Igår kom prisförslaget för att laga bilen. 16100 kr. Glödstift, spridare och bilbatteri behöver bytas. Bilbatteriet var dock helt felfritt bara för några veckor sedan när vår kvartersmekaniker kollade upp det. Nu var det helt dött och tog inte ens emot laddning.
Jag önskar att bilen hade försvunnit på riktigt för att aldrig återfinnas.
Förutom att det hade varit roligare att lägga pengarna på något annat, som att åka skidor i Grövelsjön, så är det två saker som stör mig med detta. För det första att vi inte köpte ny bil i våras som vi först hade tänkt. Istället valde vi att byta kamremssats för att köra bilen ytterligare ett till två år. När det här är fixat så har vi lagt ut 27000 kr på reparationer i år. 30000 kr om vi räknar med service.
För det andra stör det mig att det stora felet, spridaren, enligt verkstaden har orsakats av att vi har kört omkring länge med trasiga glödstift. Grejen är att bilen har haft felkod för trasiga glödstift kontinuerligt, men märkesverkstaden har hävdat att felkoden är fel. För två år sedan lade batteriet av helt plötsligt och då bad vi att de även skulle byta glödstiften. Vi fick dock åka och lämna bilen tre gånger hos ovan nämnda märkesverkstad eftersom de hela tiden glömde beställa hem glödstift och varje gång vi lämnade bilen påtalade att det skulle ta en vecka att beställa dem. Den tredje gången blev min normalt sansade sambo arg och sa att han inte tänkte hämta bilen förrän de hade skaffat fram glödstift - då lyckades de göra det under dagen. Dock misstänker vi att de bara släckte felkoden, för vid nästa besiktning så var det felkod igen för glödstiften (som de menade var en felaktig felkod).
Jag önskar att bilen hade försvunnit på riktigt för att aldrig återfinnas.
Förutom att det hade varit roligare att lägga pengarna på något annat, som att åka skidor i Grövelsjön, så är det två saker som stör mig med detta. För det första att vi inte köpte ny bil i våras som vi först hade tänkt. Istället valde vi att byta kamremssats för att köra bilen ytterligare ett till två år. När det här är fixat så har vi lagt ut 27000 kr på reparationer i år. 30000 kr om vi räknar med service.
För det andra stör det mig att det stora felet, spridaren, enligt verkstaden har orsakats av att vi har kört omkring länge med trasiga glödstift. Grejen är att bilen har haft felkod för trasiga glödstift kontinuerligt, men märkesverkstaden har hävdat att felkoden är fel. För två år sedan lade batteriet av helt plötsligt och då bad vi att de även skulle byta glödstiften. Vi fick dock åka och lämna bilen tre gånger hos ovan nämnda märkesverkstad eftersom de hela tiden glömde beställa hem glödstift och varje gång vi lämnade bilen påtalade att det skulle ta en vecka att beställa dem. Den tredje gången blev min normalt sansade sambo arg och sa att han inte tänkte hämta bilen förrän de hade skaffat fram glödstift - då lyckades de göra det under dagen. Dock misstänker vi att de bara släckte felkoden, för vid nästa besiktning så var det felkod igen för glödstiften (som de menade var en felaktig felkod).