I början av maj var jag och besökte en gammal vän i Riga. Fantastiskt charmig liten stad och mitt första besök i Baltikum. Det är en salig blandning av hus från gamla Sovjet, traditionella träkåkar, helt absurt besmyckade sekelskiftes våningar och nybyggda glaskomplex. Mitt i det så är Letterna ett väldigt trevligt och jordnära folk med en mäktig matkultur, om man gillar kött och potatis
Nästa resa blir för att hälsa på två andra gamla vänner i Finland. En i Helsingfors och en i Tampere (eller Tammerfors på svenska). En rätt så spontan resa som jag bokade för bara några timmar sedan då jag hittade en långhelg i mitt jobbschema. Det ska bli väldigt kul att se Helsingfors som vuxen och inte som motvilligt, tonårigt bihang till föräldrarna
Tampere har jag fått beskrivet för mig som Finlands motsvarighet till Manchester, vilket inte säger mig någonting. Min vän bor egentligen längre norrut så Tampere är en kompromiss för att ingen av oss ska slippa åka i flera timmar för bara en helg.
I Augusti så har jag lyxen att bli bjuden på en resa till Island. Min älskade mamma och jag ska under en vecka ha vår bas i Reykjavik och därifrån ge oss ut på dagsturer till fots och till häst. Jag har haft korsförhör med en kompis som bott i Reykjavik och har en lång lista på restauranger att tillbringa kvällarna på.
Den resan jag egentligen ser mest fram emot, vilket också är den resan som är mest osäker, är en drömresa till Kuba i November. Det finns massor av faktorer som gör att jag egentligen inte alls borde åka. Det är mitt i terminen, det är tillsammans med mitt ex och det innebär att alla sommarjobbspengarna och troligen mer därtill ryker på ett bräde. Samtidigt är Kuba ett av mina absoluta drömresmål och dessutom ett land i kraftig förändring. Chansen att se det land jag drömmer om kanske inte finns kvar om fem-tio år.
Och sen så finns det dessutom tidiga planer på en upprepning av den Östeuropaturné som jag och ett par kompisar gjorde 2011. Det skulle i så fall vara nästa sommar och innebära en rundtur i Balkanländerna, både länder vi missade senast och några favoriter i repris.