Storköp, är jag ensam om att köpa storförpackningar?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Du har aldrig varit riktigt fattig va? Med fattig menar jag åka och handla det nödvändigaste för 2 veckor i taget och 5 liter bensin till motorsågen som måste räcka en månad. Testa gärna att leva en månad på 1000 spänn som ska räcka till bil, mat och bränsle för att hålla kåken varm.

Men varför ska man göra det om man inte måste?
Det gör jag den dagen jag behöver, nu äter jag det jag vill och är sugen på utan att tänka på priset.
Apropå matsvin så skulle det bli betydligt mer om jag storhandlade, nu köper jag bara precis det jag behöver och äter upp. Inget annat.

Men varför ska man göra det om man inte måste?
Det gör jag den dagen jag behöver, nu äter jag det jag vill och är sugen på utan att tänka på priset.
Apropå matsvin så skulle det bli betydligt mer om jag storhandlade, nu köper jag bara precis det jag behöver och äter upp. Inget annat.
Det är tack vare storköp det helt saknas matsvinn här, det ska finnas det mesta i lager så det går att komponera ihop nästan vad som helst när som helst, då riskerar inget att bli liggande och bli förstört för att det bara saknas en liiiten ingrediens som kan vara den viktigaste.

Apropå viktigaste, när jag jobbade på svinfarm fick vi torrjäst som gått över datumet, den kom i plåtburkar, det är över 30 år sen jag jobbade där och jästen funkar fortfarande hur bra som helst konstigt nog.

Det är tack vare storköp det helt saknas matsvinn här, det ska finnas det mesta i lager så det går att komponera ihop nästan vad som helst när som helst, då riskerar inget att bli liggande och bli förstört för att det bara saknas en liiiten ingrediens som kan vara den viktigaste.

Apropå viktigaste, när jag jobbade på svinfarm fick vi torrjäst som gått över datumet, den kom i plåtburkar, det är över 30 år sen jag jobbade där och jästen funkar fortfarande hur bra som helst konstigt nog.

Jag tänker att bara för att det går innebär det inte att man ska. Jag gillar mat och har ekonomi nog att köpa färska varor och det jag vill ha. Jag slänger inte mat, jag gör matlådor och är expert på att använda den mat jag köper. Att det blir mindre matsvinn på ditt sätt gäller nog just dig då, jag skulle ha svårt att laga mat utifrån de råvaror du nämner här.

Jag tänker att bara för att det går innebär det inte att man ska. Jag gillar mat och har ekonomi nog att köpa färska varor och det jag vill ha. Jag slänger inte mat, jag gör matlådor och är expert på att använda den mat jag köper. Att det blir mindre matsvinn på ditt sätt gäller nog just dig då, jag skulle ha svårt att laga mat utifrån de råvaror du nämner här.
Ser vi till undersökningar på området, så ökar storhandling (och handling på externa klpcentra) matsvinnet. Inte omvänt.

Men det säger givetvis inget om enskilda.

iNget konstigt, ge fan i att diska degbunken utan raka bara ur den nödtorftigt och låt resten torka så behöv ingen ny jäst alls.

Då fungerar vi olika. Ju mer jag storhandlar ju mer matsvinn blir det.
För miljön är det bättre att jag handlar ofta och små förpackningar.

Senast ändrad:
Då fungerar vi olika. Ju mer jag storhandlar ju mer matsvinn blir det.
För miljön är det bättre att jag handlar ofta och små förpackningar.
Tvärt om för mig, desto mer sällan jag behöver frakta mig till butiken dess bättre för miljön eftersom jag bor off och är beroende av bil sen bussarna slutade gå här för 20+ år sen. Jag väntar förresten fortfarande på att Miljöpartiet ska dra tunnelbana hit ut. :D

Tvärt om för mig, desto mer sällan jag behöver frakta mig till butiken dess bättre för miljön eftersom jag bor off och är beroende av bil sen bussarna slutade gå här för 20+ år sen. Jag väntar förresten fortfarande på att Miljöpartiet ska dra tunnelbana hit ut. :D

Vi har helt olika förutsättningar. Ska jag storhandla behöver vi bil, nu kan jag ta apostlahästarna till 4 olika mataffärer och välja utofrån behov. Jag gillar mat och vill fortsätta med det, pulvermos är inte mat tycker jag, potatismos gör man på potatis, mjölk/grädde lite smör, muskot, salt och peppar. Klipper i lite persilja eller annat beroende på vad man ska äta till.

Ja då har vi verkligen olika förutsättningar för jag har aldrig haft 4 affärer på gångavstånd, ja inte ens en affär någonsin och har mestadels bott på landet och växte upp i ett villaområde en bra bit från stan.

Det är skillnad på pulvermos och pulvermos, det man köper i "vanliga" butiker smakar mest tapetklister, det ska vara restaurangmodellen som man kryddar efter behag. Pulvermos är förresten perfekt till lapskojs och gratänger mm. samt att ha med när man lagar middan ute i spenaten långt från all ära och redighet.
Jag har ju extraknäckt i restaurangbranschen (reparerat det mesta) så därför vet jag vad det finns och hur det smakar och då väljer jag det bästa och mest prisvärda. Det är inte säkert det dyraste smakar bäst utan även no-name-märken kan vara en kulinarisk höjdare.

Apropå potatismos så gan man med fördel göra det på Östersjövatten, det blir kanongott och sen en rejäl smörklick i också. :d
Vill man ha lyxmos så gör man det på hälften mjölk och hälften vatten samt en smörklick. :up:

Ja då har vi verkligen olika förutsättningar för jag har aldrig haft 4 affärer på gångavstånd, ja inte ens en affär någonsin och har mestadels bott på landet och växte upp i ett villaområde en bra bit från stan.

Det är skillnad på pulvermos och pulvermos, det man köper i "vanliga" butiker smakar mest tapetklister, det ska vara restaurangmodellen som man kryddar efter behag. Pulvermos är förresten perfekt till lapskojs och gratänger mm. samt att ha med när man lagar middan ute i spenaten långt från all ära och redighet.
Jag har ju extraknäckt i restaurangbranschen (reparerat det mesta) så därför vet jag vad det finns och hur det smakar och då väljer jag det bästa och mest prisvärda. Det är inte säkert det dyraste smakar bäst utan även no-name-märken kan vara en kulinarisk höjdare.

Apropå potatismos så gan man med fördel göra det på Östersjövatten, det blir kanongott och sen en rejäl smörklick i också. :d
Vill man ha lyxmos så gör man det på hälften mjölk och hälften vatten samt en smörklick. :up:

Det är nog 10-15 inom en kvart-tjugo minuter, tar jag tunnelbanan sanslöst många. Jag är fortsatt skeptisk till pulvermos, de restauranger jag besöker har inte det och handlar jag i korvkiosk köper jag just en korv.

Jag köper den förpackningsstorlek som
blir billigast.

Således köper jag sådant som går åt och håller sig i storpack och sådant som inte håller sig och går lite av i småpack.

25 kg socker ser jag ingen vinst i, jag förbrukat inte 25 kg socker på 10 år ens. Den femtiolapp jag skulle spara (2 kr billigare per kg) förlorar jag i att ha utrymme upptaget.

Sen pasta och ris köper jag gärna storpack - men då ska rätt pasta finnas. Potatismos gör jag på potatis, vill inte ha pulvermos. Marsan så jag har en liten kartong pulver och den har räckt i ett år så ingen vits köpa sånt heller.

Däremot utnyttjar jag ofta ta X betala för Y eller X för Y kronor för stapelvaror. Tex krossade tomater, majs och kidneybönor. Jag köper mycket kött/fisk när det är rea och lägger i frysen osv.

Så jag skulle kunna ha ett matkonto på 100 - 200 kr (= mejeriprodukter och grönsaker) en månad och ändå äta gott och normalt om jag utnyttjade det jag har i skåpen och frysen. DET är för mig ekonomiskt. Inte att ha socker för 15 år till en vinst på 50 kr.

Så ja jag köper storpack köttfärs, kött osv. Gärna på rea. Och köper generellt den förpackningsstorlek som i verkligheten blir billigast. Jag äter dock troligen helt annorlunda än TS då jag använder lite halvfabrikat och äter mycket ekologiskt. Och där begränsas storpack en del då det sällan finns i storpack.

I frysen finns fläskfilé, ryggbiff av nöt, lax, kotletter, lamm, köttfärs mm. 90% av det köpt med kort datum för typ inga pengar alls. Allt svenskt, en del ekologiskt. Det är enormt mycket mer besparing än 50 spänn på en säck socker eller liknande.

Jag lagar även alltid storkok. Så det finns alltid minst två veckors matlådor av blandad sort i frysen med.

Sen är det ju många bäckar små. Jag äter bra och har lågt matkonto MEN jag slösar ändå för jag är dålig på att göra av med allt och slänger stora mängder grönsaker eller kött jag "ska äta imorgon" och så blir det inte.

Jag har inte råd att bry mig om var den kommer från, här måste plånboken styra helt enkelt så därför blir det dumpstring och storköp i en salig mix. Lever man 678:- under fattigdomsgränsen så får man inte vara kräsen.

Men om du gjorde potatismos på potatis som du odlade borde du väl spara pengar jmf med pulvermos?

Alltså om man bortser från tycke och smak (vill du äta pulvermos ska du såklart) och bara det ekonomiska.

Jag åt mycket halvfabrikat förr, inkl pulvermos. Idag gör jag det inte. Jag har LÄGRE matkonto idag än då, trots bara svenskt kött, ekologiskt och närproducerat så långt det går. Köper bara eko-grönsaker (färska) om det valet finns, och eko-mejeriprodukter (går inte alltid, är laktosintolerant. Det ökar fö matkostnaden)

Men potatismos på potatis, smör och mjölk borde bli billigare än pulvermos. Odlar du potatisen själv blir det inte många kronor alls. Vill du kunna ha torrvaror så gör det på torrmjölk då?

Men om du gjorde potatismos på potatis som du odlade borde du väl spara pengar jmf med pulvermos?

Alltså om man bortser från tycke och smak (vill du äta pulvermos ska du såklart) och bara det ekonomiska.

Jag åt mycket halvfabrikat förr, inkl pulvermos. Idag gör jag det inte. Jag har LÄGRE matkonto idag än då, trots bara svenskt kött, ekologiskt och närproducerat så långt det går. Köper bara eko-grönsaker (färska) om det valet finns, och eko-mejeriprodukter (går inte alltid, är laktosintolerant. Det ökar fö matkostnaden)

Men potatismos på potatis, smör och mjölk borde bli billigare än pulvermos. Odlar du potatisen själv blir det inte många kronor alls. Vill du kunna ha torrvaror så gör det på torrmjölk då?
Tiden finns inte att odla och jag har ingen jordfräs att sätta på minilastaren än och vanlig jordfräs eller spade är big no-no för kroppen. Jag har lagt av med vedhantering och kommer att elda pellets istället just för att kroppen inte pallar längre. Sen ska landen rensas och potatisen tas upp och sen har jag kvaddad rygg en månad. Det räcker nu, jag ska ägna mig åt nybygge av kåk istället, det är ett måste om jag inte ska bli bostadslös.

Jag kan räkna in många parametrar som förklarar varför jag gör som jag gör och varför jag inte gör som folk tycker, det finns anledningar till allt. Odla kommer jag att göra i framtiden men först när allt kan skötas maskinellt.

Tiden finns inte att odla och jag har ingen jordfräs att sätta på minilastaren än och vanlig jordfräs eller spade är big no-no för kroppen. Jag har lagt av med vedhantering och kommer att elda pellets istället just för att kroppen inte pallar längre. Sen ska landen rensas och potatisen tas upp och sen har jag kvaddad rygg en månad. Det räcker nu, jag ska ägna mig åt nybygge av kåk istället, det är ett måste om jag inte ska bli bostadslös.

Jag kan räkna in många parametrar som förklarar varför jag gör som jag gör och varför jag inte gör som folk tycker, det finns anledningar till allt. Odla kommer jag att göra i framtiden men först när allt kan skötas maskinellt.

Fast du gör det svårt med. Odla potatisen i pallkragar tex. Ingen ryggdöd. Om du vill ha potatis då.

Även köpt potatis borde dock bli billigare, det om något går ju köpa storpack :)

25 kg socker ser jag ingen vinst i, jag förbrukat inte 25 kg socker på 10 år ens. Den femtiolapp jag skulle spara (2 kr billigare per kg) förlorar jag i att ha utrymme upptaget.
Just sockret har jag en plan för, jag planerar för ett "trailer-trash-party" när jag flyttat ut i containern och då går det åt äpplevin samt en del av sockret. :angel: :p

Fast du gör det svårt med. Odla potatisen i pallkragar tex. Ingen ryggdöd. Om du vill ha potatis då.

Även köpt potatis borde dock bli billigare, det om något går ju köpa storpack :)
Tiden till dom arrangemangen finns inte just nu varken hos mig eller grannen men i framtiden om 2-3 år ska vi odla ihop för då kör vi maskinellt. Här finns en långsiktig planering och den innefattar också storköp, dom är 10 i familjen så ibland delar vi på storköpen också. :up:

Just sockret har jag en plan för, jag planerar för ett "trailer-trash-party" när jag flyttat ut i containern och då går det åt äpplevin samt en del av sockret. :angel: :p

Vi resonerar nog väldigt olika på grundnivå :)

Om jag hade en dryg femhundring under socialbidragsnormen att leva på skulle jag inte varken göra äppelpaj/äppelkaka (varken till middag eller party) eller äppelvin. Heller inte ha party. Jag skulle köpa en jävla mamma ris, odla potatis, morötter och annat lättodlat (och min rygg är tokpaj men pallkragar mm löser det), lägga pengarna på kött osv.

Menar inte du resonerar "fel", var och en väljer sin väg. Men vi är nog fundamentalt olika.

(När jag hade ett hushållskonto, inkl toapapper och glödlampor och shampoo osv, på 800 kr åt jag helt okej. Inte nudlar, makaroner och ketchup. Men det var för jag ströp allt onödigt och just satsade på basvaror. Var vegetarian dock så inget kött av förståeliga skäl)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka