är 19".Jag kan försöka ta ett kort men varken jag eller min sambo är vidare bra på datorer så vi får se:smirk: Fick hem den idag så jag har inte hunnit mäta sitshöjd än.När jag menade att den är 2.30 så menade jag hela rockaren men jag antar att det bara är skacklarna som ska mätas.Jag ska ta och mäta henne också

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
486
Senast: yamyam
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 911
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?