Storköp, är jag ensam om att köpa storförpackningar?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Ja som rubriken lyder, är det ovanligt att som ensamhushåll-liten familj köpa storköksförpackning av basvaror? En kompis och jag var till Norrköping igår och som vanligt svängde jag förbi Citygross och handlade det som var på väg att ta slut bla. socker, marsansåspulver och potatismospulver och eftersom jag alltid sneglat på pris/kvalitet så vet jag av erfarenhet att storköksförpackningar lönar sig så det blev en säck socker (25 kg) :p samt 4 kg marsanpulver och 2,5 kg potatismospulver. Kompisen höll på att smälla av när han såg sockersäcken och då kom kommentaren "har dom inte storpack med jäst också för det är ju snart midsommar". :rofl:
Bara marsansåskartongen kostade bara en tredjedel så mycket som på lokala Willys hemma i stan och potatismospulvret hälften så mycket och sockret var 2 kronor billigare per kg så nog lönar det sig att hamstra stapelvaror allt.

Är det verkligen så ovanligt det jag gör eller finns det fler som handlar likadant?

Mitt problem är att maten som finns i storpack antingen är tveksamt producerad (tex innehåller palmolja) eller hårt bearbetad/processad på något sätt. Jag vill äta ekologiskt, närproducerat och utan en massa tillsatser och diverse processer. De kraven uppfyller inte många storpacksprodukter tyvärr. Jag sparar pengar genom att handla efter säsong istället.

Jag ser mat i första hand som ett nöje i livet, och dit räknar jag både att handla maten och att laga dem.

Det nöjet är inte att köpa enorma mängder av konstiga livsmedel för att hålla kostnaderna nere, utan snarare att i stort sett varje dag köpa de färska grönsaker jag ska äta osv.
4 mil för att handla färskt varje dag är inte ens ett alternativ här, närmsta affär ligger dock 1 mil härifrån men den är inget alternativ då allt är skitdyrt där.

"Konstiga livsmedel", räknar du in socker, salt, olja, marsansås, potatismospulver, pasta mm. i det? Jag gör det iallafall inte.

Mjöl är helt klart en färskvara om man vill ha gott bröd! Varför göra sig omaket att baka och greja om man inte använder hyggliga råvaror?

(Förutom risken för ohyra, då.)
Ohyra är ingen risk, det är det inte ens i varmare länder, folk där använder mjölsikt innan det hamnar i matlagningen-degen, det vet jag med bestämdhet då jag har träffat dom som bott i "småkrypsländer" och våra inhemska kryp är harmlösa, bara sikta mjölet, baka och se glad ut. Du har aldrig varit i en stor kvarn va där brödsäden mals? DÄR kan man snacka om kryp i mjölet men det siktas bort innan det paketeras.

Det konstigaste i den här tråden är väl att du frivilligt äter pulvermarsansås och pulverpotatismos ;)
Varför det? Jag är ju sommartid uppfödd på pulvermos då det var enkelt i sommarstugan och på semestrarna, sen gjordes det alltid en massa äpplekaka och så marsansås på den. :d

Föredrar också färskt mjöl när jag ska baka.
Plus ekologiska varor och de finns mycket sällan i storpack av de fåtal varor jag skulle kunna tänka mig att ha ett storpack av.
Efterlyser också (lokalproducerad) ekologisk mjölk i 5 dl förpackning tack!

4 mil för att handla färskt varje dag är inte ens ett alternativ här, närmsta affär ligger dock 1 mil härifrån men den är inget alternativ då allt är skitdyrt där.

"Konstiga livsmedel", räknar du in socker, salt, olja, marsansås, potatismospulver, pasta mm. i det? Jag gör det iallafall inte.
Marsansås i så stora mängder, ja. Pulverpotatismos, ja.

Mitt problem är att maten som finns i storpack antingen är tveksamt producerad (tex innehåller palmolja) eller hårt bearbetad/processad på något sätt.
Jag har inte råd att bry mig om var den kommer från, här måste plånboken styra helt enkelt så därför blir det dumpstring och storköp i en salig mix. Lever man 678:- under fattigdomsgränsen så får man inte vara kräsen.

Jag har singelhushåll. Det enda jag verkligen satsar på att köpa på mig mycket av är kött. Jag försöker äta enbart ekologiskt och/eller närproducerat med undantag vissa charkvaror (typ salami). En affär jag passerar dagligen har ofta ekologiskt kött med kort datum till nedsatt pris så när jag hittar sådant köper jag mycket, delar upp i portioner och fryser in.

Annars - nej. Finns ingen anledning. Beträffande de varor som nämns i trådstarten så är min årskonsumtionen av socker kanske ett kg (köper bara råsocker). Pulvermos äter jag kanske ett paket på tolv portioner under ett år (ibland uppskattar jag korv med mos som smakar som i korvkiosken:d). Pulver till marsansås tror jag inte jag köpt under mitt vuxna liv faktiskt.

Ohyra är ingen risk, det är det inte ens i varmare länder, folk där använder mjölsikt innan det hamnar i matlagningen-degen, det vet jag med bestämdhet då jag har träffat dom som bott i "småkrypsländer" och våra inhemska kryp är harmlösa, bara sikta mjölet, baka och se glad ut. Du har aldrig varit i en stor kvarn va där brödsäden mals? DÄR kan man snacka om kryp i mjölet men det siktas bort innan det paketeras.
Nå, det är alltså rätt stor smakskillnad mellan färskt och gammalt mjöl och även bakegenskaperna skiljer sig åt. Det handlar inte om vad man skulle bli sjuk av eller så, utan om vad som är gott. Jag tycker att mat ska vara gott.

Min kompis köpte pasta i 25 kilos säckar. Pasta med ketchup var hennes middagar. Min kropp hade rasat ihop men hon mådde bra. Billigt var det också.

Jag har inte råd att bry mig om var den kommer från, här måste plånboken styra helt enkelt så därför blir det dumpstring och storköp i en salig mix. Lever man 678:- under fattigdomsgränsen så får man inte vara kräsen.

Men då handlar det ju inte om att du väljer att handla som du gör, utan att du är tvungen. Jag hade såklart inte heller brytt mig om vart maten kom ifrån, om det var den maten eller inget jag hade att välja på.

Nå, det är alltså rätt stor smakskillnad mellan färskt och gammalt mjöl och även bakegenskaperna skiljer sig åt. Det handlar inte om vad man skulle bli sjuk av eller så, utan om vad som är gott. Jag tycker att mat ska vara gott.
Håller fullständigt med dig men jag har helt enkelt inte råd att vara kräsen, det är den bittra sanningen, så när tillfällen bjuds måste jag ta dom helt enkelt och så får man krydda lite extra och gäller det bröd så får man pytsa i lite mer jäst så funkar det. Förresten funkar sodan jag blästrar vissa maskindelar med som bakpulver, den finns alltid hemma i säck, är nästan gratis så varför inte liksom? :laugh:

Varför det? Jag är ju sommartid uppfödd på pulvermos då det var enkelt i sommarstugan och på semestrarna, sen gjordes det alltid en massa äpplekaka och så marsansås på den. :d

Pulvermos äter jag inte förrän jag står på ruinens brant. Knappt marsansås heller.
I övrigt säger jag som flera andra; När det gäller mjöl och liknande föredrar jag färska varor.

Håller fullständigt med dig men jag har helt enkelt inte råd att vara kräsen, det är den bittra sanningen, så när tillfällen bjuds måste jag ta dom helt enkelt och så får man krydda lite extra och gäller det bröd så får man pytsa i lite mer jäst så funkar det. Förresten funkar sodan jag blästrar vissa maskindelar med som bakpulver, den finns alltid hemma i säck, är nästan gratis så varför inte liksom? :laugh:
Jag förstår att du gör som du gör. Utifrån det du beskriver om din ekonomiska situation är det väl smart att göra så. Idag har jag tur att kunna köpa det jag vill. När jag var student och sjukskriven så tänkte jag mig för inför varenda inköp. Det var många gånger jag åt "grönsakssoppa" dvs potatis, morot eller liknande och buljong för att det var billigt.

Men då handlar det ju inte om att du väljer att handla som du gör, utan att du är tvungen. Jag hade såklart inte heller brytt mig om vart maten kom ifrån, om det var den maten eller inget jag hade att välja på.
Mat hade jag fixat ändå men här gäller det att få "mest pang för pengarna" helt enkelt, och kokboken jag använder mest är ju KOKF (Koktjänstreglemente för försvarsmakten) och där tas inga hänsyn till nåt annat än närande, gott och funkis och dessutom är allt baserat på torrvaror och konserver, men där syndar jag en hel del.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka