R
Raderad medlem 6459
Och då kommer jag med vad jag stör mig på mig idag: Hur mycket folk bara älskar att störa sig på att andra skriver illa. Som att man får nån form av guldstjärna för varje gång man bara krääääks över stavfel.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
i alla fall ska inte skrivas ihop?Stör mig på att jag läser en bok där nästan alla sammansatta ord är särskrivet, tex "Bianca sa att det var lika bra ut i fall att" eller "i alla fall är det lika bra att vi är två"
Jag menar, boken är ju för tusan skriven av en författare! Även om det inte är någon garanti för att inte innehålla skrivfel, men ändå. En författare borde ha koll på att "iallafall" är ett ord och inte tre, och att "utifall att" är två ord och inte fyra.
Om det ska se ut såhär i majoriteten av böckerna, vet jag inte hur man ska utveckla sitt språk genom att läsa böcker - eftersom det ändå är skrivfel
Jällefall!!!
Jag hade ju lyckats förvalta detta ord i glömskan
Jällefall jällefall jällefallJag hade ju lyckats förvalta detta ord i glömskan
i alla fall ska inte skrivas ihop?
Jag skrev det som tre ord jättelänge, men en svenska lärare sa att det var ett ord, vilket jag envisades om att det inte var. Så jag frågade alla skolans fem svenskalärare och alla sa att det är ett ord, så jag är rätt hundra på att det stavas "iallafall" och inte "i alla fall"@godisklubba Hahahah i alla fall är tre ord!
Man ska akta sig för att klaga på andras stavning om man inte är helt hundra på att man har rätt .
Nej, det stämmer inte. Det är tre ord. Läs här till exempel: http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html?url=-27634753/cgi-bin/srfl/visasvar.py?sok=ist%C3%A4llet&svar=26051&sv.url=12.c17e514db30bb2a810eaJag skrev det som tre ord jättelänge, men en svenska lärare sa att det var ett ord, vilket jag envisades om att det inte var. Så jag frågade alla skolans fem svenskalärare och alla sa att det är ett ord, så jag är rätt hundra på att det stavas "iallafall" och inte "i alla fall"
Well, var tvungen att googla det eftersom jag fått höra av fem svenskalärare att det är ett ord. Men enligt google är det tre. Så det heter väl "i alla fall" och inte "iallafall", my bad.Nej, det stämmer inte. Det är tre ord. Läs här till exempel: http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html?url=-27634753/cgi-bin/srfl/visasvar.py?sok=ist%C3%A4llet&svar=26051&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea
You're wrong, baby .
Men det är väl super, då har du lärt dig något nytt . Det gör inget!Well, var tvungen att googla det eftersom jag fått höra av fem svenskalärare att det är ett ord. Men enligt google är det tre. Så det heter väl "i alla fall" och inte "iallafall", my bad.
Ja, det är väl så. Att man ska lära sig något nytt varje dag , men jag är ändå lite sur... att fem ämneslärare i Svenska lär ut fel . (Inte för att någon här kan stå till svars för deras handlingar..)Men det är väl super, då har du lärt dig något nytt . Det gör inget!
När jag är trött skriver jag ofta "generellt sätt" men jag lever och frodas trots det .