Stora shoppingtråden II

Köpte dessa benskydd här om dagen, hade sånna där vanliga luddskydd innan, men hästen blev så varm på benen av dom. Dessa kändes väldigt sladdriga när jag fick hem dom, men satt förvånansvärt bra på hästen, benen var relativt svala, och skydden var torra trots regn, så jag är nöjd! Dock var dom ganska väl tilltagna i storleken, nästan så att det hade räckt med strl S, trots fullstor häst. Har M nu och det är verkligen i största laget.
 

Bifogade filer

  • IMG_5891.jpeg
    IMG_5891.jpeg
    62,7 KB · Visningar: 72
Senast ändrad:
Köpte även detta bett, hästen blev väldigt nöjd! Hon brukar vara lite orolig i munnen men gick fint på detta, så blir att variera detta med bettlöst.
 

Bifogade filer

  • IMG_5955.jpeg
    IMG_5955.jpeg
    40,5 KB · Visningar: 71
Nunär jag igen blev påmind om hur mycket bättre pivon funkar på ett vitt schabrak än på ett svart så måste jag hitta ett ljusare vardagsschabrak som jag kan använda när jag vill filma. Men jag vet inte vad för färg jag vill ha. 🤔 Och svårt att hitta nåt som jag tycker lika bra om som LeMieux dessutom.
 
Jag tycker inte det finns nån kul färg bland de ljusa. 🙈 Gillar inte ljusblått och ljusgrönt...grått är fint men tycker inte det riktigt passar på brun häst. Något mer beige eller krämfärgat hade varit bra. ;)
Den som heter mink är ju åt det beiga hållet, men vet inte hur ljus den är irl. Det grå schabraket har jag och det har pivon lätt att hitta😊
 
Köpte även detta bett, hästen blev väldigt nöjd! Hon brukar vara lite orolig i munnen men gick fint på detta, så blir att variera detta med bettlöst.
Det skall jag köpa till ponnyn. Hon hatar alla bett och har enligt veterinären perfekt bett och mycket bra tänder.
Rakt bett blir hon bara stark på och det finns ingen broms.
Bettlöst är det som funkar bäst, men det bettet du köpt kan kanske hjälpa.
Det ser ut att ligga still, ingen nötknäppareffekt, men ändå rörligt?

Berätta gärna mer!
 
Det skall jag köpa till ponnyn. Hon hatar alla bett och har enligt veterinären perfekt bett och mycket bra tänder.
Rakt bett blir hon bara stark på och det finns ingen broms.
Bettlöst är det som funkar bäst, men det bettet du köpt kan kanske hjälpa.
Det ser ut att ligga still, ingen nötknäppareffekt, men ändå rörligt?

Berätta gärna mer!
Ser ut att vara ngn variant av mylerkopia. Så kallat barrelbett. Hööks har ett liknande bett i sortimentet sedan tidigare, men med större d-ringar. Det använder jag på min. Jag upplever det som ett ganska starkt bett iom rullen och min höst kan inte lägga sig i handen med det som hon gärna gör, men vet andra med känsliga hästar som upplever det som milt och tvärtom att hästarna går fram till det bra. Verkar funka på många olika hästar.
 
Det skall jag köpa till ponnyn. Hon hatar alla bett och har enligt veterinären perfekt bett och mycket bra tänder.
Rakt bett blir hon bara stark på och det finns ingen broms.
Bettlöst är det som funkar bäst, men det bettet du köpt kan kanske hjälpa.
Det ser ut att ligga still, ingen nötknäppareffekt, men ändå rörligt?

Berätta gärna mer!

Jag fick tipset för många många år sen av en westernryttare att prova ett liknande från Billy Allen till min dåvarande unghäst, bettet hade samma princip, dvs ledande på varje sida, ligger still, och litet och nätt i munnen. Den hästen gick från att inte vilja ta bettet, lite svårt att förstå (han var under inridning) till att ta tag i bettet och verkligen en ”aha-upplevelse”. Jag har sen fortsatt mer bettet till hästar som haft lite strul med bett och munnen, nuvarande häst hade gått med trasig tand länge och ville inte ha bett mer, även när munnen rättats till. Hon var svår att tränsa och höjde huvudet när hon kom. Vi har varierat med bettlöst och ett rakt äppelbett som funkat okej, hon har slutat höja huvudet, men kan ha stått med bettet ett tag innan hon väljer att gapa, men efter några ridturer på det här så står hästen med sänkt huvud och gapar efter bettet. Mjuk och fin i handen.
 
Åh, de har jag varit sugen på länge, skulle vilja ha en i ligghallen oxå. Va gick de loss på? Tänkt att borde ju kunna funka med typ viltkamera lr nått utomhus annars 😅
Faktiskt inte alls så dyrt som jag var rädd för! Tecknade ett abonnemang på wifi med Comviq där router ingick, 300:-/månad med obegränsad mängd. Kamerorna kostade ca 300:-/st och köpte två. Kändes som en väldigt bra investering iom att jag har kundhästar och ev en som ska stå på boxvila en månad framöver.

Viltkameror var mycket dyrare än vanliga övervakningskameror för utomhusbruk.
 
Jag har unnat mig en ny ridhjälm med mips och en extra "vinter-liner", återstår att se hur den sitter när den dyker upp. Jag har tyvärr inte tid att springa runt i fysiska butiker bara för att prova olika modeller så får helt enkelt returnera den om den inte passar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 425
Senast: MJLee
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 317
Senast: KSF
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 508
Hästvård En av mina hästar, travstoet på 19 år har börjat bete sig konstigt och jag är mycket bekymrad för henne. Jag har ägt henne 7,5 år och...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp