Storlek på box

Sv: Storlek på box

Hej! Jo jag såg att det blev lite mindre än 9 kvm, det jag menade var bara spelar det någon roll om den ena sidan är längre än den andra så länge det är 9 kvm totalt?

En liten input bara... Pratade med vet. på Strömsholm idag och dom sa det att det om det blir inspektion kan dom såklart inte svara på vad som händer men att hästen absolut inte skulle ta någon skada av att stå där och att måtten var OK.

Det är inte bara kvadratmeter ytan på golvet som är reglerat. Det finns också regler för hur kort den kortaste sidan i en box får vara till en häst av viss storlek. Tänk också på att takhöjden är reglerad.

Sedan har det ju inte med saken att göra att hästen kan stå i en mindre bo utan att bli skadad. Lagen anger minimi måtten för vad som är godkänt som permanent uppstallning av en häst. Det står t ex också att om det rör sig om tillfällig uppstallning kan mindre mått accepteras. Tillfällig kan handla om något dygn på en klinik eller tävlingsplats.

Sv: Storlek på box

Hej! Jo jag såg att det blev lite mindre än 9 kvm, det jag menade var bara spelar det någon roll om den ena sidan är längre än den andra så länge det är 9 kvm totalt?

En liten input bara... Pratade med vet. på Strömsholm idag och dom sa det att det om det blir inspektion kan dom såklart inte svara på vad som händer men att hästen absolut inte skulle ta någon skada av att stå där och att måtten var OK.
Ja, och så är veterinärer experter på medicin och inte djurhållning i övrigt. Det är en del mer som väger in än skaderisker när det gäller boxstorlekar. Ställer du in en häst permanent (som Masse sade) i en box somär för liten enligt föreskrifterna är detta ett lagbrott oavsett vad veterinären säger...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 580
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar