Storlek på box

Salikon

Trådstartare
Hej,

Jag har nu fått världens chans att ställa mig i drömstallet.
Allt verkar "perfekt" för mig och mina hästar men det är ett dilemma - boxarna. Det positiva är att jag letar ett bra stall framförallt åt min pensionär, detta är verkligen bra förutom att boxarna är lite små.
Vad tycker ni? Boxarna är 3*2,7 meter , hur ska jag göra? Kan jag ställa mina hästar som är runt 1,63 båda två, i sådana boxar?
Betänk att hästarna har lång daglig utevistelse men dock att pensionären är lite stel och inte direkt kan slänga sig ner när han ska lägga sig.

Hjälp, vad väljer jag?!

Sv: Storlek på box

Du frågade mig i andra tråden om jag tyckte det var stor skillnad på 3*2,7 och 3*3 och det tycker jag ju inte att det är så egentligen spelar det för mig ingen roll om du ställer dina stora hästar i 3*2,7 men jag personligen tycker att 3,5*3,5 är minimum.

Jag har 3 boxar i mitt stall, där är den ena 2,7x3,2 meter, och det är inga problem för halvblod att bo där (ca 160 cm). De kan ligga ner och gå runt utan problem.

För det mesta står den tom, mina andra är 3,2x3 och det är helt okej det med. Men skulle jag bygga nytt nu så hade jag gärna valt lite större boxar, men de större är helt okej för hbl. Jag har också så att de kan sträcka halsen över boxkanter så de blir ju inte instängda som om det vara galler runt hela. Min 160 häst kan iaf ligga raklång i mina boxar.

En häst som är 163 cm i mankhöjd måste ha en box på minst 9 kvm enligt våra svenska regler. Eftersom 2,7*3 = 8,1 kvm så får du hur som helst inte ha en så stor häst där.
Jag tycker du ska leta efter något annat.
Mvh
Camilla

Som Milschen och Lovisaleonora skriver, det är förbjudet enligt Djurskyddslagen att hästarna i dessa boxarna. Så vad är det att välja på egentligen?
Hur mycket hästarna är i boxen spelar ingen roll enligt lagen, de är för små. Nästan en hel kvadrat meter för små. Att sedan andra skriver att de också bryter mot lagen och har sina i hästar i för små boxar "och det går bra" gör ju inte att det blir mer godkänt. Ett fel + ett fel är inte lika med ett rätt.

I mitt tidigare inlägg skrev jag:

.....så egentligen spelar det för mig ingen roll om du ställer dina stora hästar i 3*2,7 men jag personligen tycker att 3,5*3,5 är minimum.

Men vill bara tillägga som de andra redan skrivit så är det ju faktiskt förbjudet enligt djurskyddslagen.

Tyckte det lät lite lite när jag skrev så jag gick ut och mätte och min minsta är 2.9 x 3.3, så de andra är 3.3x3... Alltså hade jag fel och mina boxar uppfyller kraven.

Då tycker jag nog att den boxen du beskriver låter som liten.

Jag tycker också att det är för litet.....

Det är ju inget val, boxarna är för små.

För att göra det lagligt så hade du fått göra om boxarna till spiltor men det är ju inget val det heller egentligen.

Mina boxar är 11 kvm och jag hade inte velat ha mindre, mina hästar är 152 cm respektive 147 cm höga.

som de andra också sagt!! Det är iNGET val!! min lille minishettis har min minsta box på 9 kvm. De andra har 3,5*3.5 förutom Fjordingen. han står i en 16 kvm stor box....

kan bara hålla med de andra, finns ingen anledning att ställa dem i för små boxar...

Leta vidare!

lånar tråden och frågar lite kring höjden på box och mellanvägg:confused:

Jag hade aldrig ställt något större där än en b-c,max liten d ponny.

I vårat stall har vi 15 kvm och 18 kvm stora boxar,min lilla häst på 154 står i en 18 kvm stor,och visst ser det lite roligt ut,men det känns skönt att han har mycket plats!

Innan jag bytta box hade han en på 15 kvm,tyckte det var lagomt,vill helst inte ha mindre än så nu när man blivit van och bortskämd.

I mitt gammla stall hade vi 9 kvm,och den kändes trång när man som jag håller på mycket i boxen med hästen.

Senast ändrad:

Tack för svaren allihopa! Jag ska absolut tänka över detta, ska ut och titta igen och mäta boxarna ordentligt.
Om boxen skulle vara säg ca 2,7*3,3 skulle det var Ok då?

Till er som har hästar i 18 kvm stora boxar och har era shettisar
på 9kvm kan jag bara gratulera, tyvärr finns knappt dom valmöjligheterna här i storstan, (vilket såklart inte betyder att man ska tumma på hästarnas välbefinnande!), men hade jag kunnat hade min häst också bott så stort...

Senast ändrad:

bara du håller dig till lagliga mått så kan du ställa hästen i stort sett överallt!

Tack för svaren allihopa! Jag ska absolut tänka över detta, ska ut och titta igen och mäta boxarna ordentligt.
Om boxen skulle vara säg ca 2,7*3,3 skulle det var Ok då?
De måtten blir ju en ytan på 8.91 kvm, så det är ju egentligen inte godkänt. Men det kommer nog hänga väldigt mycket på dels hur är för övrigt i stallet (om det finns annat att anmärka på) och dels på inspektören som kollar det.
Man får inte glömma att 9 kvm är ett minsta mått och att man gärna ser att boxen är större.

Som Masse redan svarat är det inte lagligt heller. Och jag tycker faktiskt att 9 kvm är absolut minsta yta för en häst i den storlek du pratar om.

Hej! Jo jag såg att det blev lite mindre än 9 kvm, det jag menade var bara spelar det någon roll om den ena sidan är längre än den andra så länge det är 9 kvm totalt?

En liten input bara... Pratade med vet. på Strömsholm idag och dom sa det att det om det blir inspektion kan dom såklart inte svara på vad som händer men att hästen absolut inte skulle ta någon skada av att stå där och att måtten var OK.

Det är ju inte de som bryter mot lagen. Det är sällan någon tar skada av att köra i 80 km/h på en 70-väg, men det är fortfarande mot hastighetsbegränsningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar