Storlek på bett

__sofia__

Trådstartare
Då jag precis har köpt ny häst försöker jag nu hitta utrustning och idag kom turen till bett. Tidigare har hästen ifråga gått på pessoabett men eftersom jag är en aning skeptisk till dem så ville jag helst ha ett annat, så jag åkte in och köpte ett nytt. Så ni som vet lite mer än jag om bett (på tidigare häst var tandläkaren där och kollade när vi köpte henne) kan ju kommentera lite om hur bettet verkar passa. Är det, i er mening, för stort/för litet/etc?

Ursäktar i förväg för dåliga/stora bilder.

Foto0571_zps2f0a2550.jpg

Foto0569_zpsb4bc72c2.jpg

Foto0569_zpsb4bc72c2.jpg

Sv: Storlek på bett

det är för litet, en storlek större kan nog räcka. har du bekanta med hästar så kan du ju låna bett av dem och prova dig fram till vilken storlek hästen ska ha.

kan du hålla bettet rakt i munnen och ta kort sen för nu har ju inte vi en aning om hur mycket det hänger i munnen. Jag tycker inte att det ser för litet ut

Här håller vi bettet rakt i munnen (drar ut det på båda sidorna)
Foto0582_zps031e971a.jpg
Foto0580_zps615c6be4.jpg

Pessoabettet nedan är hennes gamla bett, en storlek mindre än det nya
Foto0587_zps1649382f.jpg
Foto0584_zps965c9403.jpg

Foto0590_zps77273c09.jpg
Foto0589_zpsa03abb4c.jpg

Men om båda är för korta vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Det gamla bettet, pessoabettet, är i storlek 14,5 och det nya 15,5 (hästen i fråga är ett nordsvenskt sto på ca 155 cm).I affären jag var i hade de ett enda bett i storlek 15,5. Finns det ens att köpa i större storlekar?

:O 15cm! det var ingen liten häst :p, mina hästar har 12.5 XD. googla på "Tränsbett ledat, rfr, lösa ringar. 8,5-16,5 cm" så har den översta hästaffären tränsbett i stora storlekar.

jag tycker fortfarande att det nya ser helt okej ut men det förra var för litet ja

Jag tycker inget av betten ser för korta ut. Om du bara tar i ena bettringen och drar, som ett ledande tygeltag, åker bettet ut något på sidan då? Så mycket som det åker ut, så mycket för långt är det.

Man mäter inte bett efter hästens läppar, utan hur den ser ut inuti. Om man skulle sätta på ett ännu längre bett på dendär hästen skulle det innebära att bettet far omkring i munnen vid ledande tygeltag = fruktansvärt obekvämt. Tänk ett två- eller tredelat som är för långt, rör det sig några cm i sidled hit och dit blir det nog inte så trevligt för munnen.

Sen vill jag påstå att det är aningens individuellt hur långa bett de vill ha. Min ligger nånstans 9,5-10,5 men hon vill ha 10,5 utom på raka bett där hon föredrar 9,5.

Ja, nu när jag testade idag så åkte det lite åt sidan (pressades in på andra sidan)
Så det gör alltså inget om läpparna blir lite hopklämda, alt. att bettringarna normalt sett sitter delvis innanför läpparna?

Det tycker jag inte. Dock rider jag endast på bett med fasta ringar just för att rörliga kan klämma. :)

Det är dock inte så stort utbud på bett i storlek 15,5, så att hitta ett bett med fasta ringar i den storleken är nog inte det lättaste ;)
Har i alla fall skickat efter ett rakt pelhambett i storlek 14,5 nu, då jag kan hålla med om att 15,5 verkade vara för stort vid ledande tygeltag. Får se hur det passar när det kommer, men vill inte gå ner till 13,5 då bettet jag hade hemma i den storleken låg lite för mycket inne i munnen.

Ett rakt bett vill man oftast ha en storlek mindre än ett ledat bett så 14,5 bör ju passa bra då!

tycker storleken ser bra ut. tänk på att bettet ska passa bäst när man rider och tar i tygeln och då kan det vara svårare att avgöra storleken när hästen står stilla!!
prova ta ett ledande tygeltag och se hur mycket som sticker ut då!

Det är dock inte så stort utbud på bett i storlek 15,5, så att hitta ett bett med fasta ringar i den storleken är nog inte det lättaste ;)
Har i alla fall skickat efter ett rakt pelhambett i storlek 14,5 nu, då jag kan hålla med om att 15,5 verkade vara för stort vid ledande tygeltag. Får se hur det passar när det kommer, men vill inte gå ner till 13,5 då bettet jag hade hemma i den storleken låg lite för mycket inne i munnen.

På begnatmarknaden dyker det då och då upp bett i den storleken. Kan vara värt att hålla kol på :)

Det finns många bett med fasta ringar i 14,5 :-) Och då ditt nog är för långt så passar de ju ypperligt!

Finns många bett i den storleken ;)

Tog en snabbtitt på hästnet och där fanns ett helt gäng med beg bett i din storlek med både lösa och fasta ringar :)

Hööks har inte mindre än 8 olika modeller med fasta ringar som finns i stl 14,5 :)

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 638
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar