Storlek på ponny??

Sv: Storlek på ponny??

Jag haller med dig!!! Var forsta ponny kommer definitivt att bli en liten, trygg, supersnall shettis som de kan lara sig grunder och hastvett med. Men hur tidigt kan man kopa en sadan - mina dottrar ar bara knappt ett ar an sa lange, och jag hade egentligen tankt vanta tills de var 5 och hade gatt pa ridskola i ett par ar redan men tror inte att det kommer att bli sa.. :angel:

Här har ju ponnyerna funnits sen innan barnen kom...
Köper du ponnyn till dig själv så kan du ju pyssla och köra den och låta den bli ett naturligt inslag i barnens vardag. Då kommer de börja pyssla och åka ponny när de verkar vara redo för det. Det brukar ändå inte bli någon större regelbundenhet i det i början.

th_DSC08711copyWEB.jpg

flicka sex år... shettis sex år...

(första gången jag lägger ut bild direkt på Buke, detta är en TEST...;)))

Å andra sidan är jag nog faktiskt av åsikten att ett barn upp till 8-9 års ålder inte behöver lära sig "mer ridning" än den de kan göra på en shetlandsponny.

Tänkte just skriva ungefär detsamma :). Min dotters minishettis duger väl mest bara till att luffsa omkring lite i paddocken med och rida i skogen efter mamma och pappa. Men å andra sidan- så mycket mera behövs inte i dagsläget och några år framåt.

Nej nu ljuger jag, jag har sett 1 välriden shettis, den som Stefanie Linde red Lätt A:1 dressyr på. Ni som har trevliga shettisar borde se till att de gör mer reklam för sin ras, med tanke på att jag är långt ensam om att ha åsikter om shettisar som barnponnier.......

Såg du aldrig Malin Bowallius på Skäpperöds Lothar när det begav sig? De bodde ju i Roslagen de med. Fint ekipage och Lothar (shettis!) gick kanonfint i dressyren och kördes också framgångsrikt.

Annars, som svar på frågan som ursprungligen ställdes så tycker jag att man köper en lagom stor ponny, helt enkelt. Det ska inte vara så mycket att växa i (om inte ponnyn är fullständigt gudasnäll förstås).
Sedan anser jag att man inte ska vara så rädd för att byta upp sig i storlek allt eftersom. Man får ställa in sig på att ponnysarna faktiskt bara blir tillfälliga kompisar såvida man inte har en egen gård så att de kan gå och drälla och bli ridna av andra barn senare. Det är ju dessvärre få förunnat.

Jag betalar personligen hellre lite mer för en ponny som förutom att vara snäll, även har lite kapacitet så att barnet kan lära sig rida utan att behöva kämpa med en oskolad eller jättetjurig ponny - men där finns det olika sätt att tänka.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka