storlek på lösdriftsstall

C

carran

jag funderar på att ordna lösdrift till mina två hästar. Det jag undrar är hur stort "stallet" bör vara. Jag har en tinker som är i c-ponnystorlek och en shettis, dessa två hästar går alltid tillsammans i hagen, äter ur samma hö-hög osv. Räcker det att slå i hop deras boxstorlekar, jordbruksverkets a-ponny och d-ponny mått på boxarna? Eller behövs det större när de ska dela? Jag tror inte att de kommer utnyttja "stallet" så mycket, de trivs bäst ute men självklart ska de ha plats att kunna gå in om de vill. Ni som har erfarenhet av lösdrift vad tror ni?

Sv: storlek på lösdriftsstall

Tror att ytan ska vara 80% av boxytan om det inte ska fodras i ligghallen men det är ju ingen nackdel om det är större.

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 501
Senast: MayGrace
·
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 625
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar