Storköp, är jag ensam om att köpa storförpackningar?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Jaså jag har inte lagrat mina men jag åt en hel del gödselstackspotatis förra året och de smakade utmärkt :)
Kan nog vara skillnad på sorter också, jag minns inte vilken sort jag hade. Smaken var inget fel på iallafall.:)

Tiden till dom arrangemangen finns inte just nu varken hos mig eller grannen men i framtiden om 2-3 år ska vi odla ihop för då kör vi maskinellt. Här finns en långsiktig planering och den innefattar också storköp, dom är 10 i familjen så ibland delar vi på storköpen också. :up:

Fast du gör det fortfarande svårt. Fortfarande då om du VILL ha potatis, vilket jag anar att du inte vill?

Det tar i princip ingen tid att odla i pallkrage. Vi gjorde det på jobbet. Pallkragar på gräsmattan, markduk, lite jord, i med sättpotatis, lite mer jord. Lite vatten.

Sen skulle jord fyllas på kontinuerligt och det vattnas. Någon missförstod fylla på jord och hällde hela pallkragarna med jord ända upp. Det här med vattna glömdes mest bort.
Inget kupande eller donande.

Det växte potatis utav bara helvete. Total tidsåtgång 30 min första dagen och sen kanske 30 min totalt hela säsongen.

Vi resonerar nog väldigt olika på grundnivå :)

Om jag hade en dryg femhundring under socialbidragsnormen att leva på skulle jag inte varken göra äppelpaj/äppelkaka (varken till middag eller party) eller äppelvin. Heller inte ha party. Jag skulle köpa en jävla mamma ris, odla potatis, morötter och annat lättodlat (och min rygg är tokpaj men pallkragar mm löser det), lägga pengarna på kött osv.

Menar inte du resonerar "fel", var och en väljer sin väg. Men vi är nog fundamentalt olika.

(När jag hade ett hushållskonto, inkl toapapper och glödlampor och shampoo osv, på 800 kr åt jag helt okej. Inte nudlar, makaroner och ketchup. Men det var för jag ströp allt onödigt och just satsade på basvaror. Var vegetarian dock så inget kött av förståeliga skäl)
Äpplekakan är gratis förutom marsansåsen, allt annat kommer från dumpstring. Jag storhandlar bara sånt jag inte hittat än i nån container och det är inte så mycket och krisar det i kassan så finns ju roadkill (vilket påminner mig om att ta fram lite Volvo-mörad grävling ur frysen att lägga på grillen ikväll). :d

Äpplekakan är gratis förutom marsansåsen, allt annat kommer från dumpstring. Jag storhandlar bara sånt jag inte hittat än i nån container och det är inte så mycket och krisar det i kassan så finns ju roadkill (vilket påminner mig om att ta fram lite Volvo-mörad grävling ur frysen att lägga på grillen ikväll). :d

Fast jag skulle sparat pengarna för sockersäcken och marsansåsen och potatismospulvret då. Det är onödigt.
Det jag menar med att vi är olika i grunden.

Fast du gör det fortfarande svårt. Fortfarande då om du VILL ha potatis, vilket jag anar att du inte vill?

Det tar i princip ingen tid att odla i pallkrage. Vi gjorde det på jobbet. Pallkragar på gräsmattan, markduk, lite jord, i med sättpotatis, lite mer jord. Lite vatten.

Sen skulle jord fyllas på kontinuerligt och det vattnas. Någon missförstod fylla på jord och hällde hela pallkragarna med jord ända upp. Det här med vattna glömdes mest bort.
Inget kupande eller donande.

Det växte potatis utav bara helvete. Total tidsåtgång 30 min första dagen och sen kanske 30 min totalt hela säsongen.
Den där hillbilly-varianten måste bara testas till nästa år för pallkragar eldar jag med ibland, då kan jag odla i dom bästa och sen elda dom när dom är kassa. :)

Den där hillbilly-varianten måste bara testas till nästa år för pallkragar eldar jag med ibland, då kan jag odla i dom bästa och sen elda dom när dom är kassa. :)

Vill du hinner du nog i år med, blir ju lite senare skörd bara :)

Tillägg - går att odla i hinkar med, om du har trasiga sådana. Men blir ju mindre skörd då i en hink såklart.

Jag köper allt som oftast inga större förpackningar men bunkar gärna upp konserver och liknande vid extrapris. För några veckor sedan hade jag turen att få åka bil till Rusta tillsammans med en kompis. Köpte då en hink med tvättmedel så nu lär jag inte behöva köpa nytt förrän jag flyttar härifrån ^^ För mig handlar det om att köpa hem stapelvaror när det är billigt för att ha en säkerhet när om något händer (ex att jag inte kan handla för att jag är sjuk eller att pengarna är slut). Känner mig aldrig så rik som när jag har välfyllda skåp/kyl/frys.

Vill du hinner du nog i år med, blir ju lite senare skörd bara :)
Nej jag hinner definitivt inte och drar inte på mig mer nu, jag ligger redan efter men om du kommer hit och skruvar färdigt på Kangoon som ska iväg och servar vattenskotern som är såld så kan jag ägna mig åt odlandet. :up:

Vi handlar alltid 20 kg säckar med ris och den räcker inte länge då det äts ris 2-3 gånger om dagen .
Annars handlar jag andra varor i massor då jag är till staden . ö&b och dom andra affärerna .
Brukar handla tvättmedel och alla sådana förbrukningsvaror i massor så det räcker i månader då det kostar 30-50% mer här på coopen

Vi handlar alltid 20 kg säckar med ris och den räcker inte länge då det äts ris 2-3 gånger om dagen .
Annars handlar jag andra varor i massor då jag är till staden . ö&b och dom andra affärerna .
Brukar handla tvättmedel och alla sådana förbrukningsvaror i massor så det räcker i månader då det kostar 30-50% mer här på coopen

Vad gör ni med så mycket ris? -Nyfiken- :)

Ska jag skruva på en bil så kommer du få gnaga på frusna rovor i vinter ;P
:rofl::rofl:
Snickra då, eller rensa ur logen och bila upp golvet där med minilastaren samt armera och göra klart för gjutning? Byta stolpresning innan gjutningen? Här finns sysselsättning för halva buke. :D

Vad gör ni med så mycket ris? -Nyfiken- :)
Tanten är Thai och skulle säkerligen dö om hon inte fick ris morgon middag och kväll:D så riskokaren är igång nästan var dag .När vi varit ut och ätit så hon är proppmätt nog tusan måste hon hem och äta ris och en sallad men saker i som man helst inte vill veta .Luktar apa om den och cilli så ögonen tåras .Det är en pasta som är gjord av jäst fisk i den som stinker

Tanten är Thai och skulle säkerligen dö om hon inte fick ris morgon middag och kväll:D så riskokaren är igång nästan var dag .När vi varit ut och ätit så hon är proppmätt nog tusan måste hon hem och äta ris och en sallad men saker i som man helst inte vill veta .Luktar apa om den och cilli så ögonen tåras .Det är en pasta som är gjord av jäst fisk i den som stinker
Äter hon kokat ris på morgonen eller är det annan variant då?

Nu har jag förvisso egen sysselsättning nog. Men jag tror det för alla skulle vara säkrast om jag höll mig till potatisodlingen ;)
Äääh förstöra ett betonggolv med minilastare och maskinspett kan vem som helst och det får ta hela dan så komsi-komsi. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka