Sv: Storlek på ponny??
Ibland är egenskaperna hos hästen viktigare än storleken. Vidar började rida själv när han var 4 år på världens tryggaste "barnponny", min förre avelshingst Askur 140 cm. Det var ingen egentlig ridning eftersom hästen visste vad som skulle göras och gjorde det (inkl små kända skogsrundor på egen hand) försiktigt på kommando oavsett ryttare. Men det gav ryttarkänsla och självförtroende
(obs tygeln i nosgrimman, inget bett - ingen risk för drag i munnen)
Sedan blev det svårare... Vidar 6 år på Skjóna 27 år och 128 cm.
En läromästare som inte ger något gratis men som har gott omdöme, tar hand om barnet, balanserar upp det och tar en klokare väg vid behov
(det som ser ut som ett spö är en "tornerstav" att samla ringar på..)
Nu har han bytt upp sig till 137 cm höga några år yngre Dreygur som är lättare att styra och rida snabbare med i tölt och galopp. Och på bana rider han min välridna men starka f.d. tävlingvalack.
Lillebror däremot vill absolut inte rida en "stor" islandshäst utan tror man får bulor då. Han tjatar och tjatar om en liten liten ponny.
Det vore mysigt och kul även för Vidar att nå upp till och runt sin häst. Men jag är lite orolig för att skaffa en häst jag själv inte kan rida. Det blir mycket större press på barnen då att de måste, och jag får svårare att hålla hästarna ridna som jag vill ha dem.