Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så långt ner i botten har jag aldrig varit, jag har bytt många hantverk och reparationer mot mat och drivmedel genom åren men utan händighet och uppfinningsrikedom hade jag nog fått gå och beta bland kossorna ibland. "Ur hand och i mun-livet" är definitivt ingen höjdare, då uppskattar man allt så mycket mer när vardagen flyter på utan "överraskningar".Jag förstår att du gör som du gör. Utifrån det du beskriver om din ekonomiska situation är det väl smart att göra så. Idag har jag tur att kunna köpa det jag vill. När jag var student och sjukskriven så tänkte jag mig för inför varenda inköp. Det var många gånger jag åt "grönsakssoppa" dvs potatis, morot eller liknande och buljong för att det var billigt.
OT- gör du glass själv?Jag trodde att jag köpte storpack men när jag ser exempel som 25 kg socker så, alltså, nä
Jag äter öht inte så mycket torrvaror, det blir ris och inte så mycket mer. Det köps ibland i 5 kg, men oftast 2 kg - beror på hur tungt jag handlar i övrigt då jag cyklar. Använder socker och mjöl ytterst sällan, typ bara till julbaket och då räcker 2 kg av vardera. Ofta tycker jag dessutom inte att storpack lönar sig, om man kollar just kilopris som ibland är dyrare.
Jag försöker annars handla på rea och främst fylla frysen. Nu senast storpack (nåja, 6-900 gram) av quornprodukter, utmärkt stapelvara att ha i frysen här hemma. Likadant med billigt kött, jag köper enbart svenskt men har kass ekonomi så är det billigt med svenskt kött passar jag på och fryser in i portionsförpackningar. Var på en grönsaksmarknad igår och skulle gärna storhandla (supergoda bananer 12.90 kr/kg, isbergssallad 2 för 15 kr, osv) men det går inte åt, undantaget är bananer som jag skivar och fryser in i portionsförpackningar när de inte gått åt - de hamnar i mixern för att bli tex bananglass så småningom. Köpte två salladshuvuden igår, det blir således sallad till middag hela veckan och då är jag ändå inte säker på att det kommer gå åt.
Kattmat i storpack är dyrare i kilopris och dessutom mer opraktiskt då jag ger blötmat som det inte går åt några mängder av, så där brukar jag helt enkelt köpa många åt gången och ännu fler när det är rea. När det kommer till kattsand så finns storpack billigt men jag ratar sanden helt enkelt för att den stinker. Brukar beställa 30 kg åt gången från Tyskland, inte riktigt lika billigt men helt klart billigast av de alternativ som faktiskt är bra.
Slutligen går det åt en del barer och pulvershakes här hemma. Sånt brukar jag kolla efter på Matsmart och är det billigt så köper jag gärna hem ett lager
Inte sån glass nej, men bananglass gör jag gärna. Mixar en fryst banan och smaksätter efter behag bara - för det mesta med en propud choklad, det blir som mjukglass, eller så tillsätter jag lite vatten så det blir som en mjölkfri milkshake iställetOT- gör du glass själv?
Jag har tänkt göra det, har bland annat en glassmaskin som jag tror att jag aldrig använt....
Det konstigaste i den här tråden är väl att du frivilligt äter pulvermarsansås och pulverpotatismos
Jag ser mat i första hand som ett nöje i livet, och dit räknar jag både att handla maten och att laga dem.
Det nöjet är inte att köpa enorma mängder av konstiga livsmedel för att hålla kostnaderna nere, utan snarare att i stort sett varje dag köpa de färska grönsaker jag ska äta osv.
Nu förstår jag varför mitt ex "tvättade" riset innan kokningOhyra är ingen risk, det är det inte ens i varmare länder, folk där använder mjölsikt innan det hamnar i matlagningen-degen, det vet jag med bestämdhet då jag har träffat dom som bott i "småkrypsländer" och våra inhemska kryp är harmlösa, bara sikta mjölet, baka och se glad ut. Du har aldrig varit i en stor kvarn va där brödsäden mals? DÄR kan man snacka om kryp i mjölet men det siktas bort innan det paketeras.
Det är spännande det här med mat.
Hur vissa vill hitta det så billigt som möjligt eller behöva tänka så lite på det medan andra har mat som ett stort nöje.
aha... är pulver icke-mat?Jag förstår inte hur man kan lägga pengar och planera inköp för storpack på "icke- mat" så att säga, bättre att lägga de pengarna på bättre mat som ger kroppen näring och ork.
aha... är pulver icke-mat?
Du har aldrig varit riktigt fattig va? Med fattig menar jag åka och handla det nödvändigaste för 2 veckor i taget och 5 liter bensin till motorsågen som måste räcka en månad. Testa gärna att leva en månad på 1000 spänn som ska räcka till bil, mat och bränsle för att hålla kåken varm.Haha word på den!
Jag storhandlar aldrig. Köper det som är gott och det jag är sugen på. Helst ekologiskt/kravmärkt. Tittar inte på priset, jag plockar det jag är sugen på, går till kassan och betalar!
De enda varor jag ibland köper flera av är kläder/skor. Älskar jag ett plagg så köper jag ibland två av samma om ngt skulle gå sönder När Rodebjer slutade tillverka mina favorit-byxor köpte jag fyra par exakt likadana
Du har aldrig varit riktigt fattig va? Med fattig menar jag åka och handla det nödvändigaste för 2 veckor i taget och 5 liter bensin till motorsågen som måste räcka en månad. Testa gärna att leva en månad på 1000 spänn som ska räcka till bil, mat och bränsle för att hålla kåken varm.
Nu förstår jag varför mitt ex "tvättade" riset innan kokning
Det är spännande det här med mat.
Hur vissa vill hitta det så billigt som möjligt eller behöva tänka så lite på det medan andra har mat som ett stort nöje.