Storlek på bilbur

Lena

Trådstartare
Hur stor bilbur ska man satsa på att köpa för att inte behöva byta upp sig när valpen växer? Har svårt att omsätta skrivna storlekar med hur stor bur som verkligen behövs. ska man tänka på något särskilt när man tittar på burar för att veta att den verkligen är säker, nåt speciellt märke som är bättre än andra?
Hunden är en korsning mellan bordercollie, collie och alaskan huskey så förväntas väl bli en mellanstor hund.

Sv: Storlek på bilbur

Det är snarare bilen som man måste ta hänsyn till när man väljer bur. I ert fall, om ni har en herrgårdsvagn, hade jag valt en halvbur så att halva bagageutrymmet fortfarande är ledigt. Att hunden åker lite trångt gör det också säkrare vid en olycka.

Har du barn i baksätet behöver du dessutom ha en bur som deformeras vid krock och inte kasar framåt och mosar allt i dess väg. MIM Varocourage är rätt populära, men dyra. Dock finns det ibland burar på blocket. Kika där.

Hopfällbara burar i tunt stål är rätt meningslösa att ha. De håller på sin höjd hunden kvar i bilen så du kan öppna luckan sommartid.

Vad har ni för bil?
Är väldigt avgörande..
Ni lär väl inte behöva den största modellen men heller inget litet. Någon mellanstorlek. Viktigaste enligt mig är väl egentligen att taket är såpass högt att hunden kan sitta upp skapligt och sen att buren är så djup att hunden kan ligga med tassarna framåt. Sen behöver inte buren vara så bred - av säkerhetsskäl.

Jag gillar MIM. Vi köpte en av deras burar nu i vintras och är supernöjda. Visst - kostar en del. Men jämför man med andra mer ordentliga burar skiljer det sig faktiskt inte så mycket..

Kör Mondeo, kombi, så bagageutrymmet är förhållandevis stort. Bra tips att hålla ner bredden på buren, både i det fallet att det är säkrare att hunden inte kastas runt och för att det känns skönt att kunna packa annat än bara hunden.
Är oftast själv i bilen så skulle lika gärna kunna ha hunden på passagerarsätet fram men har fått en känsla av att hunden är säkrare i en bur än i sele och bälte?

Blir i storlek som Leon då kanske, han är 59 i manken o väger ca 23 kg, han ryms perfekt i en MIM Variocage storlek small, dubbelbur utan mellanvägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
709
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 612
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 184
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 593
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka