Storköp, är jag ensam om att köpa storförpackningar?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Jag har alltid köpt storförpackningar av allt bara jag har plats, även när jag bodde helt själv.

Måste dock alltid stanna och tänka till OM detta är något som man jag använder och kommer jag hinna nyttja det innan det blir dåligt. Ingen ide att köpa bara för att slänga senare. Frys och skafferi hemma hos mig är alltid fullt :)

Bor som @Bison i liten lägenhet. Så himla mycket utrymme finns det inte i skåpen. Djurens mat tar plats, kattsand tar plats. De fyra hyllor (utöver kyl och frys) som inte är upptagna av porslin används till min mat.

Där ska en-två vinflaskor få plats, lite pasta och bulgur, några konserver med kikärter/passerade tomater/etc, kryddor och knäckebröd... Skulle jag köpa femkilos förpackningar av grejer så skulle dessa få stå på golvet i köket eller i en bokhylla.

Toapapper köper jag gärna i storpack dock, och har i garderoben.

Jag bor själv och köper ofta större förpackningar. Inga 25kg säckar socker (tror jag aldrig jag sett i affären) men köper ofta 2 kg köttfärs den gång jag köper köttfärs, lagar storkok och fryser in. Mitt största problem för sånt är förvaring. I mitt lilla kök får man inte in så mycket, annars hade jag nog köpt storpack i större utsträckning.

Jag (vi) äter minimalt med konserver och sånt, så det finns ingen poäng. Vi köper färdka grönsaker nästan varje dag, så även frukt. Bröd mer sällan. Jag kokar egen sylt, men inga 50 liter och har bären i frysen tills jag vill använda dem. Kokar 2-3 burkar i stöten och använder så lite socker som möjligt. Vad jag skulle göra med 25 kilo vetemjöl har jag ingen aning om. Tapetklister?

Men vad har ni i skåpen, ni som inte har plats?
Jag har ett skafferi. Men den vän som hade 25- kilos säckar så var ju säckarna höga. Så höga säckar går inte in i mitt skafferi med hyllorna. Hyllor som är fastsatta. Dessutom har jag som sagt ett skafferi- ett slåp och det är rätt fullt med annat.
I de andra hyllorna i köket har jag porslin, glas, kökredskap och sånt. :)

Jag äter inte ens 1 kg socker utsprid över ett helt år. Så vad skal jag då med 25 kg ;) Det ÄR ännu billigare. dessutom har jag inte ens någon ugn just nu. Så bagar gör jag inte. Jag äter inte ens socker i vardagen, så att man köper 25 kg socker får mig att :nailbiting:

Ibland undrar jag om folk i allmänhet är medvetna om att socker inte enbart är sötningsmedel i saft och sylt, utan att det även har en konserverande effekt...
*tänker högt*

Absolut vet jag det. Det är därför jag fryser in bären och kokar lite i taget hellre än att ha mer socker. Jag gillar inte för söt sylt, jag brukar ha 20-30% socker som mest, oftast mindre. Äppelmos gör jag helt utan och förvarar i frysen och tar fram lite i taget.

Haha jag som alltid köper minst 1 kg ost och 500 g ruccola låter asgott :d

Det där beror väl på vad folk äter. Jag köper massor med grönsaker och frukt ex, kan lätt fylla hela kylen, men det går ju åt på högst en vecka eftersom vi äter så mkt raw.

Men det är svårt att köpa 25 kilo palsternackor och ha i lägenhet. Då krävs det jordkällare eller liknande.

Jag har också en del konserver etc vilket känns bra om något händer. Men jag har inget behov av att ha mat hemma för ett år.
Här har det bara blivit så, jag "nattshoppar" ju också och ibland dyker det upp gigantiska mängder av samma sak så varför inte liksom? Jag har frysarna fulla, sist hade nån slängt obrutna påsar med bake-off-bröd som jag fyllde ena frysen med, i den frysen finns grillkött, korv, pålägg mm. för en hel säsong också. :d

Absolut vet jag det. Det är därför jag fryser in bären och kokar lite i taget hellre än att ha mer socker. Jag gillar inte för söt sylt, jag brukar ha 20-30% socker som mest, oftast mindre. Äppelmos gör jag helt utan och förvarar i frysen och tar fram lite i taget.
Då jag är så bra på att samla av som inte blir så har jag börjat frysa orensat. Visade sig vara lättare att rensa lingonen när det var fryst, tar då fram så mycket som går åt på tallriken och rensar. Har slutat helt med socker till bär, är lite tillvänjning på vägen bara.

Här har det bara blivit så, jag "nattshoppar" ju också och ibland dyker det upp gigantiska mängder av samma sak så varför inte liksom? Jag har frysarna fulla, sist hade nån slängt obrutna påsar med bake-off-bröd som jag fyllde ena frysen med, i den frysen finns grillkött, korv, pålägg mm. för en hel säsong också. :d

Men 4 kilo marsanpulver? Skulle jag inte göra åt på en livstid. Vi äter vaniljsås kanske 5 ggr på ett år. Varav jag gör den 1-2 ggr, och då på spisen på ägg, vaniljstång, grädde mm.

Då jag är så bra på att samla av som inte blir så har jag börjat frysa orensat. Visade sig vara lättare att rensa lingonen när det var fryst, tar då fram så mycket som går åt på tallriken och rensar. Har slutat helt med socker till bär, är lite tillvänjning på vägen bara.

Jag skulle gärna göra så, men barn och make protesterar. Socker är ju en bra smakbärare också:). I lagom mängd...

Haha jag som alltid köper minst 1 kg ost och 500 g ruccola låter asgott :d
Jag hittade flera kilo ost i containern som jag körde genom strimlaren till pizzaost och frös ner, funkar skitbra till annat också om man inte gör misstaget att tina den innan man försöker strö den över gratängen, det testade grannen, funkade sådär,,,,,,, :laugh:

Är det svårt att göra sylt på ditt sätt? Det låter som att jag skulle kunna gilla det där :D

Men 4 kilo marsanpulver? Skulle jag inte göra åt på en livstid. Vi äter vaniljsås kanske 5 ggr på ett år. Varav jag gör den 1-2 ggr, och då på spisen på ägg, vaniljstång, grädde mm.
Jag gör äpplekaka till middag en gång i veckan av "fallfrukt" från containern så här blir den inte gammal. :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka