Storlek på söm?

tinafinis

Trådstartare
Äntligen har jag kunnat sätta igång min lilla ponny igen efter att hans hovar varit ömma pga hovböld o inpackningar i alla fötter.
Nu är han helt fri från hälta o jag har bytt hovslagare.
Nu ska vi försöka få travhäst av denna lille killen!

Han ska ha skor sedan och det får hovslagaren sköta.
men jag ska till börjes på måndag o jagh ska köpa söm o ha till eventuella tappskor o sådant.
Vad ska ja har för storlek eller vad heter sömmen som du skulle rekomendera?

mvh tina

Sv: Storlek på söm?

är det en ponny med små hovar så skulle jag nog ta så tunn och kort söm som möjligt.

Han är en stor shettis! men dom slim sömmarna är rätt tunna tror jag!
Men ja ska höra med dom i butiken om de finns tunnare!

Tack tack

E3 slim är tunnare än vanliga E2... Det finns E2 slim, men de är så tunna att de bara kröker sig i hårda (=rastypiska) shettishovar! jag har en ask såna här som jag gav upp med för typ 8 år sen....

Korta behöver de ju inte vara, det knipsar man ju ändå av!

Jag gillar snarare att slimsömmen är längre så att man jan få rejäla sömtag utan

Senast ändrad:

E3 slim är tunnare än vanliga E2... Det finns E2 slim, men de är så tunna att de bara kröker sig i hårda (=rastypiska) shettishovar! jag har en ask såna här som jag gav upp med för typ 8 år sen....

Korta behöver de ju inte vara, det knipsar man ju ändå av!

Jag gillar snarare att slimsömmen är längre så att man jan få rejäla sömtag utan

Utan vad då??? :confused:

HAHA... :rofl:
Vad jag menade var att man kan ta högre sömtag utan att behöva använda en grövre söm.

OK! De fanns bara E2 slim så nu köpte jag de. vi får se om jag får igenom hoven. han har rätt mjuka hovar tror jag faktist. vi får väl se.

vad är esl3 slim för söm? eller vad de nu stod. de stod nåt mer än en trea alla fall!
De var ingen kunnig i affären den dan.

Skillnaden mellan E2 slim och E3 slim är att E3 är en aning grövre och en aning längre...

ESL är förkortning för E-slim

Aha ok. tack.
men då var de ju bra att jag tog E2 då så behöver jag inte tänka på att den är för grov och trycker på grund av det.

Det finns också en söm, för små hästar och föl och hästar med tunna hovväggar. Det är en E söm, tunn som heter EX. E-slim är lång och smal. Sen finns en söm som heter fölsöm, som kan passa din hästs hovar.

Vad ska man ha för söm om man har ett varmblod med treor på hovarna och som har hovar som lätt spricker från söm och ned?

så tunna söm som möjligt... E3 slim hade jag nog använt till dem också.

Sen hade jag dessutom applicerat Tuff Stuff ("Hovstärkare" tror jag är det svenska arbetsnamnet numera) på den nedre delen av hoven, när den är nyskodd. Har man tur så hjälper det till litegrann, att hålla hoven hel. Det är som ett nagellack, som ändå andas litegrann.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar