Storköp, är jag ensam om att köpa storförpackningar?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Är det svårt att göra sylt på ditt sätt? Det låter som att jag skulle kunna gilla det där :D

Nä. Jag tar de bär jag vill ha, lite socker och kokar en liten stund:D
Blåbär kan man smaksätta med en nya lakrits eller vanilj, hallon och Rom är gott osv. Men bär och lite socker är allt, sen vill jag inte ha en slät sylt utan hela bär om möjligt så jag kokar bara upp dem snabbt, sen ner i en burk.

Torrvaror köper jag gärna i så stora förpackningar som jag får plats med, likadant med frysvaror. Däremot önskar jag att det kunde gå att köpa EN ekologisk paprika, inte bara tvåpack, jag önskar att det fanns halvlitersförpackningar med mjölk osv. Dessutom önskar jag att gurkor och andra grönsaker kunde vara mindre...

Ibland undrar jag om folk i allmänhet är medvetna om att socker inte enbart är sötningsmedel i saft och sylt, utan att det även har en konserverande effekt...
*tänker högt*
Fast just det är ju ett gott skäl att frysa bären och göra lite sylt eller marmelad i taget. Så att man slipper äta allt det där sockret, bara för att marmeladen ska stå sig.

Själv tar jag för övrigt hellre lite konserveringsmedel i marmeladen än ökar sockermängden. Målet är ju att det blir gott.

Är det svårt att göra sylt på ditt sätt? Det låter som att jag skulle kunna gilla det där :D
Jag gjorde nåt liknande i höstas med äpplemoset, jag fryser aldrig in utan konserverar och ska till hösten börja "hermetisera" det mesta och fasa ut frysarna, nåt amerikanarna tydligen gör mycket. (Hermetisera är högtemperaturkonservering under tryck.)

Äpplen går att frysa som de är med. Men de blir lite slabbiga när de tinat, men duger gott till mat och gröt. Dela på halvtinade.

Jag ser mat i första hand som ett nöje i livet, och dit räknar jag både att handla maten och att laga dem.

Det nöjet är inte att köpa enorma mängder av konstiga livsmedel för att hålla kostnaderna nere, utan snarare att i stort sett varje dag köpa de färska grönsaker jag ska äta osv.

Ja som rubriken lyder, är det ovanligt att som ensamhushåll-liten familj köpa storköksförpackning av basvaror? En kompis och jag var till Norrköping igår och som vanligt svängde jag förbi Citygross och handlade det som var på väg att ta slut bla. socker, marsansåspulver och potatismospulver och eftersom jag alltid sneglat på pris/kvalitet så vet jag av erfarenhet att storköksförpackningar lönar sig så det blev en säck socker (25 kg) :p samt 4 kg marsanpulver och 2,5 kg potatismospulver. Kompisen höll på att smälla av när han såg sockersäcken och då kom kommentaren "har dom inte storpack med jäst också för det är ju snart midsommar". :rofl:
Bara marsansåskartongen kostade bara en tredjedel så mycket som på lokala Willys hemma i stan och potatismospulvret hälften så mycket och sockret var 2 kronor billigare per kg så nog lönar det sig att hamstra stapelvaror allt.

Är det verkligen så ovanligt det jag gör eller finns det fler som handlar likadant?
Mja det enda jag vet att jag skulle göra av med är mjöl och det köper jag 5 kg i taget. Jag har upplevt att fä bosatt sig i mjöl och sådant så jag är lite konservativ när det gäller mängd.

Jag önskar att vi hade haft plats att köpa storpack/mer av skrymmande och tråkiga grejer som kattmat, kattsand och toapapper men vi har varken riktigt skafferi eller klädkammare så det är inget alternativ.

Vår närmsta mataffär har inte jumbo size på något så det blir mer att passa på när det är 5 för 3 och liknande på torrvarufronten. Pasta, bulgur, linser, kaffe m.m.

Ja som rubriken lyder, är det ovanligt att som ensamhushåll-liten familj köpa storköksförpackning av basvaror? En kompis och jag var till Norrköping igår och som vanligt svängde jag förbi Citygross och handlade det som var på väg att ta slut bla. socker, marsansåspulver och potatismospulver och eftersom jag alltid sneglat på pris/kvalitet så vet jag av erfarenhet att storköksförpackningar lönar sig så det blev en säck socker (25 kg) :p samt 4 kg marsanpulver och 2,5 kg potatismospulver. Kompisen höll på att smälla av när han såg sockersäcken och då kom kommentaren "har dom inte storpack med jäst också för det är ju snart midsommar". :rofl:
Bara marsansåskartongen kostade bara en tredjedel så mycket som på lokala Willys hemma i stan och potatismospulvret hälften så mycket och sockret var 2 kronor billigare per kg så nog lönar det sig att hamstra stapelvaror allt.

Är det verkligen så ovanligt det jag gör eller finns det fler som handlar likadant?
Tror det är vanligt på landet? ;)

Vi handlar helst inte mer än varannan vecka i matbutiken.
Avskyr att handla, det tar så mycket tid när man har långt till affären, en hel kväll går ju åt!

Vi köper storpack/säck, så mycket det går. Ris, potatis, morötter, vitkål osv.
Passerar vi ostbutiken, så åker det med en låda, 13-15 kg.
Köper helt lamm, kvarts kossa, halv gris, några kalkoner, beroende på säsong.
Funkar för oss.

För min del faller det på att jag saknar bil. Jag kan inte bära 25 kilo socker hem. Sen att det skulle ta mig en livstid att göra av med är en annan femma.

Mja det enda jag vet att jag skulle göra av med är mjöl och det köper jag 5 kg i taget. Jag har upplevt att fä bosatt sig i mjöl och sådant så jag är lite konservativ när det gäller mängd.
Jag fick en 25 kg-säck ris en gång, efter en tid hade jag kryp i hela köket :devil: . Källan var riset.Aldrig mera storpack

Jag gillar inte heller att hamstra och samla.
Blir stressad av att en massa saker stående, även om det bara är torrvaror och mat.
Föredrar att ha det rätt tomt i skåpen och handla färskt när jag är sugen på något.
Bor granne med affären dessutom.
Att jag kommer svälta när katastrofen kommer är ett senare problem :D

Jag köper alltid dom största ostarna, delar och stoppar in i frysen, samma sak, köper en hel ost och river och fryser. Men äter inte mycket saker med lång hållbarhet, håller mig oftast till färskvaror. Äter inte socker, kolhydrater, vilket är enklast att lagra.

Jag fick en 25 kg-säck ris en gång, efter en tid hade jag kryp i hela köket :devil: . Källan var riset.Aldrig mera storpack
Brr näh, jag skulle köpa ett storpack ris en gång när jag var 14 (Jasminris var så sällsynt då och vi hade en ny asiatisk butik) så jag tog den, såg att det krööp i den och bestämde mig för ett litet paket av annat märke :) så jag har irrationella idéer om storpack ris.

Egen kvarn är nog en av de köksmaskiner jag skulle vilja ha. Bättre att,lagra spannmål än mjöl. Köpt nymalt vid några tillfällen - brödet blir fantastiskt!
Det tror jag på, men för mig känns det som klar overkill. :)

Lagra större mängder i hemmet vill jag inte, oavsett.

Här hemma köper vi gärna storpack av diverse, kollar av erbjudanden på butikerna nära oss (resp 50/100/300m) och köper det som är billigt och bra kvalité. Köttfärs köps i storpack och frys ner i platta 500g paket som vi vakum förseglar. Pasta/ris osv förpackar vi även det med vakum för att få ta så lite plats som möjligt. Konserver köps in regelbundet
Socker har vi nog runt 5kg hemma just nu trots att vi knappt äter socker men alltid bra att ha hemma om det går åt skogen :p
Köper vi grönsaker tex vitkål så brukar jag hacka upp allt på en gång och lägga i frysen. Perfekt till grytor, stuvningar, kålpudding osv
Lök köper vi alltid minst 2kg av

Försöker eliminera matsvinn så gått det går.
Har ett helt högskåp samt ett överskåp med skafferivaror till oss två och ett underskåp med mat och sand till katterna.

Klarar oss minst 3 veckor på det som finns hemma (vi har provat) :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka