Stora problem vid hundmöten!

Swifty

Trådstartare
Jag har en liten kastrerad tik som låser sig så fort vi ser en annan hund, och hon gör även utfall.
Skulle säga att hennes (mitt) problem helt beror på rädsla, därför vet jag inte hur jag ska tackla detta och skäms väldigt mycket för hur min hund beter sig.
Hon är väldigt försiktig i vanliga fall och har tyvärr blivit påflugen av andra stora lösa hundar vilket bara har gjort att problemet blivit mycket värre (hon skriker rakt ut).
Håller på med skvallerträning samt kurser men känner att vi står helt stilla och jag känner mig väldigt nere, då det känns som ett omöjligt problem för mig att fixa.
Kan tillägga att hon har några små lekkompisar som hon inte är ett dugg rädd för.

Snälla kom med tips/erfarenheter!

Jag har en liten kastrerad tik som låser sig så fort vi ser en annan hund, och hon gör även utfall.
Skulle säga att hennes (mitt) problem helt beror på rädsla, därför vet jag inte hur jag ska tackla detta och skäms väldigt mycket för hur min hund beter sig.
Hon är väldigt försiktig i vanliga fall och har tyvärr blivit påflugen av andra stora lösa hundar vilket bara har gjort att problemet blivit mycket värre (hon skriker rakt ut).
Håller på med skvallerträning samt kurser men känner att vi står helt stilla och jag känner mig väldigt nere, då det känns som ett omöjligt problem för mig att fixa.
Kan tillägga att hon har några små lekkompisar som hon inte är ett dugg rädd för.

Snälla kom med tips/erfarenheter!

Skvallerträning vid hundmöten kan vara jättejobbigt för en hund som är osäker och ängslig. Jag rekommenderar alltid kommunikationsmetoden, eftersom jag hittills inte sett någon som inte har lyckats med den.

Googla på det, det finns en hemsida och en stor grupp på Facebook. Det kanske finns någon instruktör i närheten av dig?

Skvallerträning vid hundmöten kan vara jättejobbigt för en hund som är osäker och ängslig. Jag rekommenderar alltid kommunikationsmetoden, eftersom jag hittills inte sett någon som inte har lyckats med den.

Googla på det, det finns en hemsida och en stor grupp på Facebook. Det kanske finns någon instruktör i närheten av dig?

Tack! Det verkar som att det skulle fungera att applicera nästan varstans :)
Har du använt dig av detta?
Hur gör jag om min hund är så låst att den inte klarar av att sätta sig/försöker göra utfall emellan benen etc?
När exakt är det som man ska "avbryta" och sätta hunden? Är det när hon börjar dra emot kommande, eller är det precis innan/vid utfall?

Blev visst lite mycket frågor, men har aldrig hört om kommunikationsmetoden innan så blev väldigt nyfiken! :)

Tack! Det verkar som att det skulle fungera att applicera nästan varstans :)
Har du använt dig av detta?
Hur gör jag om min hund är så låst att den inte klarar av att sätta sig/försöker göra utfall emellan benen etc?
När exakt är det som man ska "avbryta" och sätta hunden? Är det när hon börjar dra emot kommande, eller är det precis innan/vid utfall?

Blev visst lite mycket frågor, men har aldrig hört om kommunikationsmetoden innan så blev väldigt nyfiken! :)

Du ska bryta/sätta så snart hunden slutar göra lugnande signaler. Det gäller att vara uppmärksam! I Facebookgruppen finns det en hel del filmklipp.

Lyssna på det här poddavsnittet, det ger massor av info och svar på frågor:
http://apporthundskola.libsyn.com/3-naturliga-hundmten-med-kommunikationsmetoden

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: Trassel12
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025